Skolepolitik
”Hvornår er nok nok? Hvis ikke det er 92.000 kr., hvornår er det så?", spurgte undervisningsministeren i en debat i Folketingssalen.
Screendump fra TV fra Folketinget
”Der ligger 92 tusindkronesedler foran hvert eneste barn i folkeskolen. Det skal vi simpelthen kunne lave kvalitet for”
Hvor mange penge skal der til, før vi mener, at vi kan drive en kvalitetsskole, spurgte undervisningsministeren tirsdag i en debat i Folketingssalen om folkeskolen.
”Hvornår er nok nok? Hvis ikke det er 92.000 kr.,
hvornår er det så, at vi føler os i stand til at drive en kvalitetsskole?”
Sådan lød det tirsdag fra børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i en debat i Folketingssalen, om
eleverne i folkeskolen bør få bedre muligheder for at påvirke undervisningen.
Ministeren havde tidligere i debatten oplyst, at pengene til
folkeskolens almen- og specialområde i alt løber op i et beløb, der svarer til 92.000
kroner per elev.
Det var Radikales Lotte Rod, der havde indkaldt til debatten.
Undervejs roste hun regeringens skoleudspil for at ville tilføre flere
valgfagstimer på elevernes skoleskemaer, men hun pegede også på Folkeskolens
historie om, at der det seneste år er blevet 1.000 færre lærere i folkeskolen.
”Hvad er regeringens holdning til, at mens vi vil
alt det her gode, er virkeligheden derude, at lærerne kommer til at løbe
stærkere?”, spurgte Radikales undervisningsordfører.
Mattias Tesfaye svarede, at han ikke havde
hørt om tallene og henviste til, at regeringen foreslår at tilføre 2,6
milliarder til et løft af skolernes faglokaler, og at man også vil tilføre
penge til, at fagligt svage elever kan få ekstra hjælp i dansk og matematik.
Tesfaye: Svaret bør ikke altid være ekstra sedler oveni bunken
Men ministeren påpegede, at han mener, at ”de
pædagogiske diskussioner og indholdet fortaber sig, hvis den eneste diskussion,
der kommer, er de økonomiske rammer omkring skolen”.
”Vi bliver også bare
nødt til som politikere at kigge hinanden i øjnene og sige, at der ligger 92
tusindkronesedler foran hvert eneste barn i den danske folkeskole i gennemsnit.
Kan vi ikke lave kvalitet for det? Det skal vi simpelt hen kunne lave kvalitet
for, uden at svaret bliver, at der skal lægges et par ekstra sedler oveni
bunken. Det er mange penge. Det skal vi kunne levere kvalitet for”, sagde
undervisningsministeren fra talerstolen.
Til Folkeskolen
kalder Lotte Rod meldingen fra Mattias Tesfaye for ”mærkelig”, og at den gør
hende ”fortørnet og frustreret”.
”Jeg synes, at det er mærkeligt,
at regeringen har fremlagt 35 forskellige forslag, som ikke gør noget ved det
allervigtigste, nemlig at lærerne har tid til at være der for eleverne”, siger
hun.
R: Hvornår prioriterer de børnene?
De Radikale var sammen med et rødt flertal med til at afsætte penge på finansloven fra
2020 til at ansætte flere lærere på landets folkeskoler.
Første år betød
det ekstra 275 millioner kroner til at ansætte flere lærere for.
Lærermilliarden blev sidste år for første gang fuldt indfaset med en varig
ekstrasum på 807 millioner om året. Men i stedet for flere lærere er der det seneste
år blevet 1.000 færre lærere, kunne Folkeskolen tirsdag fortælle.
”Jeg
bliver fortørnet over, at vi har kæmpet så hårdt for at få en lærermilliard,
som i for første gang i ti år knækkede kurven, så der kom flere lærere i skolen.
Men nu bliver det ædt op af besparelser. Og regeringens svar er at gøre
ingenting. Vi har så mange penge i statskassen, så det eneste, der mangler, er,
at regeringen prioriterer børn”, siger Lotte Rod.