Hvis man kun ser på tallene og mediernes mange
dramatiske overskrifter, er der ikke meget positivt at hente om skolernes
udfordringer med vold.
Men det er ikke et helt retfærdigt billede, hvis man spørger formand for
arbejdsmiljø- og organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening Thomas Andreasen
og de to arbejdsmiljøkonsulenter Inge Larsen og Line
F. Baadsgaard, som er dem i Lærerforeningen, der beskæftiger sig med forebyggelse af vold og
trusler i skolen og lærernes generelle arbejdsmiljø.
”Man kan ikke se det ud fra tallene, som stadig
er alt for høje, men mit helt klare billede er, at man mange steder i takt med
det store fokus på problemet er blevet bedre til at håndtere udfordringer med
vold”, siger Inge Larsen.
”Man kan
nok aldrig komme al vold til livs i en hverdag med mange elever og krav om
inklusion, men vores erfaring er, at man kan forebygge rigtig meget, og nok
også meget mere end de fleste lærere går og tror. Det går galt, når der ikke er sat
tid af til det forebyggende arbejde og resurser til at løfte indsatserne”,
tilføjer hun.
Lærerne står med en større opgave
At der endnu ikke er forbedringer at spore i
undersøgelserne af omfanget af vold mod lærere, skyldes
ifølge Line F. Baadsgaard, at opgaven er blevet væsentlig sværere.
”Elev- og forældreklientellet har ændret sig, og
det at være skoleparat er også noget andet i dag. Både elever og forældre reagerer
anderledes i dag, de står mere på deres ret, og sproget er blevet hårdere”,
siger Line F. Baadsgaard og tilføjer, at konfliktniveauet desuden udfordres af,
at ”konflikterne lynhurtigt optrappes på de sociale medier”.
Og når først konflikterne når de sociale medier
eller sågar mediernes overskrifter, står skolerne med et helt nyt problem.
Jeg ser gerne, at der altid er to lærere i klasserne, når der er risiko for vold
Thomas Andreasen, DLF
”Skolerne har tavshedspligt og en særlig
forpligtelse til at passe på alle børn. Så skolerne må ikke fortælle om
indsatser, de har sat i gang med specifikke elever. Det kan efterlade forældre
og offentligheden med en oplevelse af, at skolen ikke har gjort noget, selvom
det ikke er rigtigt”, forklarer Line F. Baadsgaard.
Tilbyder introkursus til AMR’er
De tre fortæller, at Danmarks Lærerforening længe
har arbejdet med at forebygge vold og trusler, og at foreningen især siden 2017 har intensiveret sin indsats.
Det år udgav foreningen pjecen ’Vold, trusler og
magtanvendelse’, og foreningen holdt også møder med alle arbejdsmiljøansvarlige
i de lokale lærerkredse for at øge kendskabet til det voldsforebyggende
arbejde.
Samme år udvidede foreningen også sit introkursus
til nye arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) fra én til to dage.
Modsat tillidsrepræsentanterne (TR) har skolernes
arbejdsmiljørepræsentanter egentlig ikke officielt en tilknytning til foreningen.
For mens skolernes tillidsrepræsentanter ifølge
overenskomsten er foreningens repræsentanter, er det arbejdsmiljøloven, som
foreskriver, at alle virksomheder med flere end 10 ansatte skal have en
arbejdsmiljørepræsentant.
Der er derfor ikke noget krav til, at en
arbejdsmiljørepræsentant skal være medlem af Danmarks Lærerforening.
”Arbejdsmiljørepræsentanten har en virkelig
vigtig rolle. Vi plejer at forklare forskellen mellem TR og AMR som, at hvor
tillidsrepræsentantens rolle er at være individets ’advokat’, så er
arbejdsmiljørepræsentanten fællesskabets ’advokat’. Det er blandt andet dem,
der har ansvaret for at indberette de voldelige episoder og sammen med ledelsen
at løfte forebyggelsen”, forklarer Inge Larsen.
Det er et lovkrav, at alle
arbejdsmiljørepræsentanter skal have gennemført en obligatorisk uddannelse på
tre dage, som kommunerne står for. Men erfaringen fra Danmarks Lærerforening er, at uddannelsen ikke er målrettet nok, og foreningen har derfor valgt at tilbyde alle nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter, som er medlemmer af foreningen, et introforløb.
”Det er ikke et kursus, der er tænkt specifikt
til lærere, så når de bliver sendt afsted, sidder de med
arbejdsmiljørepræsentanter fra alle mulige brancher. Derfor mener vi, at det er
helt afgørende, at de også tager vores introforløb, som giver dem en masse
konkrete redskaber til en skolehverdag”, fortæller Inge Larsen.
De to fortæller, at evalueringerne viser, at arbejdsmiljørepræsentanterne
er meget glade for kurset. Samlet giver deltagerne introkurset en score på hele
9,8 på en skala fra 1 til 10.
”Der er flere, som
siger, at de gerne ville have, at vi tilbyder efteruddannelse målrettet dem, som
har haft rollen i lidt længere tid”, fortæller Line F. Baadsgaard.
DLF’s råd til forebyggelse og håndtering af vold
Vold rammer individuelt, men skal forebygges i
fællesskab. Det er dialogen om vold og trusler, som er vigtig, således at alle
får fortalt om episoder og drøftet, hvordan man bedst mener, at de forebygges.
Efter dialogen i alle teams og på personalemøde kan man skrive aftaler ned i en
voldspolitik for skolen. Skolens voldspolitik tjener som en aftale, man kan
læne sig op ad. I det daglige er det vigtigt, at alle på skolen kender
voldspolitikken og ved, hvad de skal gøre både for at forebygge vold og trusler
og hvad de skal gøre, hvis der er episoder.
Efter
episoder er det vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten orienteres og der sker
registrering af hændelsen både til den ansatte selv og til arbejdsmiljøgruppen.
Det er arbejdsmiljøgruppens opgave (dvs. leder og arbejdsmiljørepræsentant) at
kigge efter mønstre i hændelser og få viderebragt læring af episoden med det
formål at forhindre gentagelse. Er det fx på samme tid på dagen, samme elev,
samme lærer, samme sted osv.
Kilde: DLF's pjece med råd til at forebygge af vold og trusler
Anbefaler at lave risikovurderinger
De to konsulenter fortæller, at der er flere
konkrete redskaber, der er med til at forebygge risikoen for voldelige
situationer.
”Vi anbefaler, at man laver en individuel risikovurdering
for de elever, som reagerer voldsomt i kravsituationer. Det kan lyde voldsomt,
men det er for at tilgodese barnets tarv og ikke for at stigmatisere eleven.
Det handler om, at man sammen med eleven og forældrene laver nogle helt
specifikke aftaler, og at de ansatte ved, hvilke signaler de skal kigge efter
hos eleven, så de ved, hvad der trapper elevens reaktioner op og ned. Det er et
vigtigt redskab, som passer på eleven og de andre”, forklarer Inge Larsen.
Hun tilføjer, at det er vigtigt, at alle de
ansatte omkring eleven har kendskab til risikovurderingerne.
”Det gælder også, når der kommer en vikar, at man
så godt ved, at man har lavet en aftale med Emil om, at han fx gerne
periodevist må sidde med en iPad”, fortæller Inge Larsen.
DLF: To
lærere, hvis der er risiko for vold
Det er skolernes ansvar, at lærerne ikke risikerer at blive udsat for vold. Konkret betyder det, at det kan være nødvendigt at indsætte en ekstra lærer i
flere klasser, lyder det fra formand for arbejdsmiljø og organisationsudvalget
i Danmarks Lærerforening Thomas Andreasen.
”Jeg ser gerne, at der altid er
to lærere i klasserne, når der er risiko for vold. Det er helt i tråd med
arbejdsmiljølovgivningen, hvor der står, at man ikke må arbejde alene, hvis man
ikke kan forebygge risiko for vold”, siger han.
Han henviser til, at en
ansat ifølge bekendtgørelsen om
psykisk arbejdsmiljø ikke må arbejde
alene, hvis ”dette kan medføre en særlig risiko for vold i arbejdet for den
pågældende”.
Ligesom Arbejdstilsynet peger Thomas Andreasen også på, at
det er vigtigt med en fælles definition og forståelse af, hvad der er vold og
trusler, og det er afgørende, at skolerne også får registeret alle voldelige
hændelser.
Det giver nemlig mulighed for at finde mønstre i, hvornår og hvorfor
der opstår voldelige hændelser.
”Det er ledelsen og arbejdsmiljørepræsentantens opgave. Det
er virkelig vigtig viden. Det kan eksempelvis bruges i forhold til fordelingen
af tolærertimerne. For hvis vi kan se, at der ofte opstår situationer efter
frokost i 3.b, så er det nok en god ide, at vi sætter en ekstra lærer på dér”, siger
han.
Handleplaner er vigtige
Skoleledernes formand udtalte før sommerferien,
at han ikke mener, der er behov for, at alle
skoler har en handleplan for, hvordan skolen skal reagere efter situationer med
vold.
”Det er voldsomt at udarbejde en handleplan på baggrund af en
enkelt sag”, lød det blandt andet fra Claus Hjortdal.
Det er Thomas Andreasen ikke enig i. Han understreger, at
det faktisk er aftalt med KL, at alle skoler skal have retningslinjer for deres
voldsindsats, og han mener også, at alle bør have en beredskabsplan for,
hvordan der skal reageres under og efter en voldelig episode.
”Det er helt afgørende, at man på skolen har en snak om, hvad
vold er. For når man er enige om, hvad der er vold og trusler, er det ikke til
diskussion, og den enkelte lærer skal ikke selv definere eller karakterisere hændelsen
som vold eller trusler, når man står berørt af situationen”, siger Line F. Baadsgaard.
De to opfordrer endda skolerne til løbende at forholde sig til
skolens handleplaner, også selv hvis skolen over en længere periode ikke har
oplevet voldelige episoder.
”På den måde sikrer man, at alle ansatte har rutiner og aftaler
frisk i erindringen, og det kan også være, at der er nogle elementer i planerne,
der skal justeres”, siger Inge Larsen.
Mindsker skyld og skam
Det er ikke den eneste grund til, at det er vigtigt at tale handleplanerne
igennem med jævne mellemrum. For det bidrager til at italesætte udfordringerne
som et fælles problem.
”Det er vigtigt, at vi minimerer skammen. For den enkelte lærer
kan godt føle skam, hvis man først skal til at tale om det her, når der opstår
en episode. Så kan man godt komme til at føle, at det er ens skyld, at
hændelsen fandt sted. Vi har en tendens til at vende det indad og tænke, at jeg
ikke lykkedes i situationen. Men voldelige episoder må aldrig blive betragtet
som et individuelt problem. Det er arbejdsgivers ansvar at forebygge”, siger
Line F. Baadsgaard.
På samme måde er det vigtigt, at
skolerne har en beredskabsplan for, hvordan man skal reagere, hvis der opstår
en situation. Planen skal blandt andet indeholde, hvordan man som lærer sikrer
de andre elever og sig selv, og hvordan man hurtigt kan tilkalde hjælp.
Selvom de har en klar oplevelse af,
at skolerne er blevet bedre til at forebygge og håndtere vold, er der stadig
meget at arbejde med.
”Der er ingen tvivl om, at lærernes
tærskel er blevet rykket, og at mange oplever vold og trusler som noget der
hører med til jobbet. Det bør aldrig accepteres”, siger Line Baadsgaard.