KL-udvalgsformand: Samarbejdet er historisk godt

I den gamle måde at føre skolepolitik på havde parterne ti procents indflydelse og Christiansborg 90 procent. Med Sammen om skolen er det 50-50, vurderer formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Samarbejdet mellem parterne er historisk godt. Formand for KL’s børne og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen har været med i kommunalpolitik i 25 år, og han har aldrig oplevet det så godt som nu. Det gælder både samarbejdet mellem organisationerne og i forhold til Christiansborg.

”Den gamle normal var, at Danmarks Lærerforening eller KL eller regeringen spillede ud med et initiativ i offentligheden, og så reagerede alle parter ud fra det forventelige udgangspunkt i egne kæpheste. Enhver diskussion startede med det, vi er uenige om. Det her er et forsøg på at stille kæphestene udenfor og møde ind med et åbent sind og i en fælles analyse finde fælles svar”, fortæller Herlev-borgmesteren Thomas Gyldal Petersen (Socialdemokratiet).

I KL har man ønsket den form for samarbejde længe, fordi man kunne se, at ”folkeskolens fremdrift blev svækket efter konflikten i 2013”. Med Lærerforeningen og Skolelederforeningen har der længe været et tæt samarbejde, men der er en helt anden lydhørhed på Christiansborg nu. Det ser han for eksempel i forhold til aftalen om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem, hvor parterne satte sig sammen og udviklede en model, som både Lærerforeningen og Skolelederforeningen og KL kunne se sig selv i.

”Vi trak forskning, viden, erfaringer og frustrationer over det eksisterende testsystem ind i vores samtaler. På den måde fandt vi en vej til at skabe en analyse, og så udarbejdede vi en skitse til det, der endte med at blive den endelige politiske aftale på Christiansborg. Det er meget svært at se meget store forskelle mellem det, der var vores forslag, og det, der blev den endelige aftale. Jeg kan ikke huske, at vi så direkte én til én har fået omsat et partsindspil til konkret lovgivning og aftale på Christiansborg”.

Thomas Gyldal Petersen synes, det tjener politikerne til ære, at de er så lydhøre, men han mener også, at det handler om, at parterne går ind i processen og virkelig arbejder sammen på en løsning.

”Før satte Christiansborg dagsordenen, og så havde vi måske samlet set ti procents indflydelse og Christiansborg 90 procent. Jeg vil mene, at lige nu er vi oppe i en fifty-fifty, og det er meget, meget nyttigt for skolen og også godt for parterne”.