Teknologiforståelse
Det er vigtigt, at lærerne bliver uddannede og at rammerne er i orden, hvis skolen skal lykkes med at klæde eleverne på til den digitale tidsalder, mener Regitze Flannov, der er forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
Foto: Jesper Knudsen
Hun frygter, at pigerne kommer på et digitalt b-hold
Undervisningen i teknologiforståelse skal tages mere alvorligt politisk, mener Regitze Flannov, DLF, oven på nedslående rapport om danske elevers it-kompetencer.
Myten om, at unge automatisk har en god teknologiforståelse, bare fordi de er digitalt indfødte, er svær at komme til livs:
”De kan meget som brugere, men de kan ikke nødvendigvis gennemskue, hvad en så digitaliseret verden, som vi lever i, i virkeligheden betyder for deres hverdag”, siger Regitze Flannov, der er forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
En international undersøgelse af 8.-klasseelevers digitale kompetencer og skærmbrug, der blev offentliggjort i denne uge, konkluderer, at det går ned ad bakke med de danske elevers teknologiforståelse.
Danmarks Lærerforening har flere gange tidligere argumenteret for, at teknologiforståelse skal være et selvstændigt fag i folkeskolen, for som Regitze Flannov siger:
”I den verden vi lever i nu, er man nødt til at kunne gennemskue, hvad digitalisering medfører af store forbedringer, men også faldgruber i vores liv”.
I regeringens kvalitetsprogram for folkeskolen, som ventes vedtaget i Folketinget i december, er planen, at teknologiforståelse skal være et valgfag, eleverne kan vælge, når de kommer i udskolingen. Der er lagt op til, at valget står i mellem et af de praktisk-musiske fag - madkundskab, billedkunst, musik eller håndværk og design - og teknologiforståelse.
Gør man teknologiforståelse til et valgfag, frygter Regitze Flannov, at især pigerne ikke får de kompetencer, der er nødvendige i dagens digitaliserede samfund.
”Erfaringerne, som denne seneste undersøgelse også understøtter, peger klart på, at hvis teknologiforståelse er et valgfag, er der en kønsmæssig og social slagside i forhold til, hvem der vælger det. Vi ønsker, at det her er en undervisning, som alle elever skal igennem, så vi ikke får et digitalt a- og b-hold i samfundet”, siger hun.
Kommentator: "Jeg undrer mig over DLF's begejstring for teknologiforståelse"
Regitze Flannov har tidligere været ude med budskabet om, at teknologiforståelse skal have en fast plads på skoleskemaet. I kommentarfeltet under en artikel på folkeskolen.dk blev argumentet mødt med en del undren.
”Jeg undrer mig over DLF's begejstring for teknologiforståelse skal blive et fag. Hvornår har man talt med lærerne på skolerne om det?”, skrev en bruger for eksempel.
Kan du forstå, hvis nogle lærere undrer sig over, at deres fagforening presser på med en dagsorden, som flere føler, er blevet trukket ned over hovedet på dem, og som de ikke har bedt om?
”Det kan jeg sagtens forstå. Men når vi blander os, er det lige så meget for, at lærerne ikke ender med at få aben i forhold til denne her dagsorden, som jo sættes af mange aktører i vores samfund. Vi peger netop på, at der skal kapacitetopbygges”, siger Regitze Flannov.
Lærerne har før oplevet, at der er blevet indført fag i skolen, uden at rammerne var på plads, påpeger hun. Hvis lærerne skal lykkes med at fremme elevernes digitale teknologiforståelse og it-kompetencer, skal der være den nødvendige efteruddannelse og det nødvendige udstyr og de rette rammer, mener hun.
Men er det DLF's opgave at gå ind og diskutere, hvad der undervises i i folkeskolen?
”Det er en opgave for lærernes fagforening at blande sig i skolens fag og indhold og formål, som gerne skulle bidrage til at understøtte den undervisning, som vi ønsker, og som bidrager til, at man bliver en kompetent borger i det her samfund. Derfor har vi også som lærere holdninger til, at vi skal kunne opfylde skolens formål og levere en undervisning, som understøtter gode menneskeliv for vores elever”, siger Regitze Flannov og peger på, at DLF også er meget aktive i processen med at lave de nye fagplaner, hvor diskussionen om teknologiforståelsens plads i skolen kommer til at indgå naturligt.
Elever over hele verden er gået tilbage, når det kommer til teknologiforståelse. Er der nogen chance for, at Danmark kan bryde med tendensen på det her punkt, når strømningerne er internationale?
”I en dansk kontekst er jeg sikker på, at undervisning i teknologiforståelse bidrager på den store klinge til et bedre demokrati, nogle bedre menneskeliv og nogle mere dialogsøgende mennesker i fremtiden”, siger Regitze Flannov.