Eleverne producerer matematikfilm, hvor de forklarer deres forældre om hvad de arbejder med
Foto: Helle Lauritsen
Elever laver matematikfilm til forældre
"Hej mor, hej far. I denne uge har vi lært om flytninger i GeoGebra". To drenge kigger ud fra skærmen og fortæller deres forældre om arbejdet i matematik. To matematikvejledere fra Svend Gønge Skolen i Vordingborg laver forældrefilm i matematik.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervejs i den to minutter lange film viser eleverne, hvordan de har arbejdet. Filmene er et nyt tiltag på skolen. De to matematikvejledere Marianne Havskov Madsen og Diana Sørensen er på 3. år på matematikvejlederuddannelsen, og de små film til forældrene er en del af deres afsluttende projekt på uddannelsen.
Det handler mest om, at eleverne lærer noget, når de skal forklare det til deres forældre, moster eller bedsteforældre. Men filmene giver også forældrene viden om den matematik, deres børn arbejder med i skolen og måske får de hjælp til, hvordan de bedst kan understøtte deres børn i læringen.
Matematikfilm giver skarpe elever
"Det er vigtigt, at forældrene kan spørge nysgerrigt ind til det, deres børn laver i skolen og få en samtale om matematik", forklarer Diana Sørensen.
"Vi har brug for de forældre. Vi er nødt til at inddrage alle voksne omkring børnene, hvis vi skal danne det hele barn", siger Marianne Havskov Madsen og Diana Sørensen.
Det er dog ikke for forældrenes skyld, at elever og lærere producerer små matematikfilm, det handler om børnene - eleverne.
Vigtigt elever kan problemløse
Cirka en film om måneden arbejder de t o matematikvejledere med at få mellemtrinnets elever til at producere. De fortæller, at mange forældre synes, det er vigtigt, at deres børn kan regne og opstille et regnestykke.
"Men algoritmerne betyder mindre. Det betyder til gengæld meget, at eleverne kan problemløse. Det er dét, vi skal klæde dem på til. Så de kan spørge nysgerrigt ind, når de møder et problem", siger Diana Sørensen.
Med flip-flop-film retter eleverne lærernes fejl
Hun arbejdede tidligere i sin 4. klasse med matematikfilm, hvor eleverne skulle producere en lille video med forklaring til hende.
"Problemet var bare, at både de og jeg vidste, at jeg jo forstod det, fordi jeg kendte til opgaverne og matematikken bag. Derfor fungerede det ikke, for selv om eleverne ikke var gode til at forklare det, så forstod jeg det jo godt. Når de laver film til deres forældre eller andre familiemedlemmer, så er det vigtigt, at eleverne forstår det så godt, at de kan forklare det rigtig godt overfor deres forældre. Det giver meget mere".
De to matematikvejledere vil skrive deres afsluttende projekt på vejlederuddannelsen om filmene. De startede med at synes, at det var en supergod ide, de havde fået, men så fandt de ud af, hvor mange youtube-film, der egentlig findes om matematik.
"Dér fik vi lige et dyk. Men vi talte videre om det, og nu fortsætter vi, for vores elever laver jo film til deres forældre - og det er der ikke andre, der gør. Forældrene ser deres egne børn og klassekammeraterne forklare matematikken, når de får en film. Og sådan er de andre film jo ikke. De her film skal netop få forældre og børn til at tale om matematik, og det er meget vigtigt", siger Marianne Havskov Madsen og Diana Sørensen.
Læs mere
Videoerne på skolens padlet-side