Enkelte dage på kursus har ikke blivende effekt for lærerne, mener ministeriets matematik-ekspertgruppe. Derfor skal der mere fokus på hvordan undervisningen kan udvikles ude på skolerne i et samarbejde mellem lærerne, fortæller lektor Bent Lindhardt fra UCSJ

Nationalt netværk for matematikvejledere

Undervisningsministeriet har bevilget 400.000 kroner til et nationalt netværk for matematikvejledere i folkeskolerne. Det er University College Sjælland, der skal starte netværket her i 2014.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriets ekspertgruppe i matematik har anbefalet, at man sætter ind for at styrke de enkelte læreres kompetencer didaktisk og pædagogisk og fremme udviklingen af de matematiske fagmiljøer ude på de enkelte skoler. Det fører nu til at netværk af matematikvejledere, som bliver oprettet med ministeriets tilskud, og at man udvikler en struktur, så netværket kan køre videre de kommende år, fortæller Bent Lindhardt, der er lektor på professionshøjskolen UC Sjælland og med i ministeriets ekspertgruppe.

I første omgang er man gået i gang med at finde frem til, hvor mange matematikvejledere, der er uddannet, og kan komme på tale til en nationalt netværk.

Ekspertgruppen har i deres anbefalinger netop udvikling af netværk og stærke faglige fællesskaber indenfor faget matematik, ligesom man gerne ser matematikvejledernes antal øget, da deres rolle som kollegiale sparringspartnere er vigtig ude på skolerne. Gruppen anbefaler, at der uddannes eller ansættes mindst én matematikvejleder på alle skoler. Vejlederen skal bruges forpligtende og systematisk og have særlige forudsætninger for at hjælpe kollegerne med at identificere, diagnosticere og intervenere over for elever med særlige læringsvanskeligheder i matematik.

Konference for vejledere

En anden anbefaling går på, at matematikvejlederne bliver inviteret til en større landskonference hvert år. Den første vil finde sted her i foråret. Datoen er endnu ikke fastsat.

Efter Pisa 2012: Stærke fagteam er vejen frem i matematik

Ud over dette arbejde er tre professionshøjskoler, via, UCC og UC Sjælland  i gang med at kortlægge, hvordan de enkelte matematik-fagteam på skolerne kan styrkes.

"Det er ekspertgruppens vurdering, at det ikke har blivende nok effekt, når lærerne bliver sendt enkelte dage på kurser. Der skal sættes mere fokus på, hvordan undervisningen kan udvikles i egne rammer på skolerne i et samarbejde mellem lærerne", siger Bent Lindhardt.

Professionshøjskolerne vil udarbejde et inspirationsmateriale til skolerne, om hvordan de kan udvikle fagteamsamarbejdet.