Jeppe Bøgh Pedersen bruger rollespil i matematik. Det får flere elever på banen.
privatfoto
Rollespil motiverer flere i matematik
Lærer og elever i 4.a spiller roller i matematik. Det giver et godt læringsrum, mener matematiklærer fra Munkholmskolen i Randers, og så tør alle at komme med deres bud i timen. Det er ikke så farligt at sige noget, når man er sammen om løsningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Siden eleverne gik i 2. klasse har lærer Jeppe Bøgh Pedersen brugt rollespil i matematikundervisningen. Han er gamemester og styrer spillets gang i fantasiuniverset, der er inspireret af Ringenes Herre. Undervejs skal eleverne løse en masse matematikopgaver.
"Formålet med at integrere rollespil i matematikundervisningen er at skabe et anderledes og motiverende læringsrum, hvor eleverne får mulighed for at lære matematik gennem leg", siger Jeppe Bøgh Pedersen, der privat spiller en del rollespil.
Rollespil ryster alle sammen
"Eleverne har en rolle, og historiefortællingerne kan fange flere elever. Rollespil som undervisningsform sætter eleverne i stand til at kunne forudse, hvilke konsekvenser deres valg vil medføre fremadrettet. En kompetence, der er vigtig for eleverne at mestre i matematik, når der eksempelvis arbejdes med programmering men også i forhold til almindelige problemregningsopgaver".
Alle engagerer sig
Hverken elever eller lærer er klædt ud, men de har nogle roller. Jeppe Bøgh Pedersen digter en ramme med et mysterium eller en gåde, som eleverne skal løse i deres figurs rolle.
"Det kan gå i alle retninger, så jeg må improvisere. Men jeg har skabt ti faste karakterer, og jeg kan styre spillet undervejs. Det kræver lidt forberedelse, men kun i begyndelsen. Jeg har så alle matematikopgaverne, som jeg sætter ind undervejs i spillet. Lige nu arbejder vi med geometri, hvor eleverne måler areal og omkreds".
Rollespil er ikke altid ansigtsmaling og træsværd
Når lektionen begynder, stiller Jeppe Bøgh Pedersen historiens ramme op og så arbejder eleverne.
"En af de store forskelle, jeg har oplevet, når jeg bruger rollespil er, at alle elever komme på banen og engagerer sig. Også dem som tidligere ikke har været så glade for matematik. Alle tør komme til orde i timen, og det tror jeg skyldes, at de bliver grebet af stemningen. I rollespillet tænker de ikke på, hvilke forventninger der er til dem. Her handler det om, at de skal byde ind og komme videre i spillet - også selv om de ikke har hele løsningen".
Tværfagligt matematik og engelsk
Han mener, at elevernes problemløsningskompetencer bliver styrket, fordi de bliver kastet ud i situationer, som kræver en anderledes og kreativ vinkel, før et problem kan løses.
"Alle synes, at det er sjovt på denne måde. Normalt er det de fagligt stærke elever, der byder ind, men her kommer de elever, der har nogle problemer med selvværdet, mere på banen".
Han mener også, at rollespillet favner elevernes udviklingspotentiale og bidrager til en fællesskabsfølelse og motivation til at arbejde med matematik.
Ind imellem bruger han også rollespillet tværfagligt, hvor eleverne arbejder med matematik og læser roller og opgaver på engelsk.
Jeppe Bøgh Pedersen bruger også rollespil i 7. klasse i matematik og har planer om at begynde i 1. klasse også.