Lektor Heidi Kristiansen holdt på matematik-cafeen oplæg om blandt andet faglige pointer og rød tråd i undervisningen
Foto: Dorthe Margrethe Jørgensen
Matematik-cafe for lærerstuderende
Københavns Professionshøjskole har oprettet en matematik-cafe. Første cafe havde oplæg af lærer og lektor Heidi Kristiansen om nøglekompetencer for en matematiklærer. Der blev talt struktur, bevægelse og børns forskellige måder at tænke matematik på.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er underviserne i faggruppen matematik, der står for den nye 'cafe' på Københavns Professionshøjskole. Ideen er at styrke både det faglige og det sociale fællesskab, fortæller Katrine Munch Kirsted, der underviser på professionshøjskolen.
"De studerende har efterspurgt sådan et sted, hvor man både kan få faglig inspiration og et tættere fællesskab med andre studerende med matematik som linjefag. Matematik-caféen vil være et sted med fokus på faglighed i en uformel ramme, hvor de studerende kan få hjælp og udfordringer, og prøve nogle ting hands on", siger hun.
Der var syv studerende, der dukkede op til første cafe - i øsregnvejr.
Heidi Kristiansen har været lærer i 10 år, og derefter har hun undervist på læreruddannelsen i 9 år.
"For to år siden valgte jeg at blive matematiklærer i folkeskolen igen for at holde mig opdateret på de forandringer, der er i lærerfaget. Der er for eksempel meget mere pres på lærerne, end da jeg var lærer sidst. Der er også øgede forventninger fra forældrene, og en masse praktiske forhold har forandret sig i skolen", fortæller Heidi Kristiansen, der også er medforfatter på flere undervisningsmaterialer så som Matlab og Kolorit. Desuden er hun med i opgavekommissionen, der udarbejder afgangsprøverne i matematik.
Alle skal kunne deltage
Faglige pointer i undervisningen var et af emnerne i hendes oplæg.
"Det gælder om at have en tydelig plan for lektionen, at sørge for at have flere skift i undervisningen og en rød tråd. Vi talte om bevægelse med faglige pointer. Nogle gange skal man være meget tydelig i sin undervisning. Jeg fortalte om nogle klasser, hvor det er vigtigt at have et skift hvert 20. minut og tydeligt vise eleverne, at nu sætter jeg dette ur til 20 minutter", forklarer Heidi Kristiansen, der underviser på Munkekærskolen i Solrød Strand.
"Nogle af de studerende blev overrasket over, at man skal være så tydelig".
Heidi Kristiansen arbejder for eksempel med undersøgende matematik, hvor børnenes forforståelse bliver aktiveret. Hun fortæller, at det er vigtigt at have en lav indgangstærskel i undervisningen, så alle kan være med, men samtidig have højt til loftet for at udfordre de fagligt stærke elever.
"Vi talte en del om undervisningsdifferentiering. Jeg havde nogle eksempler med om, hvor forskelligt elever kan løse en opgave. Det er et detektivarbejde at være lærer og det er vigtigt at bevare nysgerrigheden. Det er vigtigt for mig at vise, hvor spændende det er at prøve at følge hvordan eleverne arbejder med en opgave. Hvad de har tænkt og hvordan de forstår opgaven", siger Heidi Kristiansen.
Hun mener, at matematik-cafeen er et godt initiativ, hvor de studerende først får et oplæg af en times varighed, kan diskutere og også kan få hjælp fra underviserne, hvis de har et fagligt problem.
Flere cafeer planlagt
Sproget og samtalen i matematik blev også berørt i cafeen. Og at bevægelse nogle gange bare behøver at være, at eleverne lige rejser sig, måske laver en gang sten, saks, papir med udgangspunkt i matematikundervisningen eller lignende. For at få et skift.
Cafeen begynder klokken 16 og varer til 20. Der er planlagt matematik-cafe på Københavns Professionshøjskole 24. oktober, 20. november og 10. december.