Rapport: Sådan motiverer du eleverne
Vær ambitiøs på elevernes vegne, invester i læringsmiljøet og få feedback fra eleverne. Sådan lyder konklusionen på en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut, som har fulgt 12 lærere og nu offentliggør konkrete eksempler på, hvad der skaber motiverende undervisning.
Fem faktorer for godundervisning
1. Læringsmiljøet er trygt og positivt
2. Der arbejdes med mål for elevernes læring
3. Lærerne giver og modtager feedback
4. Undervisningen er struktureret og varieret
5. Eleverne inddrages i undervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Undersøgelsen viser, at lærere, som har en god undervisningspraksis, især gør tre ting. De investerer i det gode læringsmiljø, de er ambitiøse på elevernes vegne, og de søger feedback fra eleverne, så de løbende kan justere deres praksis", lyder det fra specialkonsulent og projektleder på rapporten Signe Mette Jensen i en pressemeddelelse.
Rapporten tager udgangspunkt i fem faktorer, som dansk og international forskning viser, er med til at skabe god undervisning. Forskerne har talt med skolelederne og gennem dem fundet 12 lærere som underviser på mellemtrinnet. De har det til fælles, at de bruger de fem elementer og gennemfører undervisning af høj kvalitet.
Ro i klassen
Tillid mellem lærer og elev har betydning for, at eleverne deltager aktivt i undervisningen og har mod til at prøve sig frem, selv om det ikke lykkes i første forsøg. Undersøgelsen viser, at lærerne bruger forskellige greb til at give eleverne faglige succesoplevelser. Lærerne arbejder meget bevidst med konfliktløsning.
"Lærerne arbejder med elevernes trivsel som en integreret de af det faglige arbejde og vice versa, fordi faglighed og trivsel i praksis hænger meget tæt sammen. Så der er både fokus på faglighed og opmærksomhed over for elevernes trivsel og sociale aspekter i klassen", lyder det fra Signe Mette Jensen, som uddyber, at lærerne ofte er et skridt foran og ved, hvordan eleverne skal hjælpes, hvis de støder på barrierer.
Ambitiøse lærere
Lærerne i undersøgelsen arbejder med læringsmål på forskellige måder, så det passer til deres elevgrupper og deres undervisning.
"Lærerne støtter elevernes læring på forskellige måder. Det kan være fagligt stærke elever, som skal op muntres til at gå i gang med nye udfordringer, eller det kan være elever som på grund af forskellige sociale vanskeligheder skal haev særlig støtte, så de kommer i gang med opgaverne og får succesoplevelser. Lærerne støtter og udfordrer dem på forskellige niveauer".
Læreren skal være fleksibel
Undersøgelsen viser også, at god undervisning også handler om, hvordan læreren er i stand til at reagere på uforudsete situationer. Hvis eleverne reagerer helt anderledes end forventet, så skal læren kunne justere undervisningen.
"En undervisningssituation er kompleks, og selvom man tilrettelægger undervisningen grundigt, kan man ikke undgå, at uforudsete ting opstår, og her er det vigtigt, at lærerne kan ændre kurs og inddrage elevernes perspektiv i sin undervisning", forklarer Signe Mette Jensen.
Antorini: Inspiration til målstyring
Undervisningsminister Christine Antorini siger om den nye rapport: "Undersøgelsen viser, at lærere, som har en god undervisningspraksis, investerer i at skabe et godt læringsmiljø. De satser på elevernes trivsel, de strukturer undervisningen efter at give eleverne faglige succesoplevelser, og så søger de feedback fra eleverne, så de løbende kan justere undervisningen. Det er erfaringer, som lærere på alle klassetrin kan bruge som inspiration, når de skal lave målstyret og differentieret undervisning".