Anmeldelse

Farvel til fastlåst opdeling mellem lærerens og pædagogens funktion

Velskrevet bog, som er blevet til i et usædvanligt samarbejde mellem en californisk forsker og en specialskoleleder fra Fredericia, inspirerer til refleksion og nye måder at arbejde på.

Offentliggjort

Fakta

CO-teaching &Universal Design for Learning – differentierende og inkluderende undervisningsstrategier

Forfatter: Wendy W. Murawski og Christina S. Gulløv

385 kroner

233 sider

Forlag: Dafolo

Bogens forfattere har en fælles ambition om at forklare og ikke mindst undersøge, hvordan et kvalificeret samarbejde mellem to fagprofessionelle kan etableres og udvikles. Blandt deres tilgange er Co-teaching og UDL(Universal Design for Learning), der i praksis har vist sig at rumme nogle positive muligheder for at styrke og udvikle kollegialt samarbejde.

Der er det særlige ved denne bog, at den er blevet til i et dialogisk samspil mellem Wendy W. Murawski, der har base i USA, hvor hun som forsker er tilknyttet California State University, og Christina S. Gulløv, der har sin daglige praksis på en specialskole i Fredericia. Dermed er der tale om et helt særligt fællesskab med et internationalt udsyn, der åbner for nye tilgange i den aktuelle diskussion om skoleudvikling på flere niveauer, uden at det danske fokus forsvinder.

 Bogen er struktureret i tre afsnit af forskellige længde, der hver især indeholder tre uddybende kapitler. Afsnittene hedder 'Baggrunden', 'Begreberne' og 'Anvendelsen'. Undervejs understreges det flere gange, at forfatterne ønsker at række ud til deres læsere ved at skrive ligefremt og direkte. Med andre ord, dette er ment som en brugsbog, der kan understøtte det daglige samarbejde rundt om på skolerne og i de nære pædagogiske miljøer. Der henvises undervejs til relevant og aktuel forskning, uden at tonen bliver docerende, hvilket opleves som lidt af en befrielse.

For lærere og pædagoger, der har været med i karrusellen siden den store diskussion om inklusion for mere end 10 år siden, kan det være godt at læse om de udfordringer, der var og har sat aftryk i den fortsatte debat og som har været afgørende for mange af de udfordringer, der aktuelt opleves rundt omkring. Her kommer den gode sprogtone igen til sin ret. Begreber forklares og sammenhænge uddybes, så der opstår en platform for at komme videre, både med egne didaktiske overvejelser, men også som inspiration til udvikling af i samspil med nye kolleger.

Blandt bogens styrker er, at forfatterne undervejs sætter ord på nogle af de barrierer, der gennem de seneste ti år har hindret udvikling af co-teaching. Blandt andet skriver de: ”... vi [ser] også, at lærere og pædagoger, selvom de anerkender sammenhængen mellem trivsel og læring, stadig har en tendens til at siloinddele deres arbejde...”  Det leder frem til de centrale pointer i bogen, nemlig hvordan opbygge nye arbejdsformer og relationer, der i praksis kan være afgørende for udvikling af daglig undervisning.

I bogens anden del introduceres så nogle mulige svar på det åbne spørgsmål om hvordan man kan udnytte Co-teaching og Universal Design for Learning. De to tilgange beskrives på en måde, så det er overskueligt at forholde sig til såvel begreber som muligheder, så det i et kollegialt forum vil være overkommeligt at sætte sig ind i begreberne og dermed sammen udvikle nogle handlemuligheder. 

I den tredje og mest omfangsrige del tager forfatterne fat på selve det at omsætte ideer og teorier til praksis. Denne del indledes med en kort praksisbeskrivelse af et forløb i Gladsaxe, hvor to konsulenter har arbejdet ud fra de principper, der tidligere er beskrevet. Fin optakt til de efterfølgende forslag til organisering af samarbejde og daglige tiltag med afsæt i det inspirationsmateriale, der først beskrives og derefter, i skematisk, form kan tjene til udvikling af egen praksis og som helt konkret kan fungere som et håndterligt stykke didaktisk værktøj.