Debat
Vi er nødt til at betragte teknologiforståelse som en afgørende grundkompetence på lige fod med at læse, skrive og regne, skriver dagens debattør.
Foto: iStock
Debat: Digitalisering rummer ny ulighedsskabende dimension
Børn og unge i udfordrede familiesammenhænge er i større risiko for at havne i digitale blindgyder af dårlige digitale vaner og overdrevet skærmforbrug, skriver udviklingskonsulent Jesper Tejstø.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Først en deklaration: Det har været fristende at lade
ChatGPT skrive følgende debatindlæg, men endnu har jeg udeladt det, selvom det
ville have understreget indlæggets pointe.
Selv om vi i flere generationer af lærere og pædagoger - og
regeringer - har talt og tænkt og forsøgt os frem for at modvirke negativ
indflydelse fra børns sociale arvegods, lykkes vi fortsat stadig ikke særlig
godt.
Læg så hertil en digitalisering og en teknologisk udvikling,
der eksploderer mellem hænderne på os og kræver eller stjæler vores
opmærksomhed.
For nyligt blev der afholdt en høring på Christiansborg om
regeringens udspil om teknologiforståelse i folkeskolen. Her deltog en bred
kreds af politikere, forskere, repræsentanter for lærere, elever og forældre
m.fl. Der var to ting, der var
gennemgående enighed om blandt den brede vifte af deltagere; dels at vi nu er
nødt til at betragte teknologiforståelse som en afgørende grundkompetence på
lige fod med at læse, skrive og regne, og dels at den teknologiske udvikling,
hvis vi ikke gør noget, rummer stor risiko for, at vi skaber et digitalt A-hold
og et B-hold, som formanden for Danske Skoleelever, Laura Poulsen sagde det.
Digitale blindgyder
Digitalisering rummer en ny ulighedsskabende dimension, som
også har en social slagside – vi ser det allerede på mange måder i samfundet:
nogle grupper indoptager de nye muligheder, mens andre har sværere ved at få
udbytte af den digitale udvikling, fordi det kræver nye kompetencer, adgang til
udstyr og adgang til digitale services.
Det ser vi også i skolerne. Her ser vi en læringsmæssig
ulighed, hvor bestemte børnegrupper får mere ud af digitaliseringens muligheder
end andre. Samtidig ser vi også, at børn og unge i udfordrede
familiesammenhænge er i større risiko for at havne i digitale blindgyder af
dårlige digitale vaner, overdrevet skærmforbrug og direkte i digitale
misbrugssituationer.
Gode erfaringer med teknologier
Dagens gode, gamle nyhed er, at digitalisering også rummer
muligheder. Vi har i folkeskolen gennem de seneste par årtier gjort os en
stribe gode erfaringer med at anvende teknologier til at støtte udfordrede børn.
Det er f.eks. ordblinde børn, der får stillet stærkere digitale læse-skrive-understøttende
værktøjer til rådighed, men også børn med diagnoser, som kan få digital hjælp
til at overskue og organisere en skoledags mange hektiske aktiviteter.
Vi ser gode eksempler på, at anvendelsen af medier og nye
digitalt understøttede undervisningsformer og opdateret læringsindhold kan
styrke elevernes motivation, og vi ser projektbaseret læring, hvor eleverne
producerer og leger sig til læring med teknologier. Og netop mening og motivationen
i læringsrummet peger mange på, især børn og unge, som to af de helt store
muligheder for at lykkes bedre i skolen samlet set.
Risiko for et A- og B-hold på lærerværelset
Det kræver selvfølgelig viden og kompetencer på underviser-
og ledelsesniveau at indoptage og udvikle de nye muligheder. Viden om
teknologiernes potentialer og kompetencer til at sætte det i spil, så vi kan
lykkes bedre med en stærkere meningsskabelse for eleverne i skolerne og dermed
en styrket motivation.
Den kommer ikke af sig selv. Det kræver nogle rigtigt gode
samtaler mellem lærere, elever, forældre, ledere, politikere om nødvendigheden
af at prioritere ny viden og kompetencer. Men dér, hvor slaget først skal slås,
er på lærerniveau; teknologi og digitalisering er allerede nu så indgribende i
lærings-og dannelsesopgaverne, at vi bliver nødt til at se teknologi og
digitalisering som ny og afgørende grunddimension i alle fag og tværfaglige
sammenhænge.
Lykkes vi ikke, hver især og fælles, med den opgave,
risikerer vi et lærerværelse, der også knækker over i et A- og et B-hold, når
det gælder den samlede undervisningsopgave.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk