Håndtryk er ikke en generel problematik på skolerne
Dialog og et godt kendskab til elevers familie kan forebygge, at forældre overfalder lærere, mener projektkleder i TosprogsTaskforcen. Læreren, som i går blev overfaldet af en far, ønsker at møde sin overfaldsmand for at få svar på, hvorfor det sket.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Faren og hans datter i 3. klasse skulle til samtale med to lærere på Abildgårdskolen I Odense. Men da læreren ville hilse på eleven og rakte hende hånden, gik det galt. Faren spyttede og slog den ene lærer, men under tumulten lykkedes det for læreren at få fat i angriberens hænder. Og det fik så den vrede far til at bide læreren bag det ene øre.
"Det her tilfælde er ikke ret almindeligt, og det er sjældent, det går så voldsomt for sig", siger vagtchef Jørgen Andersen fra Fyns Politi til folkeskolen.dk.
"Faren har formentlig følt sig krænket over, at den mandlige lærer ville sige pænt goddag med hånden til datteren. Der er en kulturel forskel i opfattelsen af, hvordan man hilser på hinanden i den muslimske verden og så den kristne verden. Og det er det, den pågældende far hidsede sig op over".
Lærer er selv muslim
Læreren har indgående indsigt i den muslimske verden og de kulturelle skikke. Både i form af sit mangeårige arbejde som lærer på en skole med overvægt af tosprogede, men også fordi læreren selv er muslim.
"Med hans indsigt i den kultur, bude han om nogen vide, om han handlede forkert. Og det har han ikke haft i hovedet. Det er fuldstædigt kommet bag på ham", siger Jørgen Andersen.
Hos Skolestyreslsens TosprogsTaskforce kan lærere få gode råd og vejledning til arbejdet med tosprogede. Et af de områder, hvor rigtig mange lærere oplever udfordringer, er skole-hjem-samarbejdet. Projektleder hos TosprogsTaskforcen Anja Ougaard forholder sig ikke til den konkrete sag, men det er ikke hendes erfaring, at håndtryksproblematikken er et generelt problem ude på skolerne.
Åbenhed, tillid og fuld dialog
"Vi ved ikke, hvad den konkrete konflikt handler om. Men generelt kan vi sige, at vi tror, man forebygge konflikter via et godt skole-hjem-samarbejde. I forhold til tosprogede skal man være tydelig i sin kommunikation, så forældrene ved, at de har at gøre med en skolekultur, der måske er anderledes, end den de er vant til. Skolen skal for eksempel klart kommunikere, at forældre altid er velkomne til at gå til en lærer med spørgsmål, frustrationer eller undren i forhold til barnets skolegang. Det er vigtigt at skabe en god dialog med forældrene allerede fra børnenes skolestart", mener hun.
"Om man så giver hånd eller ikke giver hånd, det er ikke det vigtige. Så længe dialogen er skabt, og der er et tillidsfuldt rum, hvor man anerkender hinanden og kan tale om eventuelle problemer. Et kendskab til familien hjælper også lærerne til at vide, om de bruger håndtryk".
Lærer vil møde far
Læreren har det efter omstændighederne godt, men er uforstående overfor overfaldet, Han har derfor udtrykt ønske om at møde sin voldsmand for at finde ud af hvorfor det pludselig slog klik for faren. "Han håber, at faren kan komme med en forklaring. Han vil gerne mødes med ham, så han kan spørge ham: Hvorfor gjorde du det?", siger skoleleder for Abildgårskolen Allan Feldskou til politiken.dk.