Endelig plan for ny læreruddannelse klar i morgen

I morgen tidlig offentliggøres den endelige bekendtgørelse for den nye læreruddannelse. Striden har stået om KLM-faget og tosprogsområdet, og V, K og DF er blevet lovet justeringer på disse områder. Se den endelige bekendtgørelse her på folkeskolen.dk i morgen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bekendtgørelsen til den nye læreruddannelse blev sendt i høring samtidig med, at uddannelsesminister Morten Østergaard gik på barsel lige før jul. Høringssvarene var mange, og det samme var kritikpunk-terne. De helt store stridspunkter politisk har været tosprogsområdet og faget Kristendomskundskab, livsfilosofi, medborgerskab. Faget KLM har hidtil været et selvstændigt fag med 16,8 ects-point (60 ects-point er et årsværk), men er i den nye uddannelse en del af området 'Lærerens grundfaglighed', som består af 'Pædagogik og lærerfaglighed' og 'Almen dannelse'. Almen dannelse er erstatning for KLM. Striden har gået på, at Almen dannelse som udgangspunkt kun fylder 10 ects-point, derudover er det op til de enkelte uddannelsessteder at udvikle yderligere moduler.

Så store bliver fagene i læreruddannelsen

Religionslærerforeningen har kritiseret dette i deres høringssvar, ligesom Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti har holdt et møde med ministeren for at sikre fagets tyngde. Morten Østergaard har hele tiden holdt fast i omfanget, men har været åben for at diskutere ændringer i indholdet.

Kritik af overflytning af nuværende studerende Danmarks Lærerforening opfordrede i deres høringssvar til, at der nedsættes et permanent panel af lærere, ledere, kommuner og forskere, der kan pege på ændringer i kompetencemål og fagrække. Foreningen beklagede, at specialpædagogik som linjefag afskaffes, at omfanget af dansk og matematik reduceres, fordi alle undervisningsfag gøres lige store, og at omfanget af praktikken reduceres. De lærerstuderende og DLF har også begge kritiseret planerne om, at nuværende studerende skal overgå til den nye uddannelse. "Foreningen finder det uacceptabelt, at bekendtgørelsen lægger op til, at uddannelsesinstitutionerne kan tvinge studerende på den nuværende læreruddannelse over på den nye læreruddannelse. Det er almindelig praksis, at man som studerende kan færdiggøre den uddannelse, man har påbegyndt, inden for en rimelig årrække", lød det fra DLF i høringssvaret.

Lærerstuderende vil ikke tvangsoverflyttes til ny uddannelse

DM: For mange prøver og evalueringer Læreruddannelsens underviseres organisation Dansk Magisterforening pegede i deres høringssvar på, at detaljeringsgraden i kompetencemålene er uhensigtsmæssig, og DM er betænkelige ved de mange evalueringer og prøver, der lægges op til i bekendtgørelsen. "Fokuseringen på de mange målparametre i reformen mod outputstyring vil efter vores vurdering medføre et resursedræn fra undervisning til kontrolforanstaltninger i form af evalueringer og prøver. Vi må derfor henstille til en reduktion af antal af resursekrævende evaluerings- og prøveformer". Derudover har de faglige foreninger peget på en række bekymringspunkter i bekendtgørelsen.