Foto: Ricky John Molloy
Læreruddannelsen i København: Alle studerende skal føle sig velkomne
Københavns Professionshøjskole klæder sine undervisere på til ikke at marginalisere minoriteter. Projektet »Den mangfoldige læreruddannelse« skal blandt andet hjælpe med at fastholde lærerstuderende med ikkevestlig baggrund.
ET IDEKATALOG TIL UNDERVISERE
Projekt »Den mangfoldige læreruddannelse« er blandt andet mundetud i et idekatalog med en række cases, refleksioner, metoder ogøvelsert omkring de fire temaer: 1) kulturel selvbevidsthed, 2)majoritet og minoriteter, 3) sprog og magt og 4) interkulturelkonflikthåndtering.
Blandt refleksionsspørgsmålene til undervisere pålæreruddannelsen er for eksempel:
• Hvordan kommer mine egne forforståelser og kulturelleselvfølgeligheder til udtryk i undervisningsrummet?
• Hvordan faciliterer jeg bedst muligt et læringsrum, hvor såvelminoritet som majoritet føler sig inddraget og anerkendt iundervisningens tilrettelæggelse og praksis?
• Hvordan omtaler jeg mine studerende over for medstuderende,kollegaer, ledelse med videre, og hvilken betydning får det?
• Hvordan møder og håndterer jeg uenigheder og værdikonflikter iundervisningen?
Idekataloget kan findes pådenmangfoldigelaereruddannelse.blogspot.com
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Københavns Professionshøjskole fører ikke statistik over sine studerendes etnicitet - det ville også være ulovligt. Men vurderingen er, at mellem 20 og 25 procent af de lærerstuderende har en minoritetsbaggrund. Blandt andet derfor har alle undervisere på læreruddannelsen været gennem projektet »Den mangfoldige læreruddannelse«. Projektet har blandt andet haft til formål at øge undervisernes såkaldte interkulturelle kompetencer og gøre dem bedre til ikke at marginalisere minoriteter.
Nu sker der noget på læreruddannelsen
»Lærerfaget har længe haft en tradition for at reproducere sig selv«, fortæller lektor og projektets leder Tekla Canger.
»Hvis man bad de studerende række hånden op, hvis deres forældre var lærer eller pædagog … Det er virkelig mange. Projektet »Den mangfoldige læreruddannelse« handlede om at skabe en uddannelse med inklusion og rummelighed i højsædet, en uddannelse, hvor alle de studerende kan føle sig velkomne og nødvendige.
Etnicitet var derfor kun en af de ting, som projektet forholdt sig til, fortæller Tekla Canger.
Mohamed Shahab vil bane vejen for minoritetsbørnene
»Vi kiggede også på køn og på studerende fra uddannelsesfremmede hjem. I og med at vi arbejdede med de eksempler, som underviserne selv kom med, kom det til at handle mest om etnicitet, men ikke kun det«, understreger hun og fremhæver projektets normative sigte:
»Jeg mener, at lærerstanden bør afspejle samfundets mangfoldighed, og derfor skal vi gøre en ekstra indsats for at fastholde de studerende, som kommer med en anden baggrund end den gængse. Det tror jeg, at projekt »Den mangfoldige læreruddannelse« har været med til. Det har i hvert fald flyttet noget for vores undervisere«.