I escape games kan eleverne ikke slippe fri uden at bruge digitale værktøjer som Google Lens. På den måde lærer de tip og trick, som de kan anvende i andre sammenhænge.Foto: Skolernes Udviklingscenter, Randers
Ordblindeuge: Bootcamp får 200 elever til at grine sammen
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
For fjerde
gang holder Randers Kommune bootcamp for ordblinde elever. Campen kredser om læse-skriveværktøjer,
men det vigtigste, at de flere end 200 elever oplever, at de ikke er ene om at
være ordblinde – og ikke mindst at de har det sjovt sammen.
Annonce:
Skolerne i
Randers har tilbud til ordblinde elever og samler dem også indimellem på tværs
af klasser.
For hvis man er den
eneste i klassen, som er ordblind, bruger man kræfter på at skjule sin
ordblindhed. Men det
giver noget helt andet at møde 100 andre ordblinde elever, oplever
læringskonsulent Jette Pagaard fra Skolernes
Udviklingscenter i Randers.
”Når en elev træder
ind i en sal med 95 andre ordblinde, kan hun virkelig se, at hun ikke er alene.
Det giver et andet indblik at høre elever, man ikke kender, udtrykke sig om sin
ordblindhed”, siger Jette Pagaard, som sammen med kollegaen Rie
Plough Skamris og fem læsevejledere er primus motor for den årlige bootcamp for
ordblinde elever på mellemtrinet og i udskolingen.
Campen falder sammen med denne uges internationale ordblindeuge og afholdes
for fjerde gang. Den er blevet til
for at styrke elevernes tro på sig selv.
Annonce:
Årets program
Rystesammen-oplevelser med
hjernesjov, bevægelsesaktiviteter og mobilløb.
Workshopper med brug af nye
teknologier og analoge materialer, og der gøres hands-on-erfaringer med en bred
vifte af forskellige strategier og metoder til at arbejde med
ordblindevanskeligheder.
I år er der fem workshopper med
temaerne escape game, grib begreber - med tegning og animation, jeg er ordblind
og hva’ så?, bliv klogere på AppWriter og ordets betydning med et twist.
Paneldebat med unge ordblinde fra
ungdomsuddannelserne. De deler ud af erfaringer med at være ordblind i de
videre uddannelsesforløb, og eleverne kan stille spørgsmål til panelet
Hvert år sætter en gæst
ordblindebegrebet ind i en humoristisk samfundsmæssig kontekst. I år vil
standupkomikeren Phillip Devantier blæse eleverne bag over med oplægget “Vær
den du er - hvem skulle du ellers være?”
Alle materialer, der indgår i
bootcampen, er bearbejdet til målgruppen, hvor selv invitationen udgives med
indlagt oplæsning.
”Det første år var
eleverne forsigtige med at tilmelde sig, men allerede i år to havde vi en
væsentlig stigning. Vi hjælper eleverne ind i et fællesskab på tværs af
skolerne, og vi hører fra læsevejlederne, at nogle har fået en bedste ven på
naboskolen. De gik måske til fodbold sammen i forvejen, men nu ved de mere om,
hvem hinanden er”, siger læringskonsulenten.
Eleverne kan sagtens
drømme stort
Det overliggende tema
for bootcampen er, at nok er eleverne ordblinde, men det skal ikke styre deres
liv.
”I år får vi besøg af Phillip
Devantier, som er standupkomiker. Han prøver at påvirke eleverne med et oplæg
om, at eleverne skal være den, de er, for hvem skulle de ellers være? Vi har
også inviteret et panel af unge ordblinde, som fortæller om deres vej gennem
skole og ungdomsuddannelse. Det giver eleverne en forståelse af, at deres
ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre, og at de sagtens kan drømme
stort om, hvilken en uddannelse de vil have”, siger Jette Pagaard.
Annonce:
Forinden forbereder eleverne
spørgsmål til panelet i grupper. Hvis de ikke selv vil spørge, gør Jette
Pagaard det for dem.
”Der er elever, som selv stiller
spørgsmål. Hvis én først gør det, finder andre modet til at følge efter.
Eleverne spejler sig i hinanden”.
Jette Pagaard kan mærke tydelig
forskel på eleverne fra første til anden dag.
”Den første dag kommer de stille
ind, og nogle sidder med hættetrøjen godt op om ørerne, men allerede i løbet af
formiddagen tager de den af. Dag to og især dag tre kommer de grinende ind og
pjatter med hinanden”.
Annonce:
Eleverne prøver at formidle uden skriftsprog
Eleverne får styrket deres kendskab
til læse- og skriveværktøjer, og de får inspiration til, hvordan de kan bruge
mobil og computer kreativt og dynamisk i hverdagen. Især det sidste er vigtigt.
”Skolernes læsevejledere er dygtige
til at give ordblinde elever færdigheder i læse-skriveteknologi, så på campen
viser vi, at de også kan bruge værktøjerne til andet end skoleopgaver. En
workshop handler om escape games, og her skal eleverne bruge digitale værktøjer
til at løse opgaverne. De kan ikke slippe fri uden”, siger Jette Pagaard.
En anden af de i alt fem workshopper
har titlen Grib begreber - med tegning og animation. Det afvikles af pædagoguddannelsen
på Campus Randers og bygger på et animationsprojekt, nogle af kommunens skoler
har været med i. Her skal eleverne formidle en historie uden skriftsprog. Det
skal fortælle dem, at de kan fortælle på en anden måde end ved at skrive.
Annonce:
Bootcampen prøver at gå til
teknologierne på en legende og eksperimenterende måde.
”I escape games skal eleverne blandt
andet bruge Google Lens. Vi prøver at lære dem tip og trick, som de kan anvende
i andre sammenhænge”, siger Jette Pagaard.
Ordblindhed skal ikke altid være
alvorligt
Bootcampen udvikles år for år. Det
sker blandt andet gennem en evaluering med eleverne.
”Vi spørger, hvor de har lært mest,
og hvad der har været sjovest, for at få en fornemmelse af, hvor deres
engagement ligger. De er meget glade for escape games og også for, at vi
inviterer en standupkomiker, som får dem til at grine. Det er vigtigt, at vi får
de sjove ind, så eleverne kan grine sammen, for så beskæftiger de sig med deres
ordblindhed på en anden måde end den alvorlige”, siger Jette Pagaard.
Eleverne har også peget på, at de
har brug for længere pauser.
”I begyndelsen havde vi ikke særlige
mange pauser, men det er her, der opstår fællesskaber, så nu har vi lagt pauser
på 20 minutter ind, hvor eleverne får frugt”.
Læsevejlederne i arbejdsgruppen bag
bootcampen spiller ind med deres viden om, hvad eleverne har brug for. Andre
læsevejledere er med på campen en dag eller to, så de kan se, hvad der foregår.
Arrangementer om ordblindhed
Uge 40 er international ordblinde
uge, og mange i Danmark holder mange institutioner og organisationer
arrangementer om læse-skrivevanskeligheder. Både Nationalt Videncenter for
Ordblindhed og andre læsevanskeligheder og Ordblindeforeningen bringer en
oversigt over arrangementer. Nogle handler om børn og unge, andre har fokus på
voksne.
”Vi får både viden ind fra skolerne,
og læsevejlederne får noget med tilbage. Det går begge veje. I de første år var
vi mere fokuserede på at lære eleverne læse-skriveteknologier, men vi fik den
tilbagemelding, at det skabte frustration hos eleverne, at vi gjorde det på én
måde, når de var vant til at arbejde på en anden måde ude på skolerne”, siger
Jette Pagaard.
Der kommer nye elever med hvert år
I år deltager 215 elever i campen.
4. til 6. klasse er med fra mandag til onsdag og 7. til 10. klasse fra onsdag
til fredag. Bootcampen foregår i kulturhuset Underværket Randers og Randers
Bibliotek og varer dagligt fra ni til 14. Onsdag deltager alle elever i bibliotekets
temadag om ordblindhed.
Det er frivilligt for eleverne at
deltage, og de skal selv tilmelde sig.
”Eleverne skal komme af lyst, men hvis
nogle er nervøse for at tilmelde sig, kan skolerne spørge forældrene, om deres
barn ikke skal med. Der er også nogle, som tilmelder sig, når de hører, at en
kammerat har gjort det, og andre igen skal først høre fra andre, hvordan det er
at være på camp”, fortæller Jette Pagaard.
De 215 deltagere i år udgør knap
halvdelen af de registrerede ordblinde elever fra 4. til 10. klasse i Randers
Kommune. At der ikke er flere med, er der en forklaring på.
”Ikke alle elever i 4. klasse er
klar til at forholde sig til, at de er ordblinde. Dertil kommer, at eleverne
ikke deltager i alle år. De er som regel med i tre år, så har man været med fra
4. til 6. klasse, kommer man ikke i 7. klasse. Men vi har nye med hvert år,
også fra udskolingen”, siger Jette Pagaard.
Midt på ugen er elevernes forældre
inviteret til et møde om, hvordan de kan støtte og hjælpe deres barn med at
styrke troen på sig selv og sin kunnen med ordblindevanskeligheder.