I escape games kan eleverne ikke slippe fri uden at bruge digitale værktøjer som Google Lens. På den måde lærer de tip og trick, som de kan anvende i andre sammenhænge.

Ordblindeuge: Bootcamp får 200 elever til at grine sammen

Offentliggjort Sidst opdateret

For fjerde gang holder Randers Kommune bootcamp for ordblinde elever. Campen kredser om læse-skriveværktøjer, men det vigtigste, at de flere end 200 elever oplever, at de ikke er ene om at være ordblinde – og ikke mindst at de har det sjovt sammen.

Skolerne i Randers har tilbud til ordblinde elever og samler dem også indimellem på tværs af klasser. 

For hvis man er den eneste i klassen, som er ordblind, bruger man kræfter på at skjule sin ordblindhed. Men det giver noget helt andet at møde 100 andre ordblinde elever, oplever læringskonsulent Jette Pagaard fra Skolernes Udviklingscenter i Randers.

”Når en elev træder ind i en sal med 95 andre ordblinde, kan hun virkelig se, at hun ikke er alene. Det giver et andet indblik at høre elever, man ikke kender, udtrykke sig om sin ordblindhed”, siger Jette Pagaard, som sammen med kollegaen Rie Plough Skamris og fem læsevejledere er primus motor for den årlige bootcamp for ordblinde elever på mellemtrinet og i udskolingen.

Campen falder sammen med denne uges internationale ordblindeuge og afholdes for fjerde gang. Den er blevet til for at styrke elevernes tro på sig selv.

Årets program

  • Rystesammen-oplevelser med hjernesjov, bevægelsesaktiviteter og mobilløb.
  • Workshopper med brug af nye teknologier og analoge materialer, og der gøres hands-on-erfaringer med en bred vifte af forskellige strategier og metoder til at arbejde med ordblindevanskeligheder.
  • I år er der fem workshopper med temaerne escape game, grib begreber - med tegning og animation, jeg er ordblind og hva’ så?, bliv klogere på AppWriter og ordets betydning med et twist.
  • Paneldebat med unge ordblinde fra ungdomsuddannelserne. De deler ud af erfaringer med at være ordblind i de videre uddannelsesforløb, og eleverne kan stille spørgsmål til panelet
  • Hvert år sætter en gæst ordblindebegrebet ind i en humoristisk samfundsmæssig kontekst. I år vil standupkomikeren Phillip Devantier blæse eleverne bag over med oplægget “Vær den du er - hvem skulle du ellers være?”
  • Alle materialer, der indgår i bootcampen, er bearbejdet til målgruppen, hvor selv invitationen udgives med indlagt oplæsning.

”Det første år var eleverne forsigtige med at tilmelde sig, men allerede i år to havde vi en væsentlig stigning. Vi hjælper eleverne ind i et fællesskab på tværs af skolerne, og vi hører fra læsevejlederne, at nogle har fået en bedste ven på naboskolen. De gik måske til fodbold sammen i forvejen, men nu ved de mere om, hvem hinanden er”, siger læringskonsulenten.

Eleverne kan sagtens drømme stort

Det overliggende tema for bootcampen er, at nok er eleverne ordblinde, men det skal ikke styre deres liv.

”I år får vi besøg af Phillip Devantier, som er standupkomiker. Han prøver at påvirke eleverne med et oplæg om, at eleverne skal være den, de er, for hvem skulle de ellers være? Vi har også inviteret et panel af unge ordblinde, som fortæller om deres vej gennem skole og ungdomsuddannelse. Det giver eleverne en forståelse af, at deres ordblindhed ikke har noget med intelligens at gøre, og at de sagtens kan drømme stort om, hvilken en uddannelse de vil have”, siger Jette Pagaard.

Forinden forbereder eleverne spørgsmål til panelet i grupper. Hvis de ikke selv vil spørge, gør Jette Pagaard det for dem.

”Der er elever, som selv stiller spørgsmål. Hvis én først gør det, finder andre modet til at følge efter. Eleverne spejler sig i hinanden”.

Jette Pagaard kan mærke tydelig forskel på eleverne fra første til anden dag.

”Den første dag kommer de stille ind, og nogle sidder med hættetrøjen godt op om ørerne, men allerede i løbet af formiddagen tager de den af. Dag to og især dag tre kommer de grinende ind og pjatter med hinanden”.

Eleverne prøver at formidle uden skriftsprog

Eleverne får styrket deres kendskab til læse- og skriveværktøjer, og de får inspiration til, hvordan de kan bruge mobil og computer kreativt og dynamisk i hverdagen. Især det sidste er vigtigt.

”Hvis én elev først stiller spørgsmål til ungepanelet, finder andre modet til at følge efter. Eleverne spejler sig i hinanden”, siger læringskonsulent Jette Pagaard.

”Skolernes læsevejledere er dygtige til at give ordblinde elever færdigheder i læse-skriveteknologi, så på campen viser vi, at de også kan bruge værktøjerne til andet end skoleopgaver. En workshop handler om escape games, og her skal eleverne bruge digitale værktøjer til at løse opgaverne. De kan ikke slippe fri uden”, siger Jette Pagaard.

En anden af de i alt fem workshopper har titlen Grib begreber - med tegning og animation. Det afvikles af pædagoguddannelsen på Campus Randers og bygger på et animationsprojekt, nogle af kommunens skoler har været med i. Her skal eleverne formidle en historie uden skriftsprog. Det skal fortælle dem, at de kan fortælle på en anden måde end ved at skrive.

Bootcampen prøver at gå til teknologierne på en legende og eksperimenterende måde.

”I escape games skal eleverne blandt andet bruge Google Lens. Vi prøver at lære dem tip og trick, som de kan anvende i andre sammenhænge”, siger Jette Pagaard.

Ordblindhed skal ikke altid være alvorligt

Bootcampen udvikles år for år. Det sker blandt andet gennem en evaluering med eleverne.

”Vi spørger, hvor de har lært mest, og hvad der har været sjovest, for at få en fornemmelse af, hvor deres engagement ligger. De er meget glade for escape games og også for, at vi inviterer en standupkomiker, som får dem til at grine. Det er vigtigt, at vi får de sjove ind, så eleverne kan grine sammen, for så beskæftiger de sig med deres ordblindhed på en anden måde end den alvorlige”, siger Jette Pagaard.

Eleverne har også peget på, at de har brug for længere pauser.

”I begyndelsen havde vi ikke særlige mange pauser, men det er her, der opstår fællesskaber, så nu har vi lagt pauser på 20 minutter ind, hvor eleverne får frugt”.

Læsevejlederne i arbejdsgruppen bag bootcampen spiller ind med deres viden om, hvad eleverne har brug for. Andre læsevejledere er med på campen en dag eller to, så de kan se, hvad der foregår.

Arrangementer om ordblindhed

Uge 40 er international ordblinde uge, og mange i Danmark holder mange institutioner og organisationer arrangementer om læse-skrivevanskeligheder. Både Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre læsevanskeligheder og Ordblindeforeningen bringer en oversigt over arrangementer. Nogle handler om børn og unge, andre har fokus på voksne.

”Vi får både viden ind fra skolerne, og læsevejlederne får noget med tilbage. Det går begge veje. I de første år var vi mere fokuserede på at lære eleverne læse-skriveteknologier, men vi fik den tilbagemelding, at det skabte frustration hos eleverne, at vi gjorde det på én måde, når de var vant til at arbejde på en anden måde ude på skolerne”, siger Jette Pagaard.

Der kommer nye elever med hvert år

I år deltager 215 elever i campen. 4. til 6. klasse er med fra mandag til onsdag og 7. til 10. klasse fra onsdag til fredag. Bootcampen foregår i kulturhuset Underværket Randers og Randers Bibliotek og varer dagligt fra ni til 14. Onsdag deltager alle elever i bibliotekets temadag om ordblindhed.

Det er frivilligt for eleverne at deltage, og de skal selv tilmelde sig.

”Eleverne skal komme af lyst, men hvis nogle er nervøse for at tilmelde sig, kan skolerne spørge forældrene, om deres barn ikke skal med. Der er også nogle, som tilmelder sig, når de hører, at en kammerat har gjort det, og andre igen skal først høre fra andre, hvordan det er at være på camp”, fortæller Jette Pagaard.

De 215 deltagere i år udgør knap halvdelen af de registrerede ordblinde elever fra 4. til 10. klasse i Randers Kommune. At der ikke er flere med, er der en forklaring på.

”Ikke alle elever i 4. klasse er klar til at forholde sig til, at de er ordblinde. Dertil kommer, at eleverne ikke deltager i alle år. De er som regel med i tre år, så har man været med fra 4. til 6. klasse, kommer man ikke i 7. klasse. Men vi har nye med hvert år, også fra udskolingen”, siger Jette Pagaard.

Midt på ugen er elevernes forældre inviteret til et møde om, hvordan de kan støtte og hjælpe deres barn med at styrke troen på sig selv og sin kunnen med ordblindevanskeligheder.