Debat

Debat: Børn skal bruge mere tid med at læse i rigtige bøger

Offentliggjort

Elever i både Danmark og flere andre lande læser dårligere i 2021 end i 2016.

Det viser en ny international undersøgelse af elever i 4. klasse. Det er stærkt bekymrende læsning. Ikke mindst fordi, at rapporten tydeligt viser, at tilbagegangen primært rammer dem, der i forvejen har problemer med at læse - det seneste årti har eleverne ellers fået flere timer, alligevel kan vi se, at eleverne i dag læser mindre, end de gjorde førhen.

Det er tankevækkende, at udviklingen er sket i en periode, hvor der bliver læst mere og mere på skærme og ikke i rigtige bøger. Og jeg er ikke i tvivl om, at den stadigt stigende brug af sociale medier og skærme generelt spiller ind og tager mere og mere af den tid, som burde blive brugt i bøgerne. Derfor mener jeg også, at konklusionerne i denne rapport peger en vej - og det er mod os forældre. For vi skal simpelthen gøre mere for at hjælpe vores børn på vej til at få gode læsevaner. Jeg ved, at når man starter i skolen, får man at vide, at man som forældre skal læsetræne hjemme med sit barn 20 min hver dag. Er der mange forældre, der husker det. Ja helt sikkert, men jeg vil også vove at påstå, at der nok også er en del der, i en travl hverdag, for ofte forfalder til at give deres børn en tablet i hånden i stedet for. Det er ikke, fordi jeg siger, at jeg selv var den perfekte mor, der huskede at læse 20 min. med mine børn hver dag. For jeg sprang da helt sikkert også over, hvor gærdet var lavest mange gange, men hvis man gør det, så peger pilen altså kun en vej, og det er på en selv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derudover så er det klart, at vi fra politisk side også skal kigge på, om vi kan gøre noget for at give skolerne endnu bedre rammer for at skabe de mest optimale læringsmiljøer for eleverne og i særdeleshed dem, der har det sværest. Et af de steder, vi kunne sætte ind, var at se på, om vi kunne sætte skolerne mere fri. Så kunne skolerne bedre tilrettelægge undervisningen på egen hånd og på den måde tilrette den til den enkelte elevs behov. Ligesom vi også kan kigge på at indføre mere holdinddeling i klasserne. Vi ved, at mange af de svageste elever ofte bliver overset i store forsamlinger, så ved at inddele klasserne i mindre hold ville der være større chance for, at de ville kunne trives. Derudover har reformkommissionen for nyligt også foreslået, at man laver såkaldte intensive undervisningsforløb, i blandt andet dansk i de små klasser i folkeskolen, for de elever, som har faglige udfordring, et forslag som jeg personligt har store forventninger til.

Jeg er også åben over for at diskutere mængden af skærmtid i skoletiden, men jeg mener ikke, at vi som politikere skal tvinge flere regler ned over skolerne, det har jeg faktisk stor tiltro til, at skolerne godt kan administrerer selv. Lige såvel som jeg er sikker på, at forældrene godt kan gøre en indsats for at sikre, at deres børn bruger mere mindre tid på deres tablets og mere tid i en god gammeldags bog.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.