Nationale test
Fra demotesten i dansk/læsning i 2. klasse
Spild af tid? Nu skal 300.000 elever til nationale test
Mandag morgen åbner testsystemet, og over de kommende uger skal tre femtedele af alle elever i folkeskolen tage en eller to nationale såkaldte 'overgangstest'.
De knap 50.000 børn, der går i 2. klasse på en dansk folkeskole, skal meget snart tage en online-læsetest, så deres ord-, tekst- og bogstavforståelse kan måles op mod 2.-klasseelever i resten af Danmark. Og kort efter skal de igennem en matematiktest.
Der er tale om opgaver fra de udskældte nationale test, som et flertal i Folketinget for flere år siden har besluttet at lukke ned til fordel for et mere moderne bedømmelsessystem med højere målesikkerhed. Men i mellemtiden skal eleverne tage det, der er blevet døbt Folkeskolens Nationale Overgangstest. Her er opgaver fra den gamle testbank sat sammen på en mere klassisk måde end i de oprindelige nationale test, så eleverne kommer igennem et fagområde ad gangen, og alle elever får de samme opgaver. I alt skal godt 300.000 elever på seks af folkeskolens klassetrin testes i dette efterår.
Skoleleder: Misbrug af børnenes læring
Da eleverne var igennem det samme forløb sidste år skrev leder af Tingbjerg Skole Marco Damgaard sådan i et indlæg på folkeskolen.dk:
"Som skoleleder er det mig fuldstændig uforståeligt, at vi i en tid med vigtige og alvorlige opgaver og udfordringer i folkeskolen skal misbruge børnenes tid, trivsel og læring på at gennemføre de nationale overgangstest, som tydeligt for enhver ikke fungerer særlig godt".
Tilbagemeldingerne til lærere og skoler er nemlig meget begrænset i forhold til det tidligere system. (rettet 26/8, se evt. Marina Norlings forklaring i kommentarsporet nedenfor, red.)
Overgangstest
|
Testperiode
|
Folkeskolens Nationale Overgangstest i læsning (2., 3., 4., 6. og 8. klasse) | Uge 35-37 |
Folkeskolens Nationale Overgangstest i Matematik (2., 4., 6., 7. og 8. klasse) | Uge 38-40 |
Og 'spild af tid' er en holdning, der går igen i kommentarspor og interview med lærere om overgangstestene. Og så en bekymring for, hvordan testsituationen påvirker de svageste. De gamle nationale test, der som bekendt havde store problemer med målesikkerheden, var opbygget sådan, at eleverne fik forskellige opgaver, og alle i princippet burde møde opgaver, hvor de kunne svare rigtigt på cirka halvdelen. Overgangstestene derimod giver alle elever på et klassetrin de samme opgaver.
"Når man ved, at man tester klasser, hvor nogle elever endnu ikke har lært at læse, så begynder man med de letteste opgaver. En af mine elever i risiko for ordblindhed gik i stå på grund af den svære start, så hun fik ikke lavet de opgaver, hun faktisk kan. Hun gav op”, fortalte læsevejleder Hanne Krarup Johannsen til Folkeskolen efter første overgangstestrunde.
Det nye testsystem skal efter planen tages i brug i skoleåret 26/27. Overgangstestene har i skrivende stund været afviklet to gange, og hvis tidsplanen for udviklingen af det nye system holder, skal overgangstestene altså gennemføres yderligere to gange.
I en kommentar til skoleleder Marco Damgaards kritik har Mattias Tesfaye understreget behovet for, ”at vi på trods af en mere begrænset funktionalitet fortsat stiller et obligatorisk testredskab til rådighed, som skolen evaluerer eleverne fagligt med”.