Inspiration - Projektorienteret undervisning
Den projektorienteret undervisning skaber motivation for faglig fordybelse og grobund for faglige dialoger i undervisningen, skriver Jack Holmsted Johansen.
Illustration: Getty Images / Alona Horkova.
Kom i gang med projektorienteret undervisning: Det bliver afgørende på den anden side af folkeskolen
Selv om den obligatoriske projektuge er afskaffet, er der stadig meget at lære ved at arbejde projektorienteret. Lærer Jack Holmsted Johansen guider til at komme i gang, uanset om det er elever i 1. eller 9. klasse.
I den nye aftale om folkeskolens
kvalitetsprogram er der ikke blevet plads til den obligatoriske projektuge for
9. klasse fra 25/26, men det betyder ikke, at vi ikke kan have fokus på en
projektorienteret tilgang i undervisningen.
Jeg mener, at vi i højere grad bør
arbejde mere tværfagligt i undervisningen, ved blandt andet at inddrage den
projektorienterede undervisning i de nye fagplaner. Med den nye fagfornyelse er
der lagt op til færre mål og derfor mere fordybelse.
Danmarks Evalueringsinstitut udgav
en rapport i 2018, hvor konklusionen blandt andet var, at meningsfuld
undervisning i høj grad sker gennem elev-elev læring. Eleverne kan benytte
hinandens kompetencer og spille hinanden gode i projektarbejdet.
Buck Institute for Education (BIE)
har for flere år siden udgivet en forskningsredegørelse af sammenhænge mellem
forskellige forskningsresultater omhandlende Project-Based Learning. BIE
konkluderer blandt andet, at der er en sammenhæng mellem arbejdet med
projektorienteret undervisning i skolen og udvikling af faglige kompetencer for
elever fra ikke-boglige hjem.
Noget af det vigtigste, vi kan give
vores elever, er kompetencen til at kunne søge egne informationer i en tid,
hvor informationsstrømmen er enorm og kunstig intelligens bliver anvendt mere
og mere. Kritisk tænkning – og det at turde forholde sig kritisk – bliver helt
afgørende for eleverne, på den anden side af folkeskolen.
Den projektorienterede undervisning
lægger ikke kun op til at styrke elevernes kritiske tænkning, men i høj grad at
øge kontekstualiseringen mellem de faglige mål og elevernes personlige
interesser. Det skaber motivation for faglig fordybelse og grobund for faglige
dialoger i undervisningen.
Jeg forstår, hvis man finder det
udfordrende at inkorporere det projektorienterede i den daglige undervisning
eller i indskolingen. Her er min opfordring, at man starter på et meget lavt
niveau, hvor lærerens rolle er mere styrende, men at man langsomt går fra den styrende
rolle til en mere faciliterende i takt med, at eleverne forstår rammerne for
arbejdet.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Tre forløb: Indskoling,
mellemtrin og udskoling
Her er mine forslag til planlægning
af konkret projektorienteret undervisning. Der er ikke en egentlig rettesnor
for, hvad projektorienteret undervisning er, men hvis man arbejder med
spørgsmål, dialog, plancher og eleverne får mulighed for at være styrende og
udvælge et emne inden for et givent område, så er vi godt på vej. En
indskolingselev kan dog ikke kapere det hele, derfor skal man starte et andet
sted.
I indskolingen:
I indskolingen bør lærerens rolle
være styrende i opstarten. Det kunne være små grupper, hvor eleverne skal læse
eller høre en kort tekst. Herefter kan de få samtalekort, der kan guide dem
igennem samtalen. Efter samtalen kan eleverne stille et til to spørgsmål. Her
er det underordnet, om det er lukkede eller åbne spørgsmål. For det er
kompetencen til at stille et spørgsmål til en anden eller til en tekst eller et
filmklip, der er i fokus. Herefter kan eleverne forsøge at finde billeder om
emnet på nettet og lave en planche eller et andet kreativt element.
På mellemtrinnet:
På mellemtrinsniveau kan man lave
samme øvelse, men de åbne spørgsmål er vigtige. Det er dog ikke afgørende, om
der spørges med hvorfor, hvordan eller hvilken. Senere på mellemtrinnet kan man
arbejde med samtalekort, som eleverne selv laver til en gruppesamtale.
Informationssøgning på nettet begynder sidst på mellemtrinnet, hvor man til
sidst kan opfordre eleverne til at søge bestemte steder eller lade eleverne
finde en artikel, som læreren har printet ud. Det vil gøre dem bevidste om, at
man ikke blot kan slå hele sætninger op, men bør være specifik.
I udskolingen:
I udskolingen stiger niveauet
betragteligt. Her kan man med fordel stille krav om, at spørgsmålene skal
indeholde hvorfor, hvordan osv. Det er også i udskolingen alle delelementer bør
komme i spil.
1. Problemstilling
2. Visuelle
elementer til at eksemplificere problemet
3. Fremlæggelse
4. Selvstændighed