Anmeldelse

Fiskeriforenings undervisningsmateriale er ren greenwashing 

Det ser godt ud, når de prøver at fange elevers opmærksomhed, men kvaliteten i undervisningsmaterialet er langt under mindstemålet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Vores Fisk 

Gratis 

Udgivere: Danmarks Fiskeriforening og EUC Nordvest

Materialet kan findes på  www.voresfisk.dk

Lad det være sagt med det samme: Dette undervisningsmateriale burde aldrig være lavet og har ingen relevans for undervisningen i grundskolen. Vores fisk er ensidigt holdningsmæssigt med Danmarks Fiskeriforening og EUC Nordvest som afsender.

Modne lærere vil huske Erhard Jacobsens antiindoktrinerings­kampagne, hvor han talte dunder mod marxistiske lærere, som efter hans opfattelse var ved at forberede en hel generation af skoleelever til at være frontkæmpere i den kommunistiske verdensovertagelse. Her foregår det med modsat fortegn. Websitet voresfisk.dk greenwasher i den grad fiskerierhvervet, og de danske fiskere beskrives som miljøhelte, som sørger for at rense havet for gamle net og affald.

En underside beskriver de danske fisk i underkategorierne 'rundfisk', 'fladfisk', 'industrifisk' og 'skaldyr og bløddyr'. Faktakort oplister kendetegn, levested, geografi, madlavning, vægt og længde. Miljøproblematikker, fiskebestandens størrelse og lignende forbigås i tavshed.

Sitet indeholder en række korte film, der beskriver fiskerierhvervet fra fiskernes synspunkt, de forskellige fangstmetoder med videre. I filmene står en række påstande uimodsagt hen. En fisker fortæller for eksempel, at ’En af de største ulemper ved det her erhverv, er de mange regler, regler, regler hele tiden. Og så slås vi rigtig meget med kvoter. Kæmpe nedskæringer i kvoter, der slet ikke har nogen som helst gang på jorden’. En anden fisker fortæller om garnfiskeri: ’Vi synes selv, det er et bæredygtigt fiskeri, fordi vi bruger som regel altid de størst mulige masker for at fange så mange store fisk som muligt, så de små fisk kan nå at svømme gennem garnet’.

Mængden af bifangst nævnes ikke med et ord - heller ikke på sitets fiskeriordbog. Men den registrerede forskel på bifangst med og uden videoovervågning af trawlfiskeri i Kattegat i 2022 steg ifølge dr.dk med næsten 900 procent for torsk, og for kuller med hele 6.300 procent, fremgår det af tal fra Fiskeristyrelsen. Det er ikke en uvæsentlig oplysning.

I sitets føromtalte fiskeriordbog er det ikke lykkedes mig at finde ord som 'iltsvind', 'overfiskeri', 'havmiljø', 'miljøbeskyttelse', 'kvotekonger' eller lignede ord. De kunne ellers være relevante nok at inddrage i undervisningen.

Vores Fisk fremstår visuelt flot, men mangler i den grad pædagogisk indhold og kritisk tilgang. Der er masser af værdiløse ’hold-kæft-opgaver’, hvor læringsværdien i bedste fald er lig nul. Det er ikke nok at betale et film- og webbureau for en pæn skal. Der skal også være pædagogisk indhold under overfladen. Jeg har forgæves ledt efter faglige og pædagogiske mål og relateren til fagenes kompetencer og færdigheds- og vidensmål.

På Facebook beskriver en lærer sitet med ordene: ’Der er tilsyneladende tre slags fisk i de danske farvande: Rundfisk, fladfisk og industrifisk. Gott im heiligen Himmel!!! Den viden der formidles, er ganske ensidigt præget af intensiv rådgivning fra fiskeriet.’ Jeg kan ikke sige det mere præcist selv.