Tager du uimodsagte påstande om uretfærdige fiskekvoter og
unødvendige regler og krydrer det med fraværet af væsentlige informationer om
bifangst og iltsvind, får du en omgang undervisningsmateriale, der aldrig burde
være lavet.
Det konkluderer Ole Haubo Christensen, pædagogisk konsulent ved
CFU i Aarhus, i Folkeskolens anmeldelse af det gratis undervisningsmateriale til 4.-6. klasse 'Vores fisk' fra Danmarks Fiskeriforening og EUC Nordvest. Læs deres svar nederst i artiklen,
Folkeskolens anmelder kalder fiskeriforeningens undervisningsmateriale "ren
greenwashing”.
Kritikken gør det relevant at spørge, om lærerne bør afholde sig fra de gratis undervisningsmaterialer fra afsendere med tydelige interesser, eller om de gratis kan bidrage med noget godt?
”Der findes masser af godt
gratis undervisningsmateriale”
Lonnie Sørensen, pædagogisk konsulent hos Center for Undervisningsmidler (CFU), mener, at
der er masser af godt gratis undervisningsmateriale lavet af nogle, der også har andre interesser end blot at lave læremidler. Helt ligesom der også findes mangelfuldt materiale, som man
skal betale for.
”Der kan være fordele ved at bringe noget af det
undervisningsmateriale, som bliver lavet af dem ude i virkeligheden, ind i
skolen. Men det skal ligesom de materialer, man køber, vurderes ud fra
læremiddelfaglige kriterier”, siger hun.
Udfordringen ligger nærmere i, at lærere og skoler skal
blive bedre til at vurdere læremidlerne kritisk og bruge dem strategisk i forhold
til, hvad de har af pædagogiske og didaktiske mål på den enkelte skole.
”Problemet er, at lærerne ofte mangler tid og overskud til
at tage de nødvendige samtaler om læremidler. De pædagogiske læringscentre
(PLC), som skal hjælpe lærerne, har mange steder så få resurser, at deres
indsats bliver spredt for tyndt”, siger hun og påpeger, at de seneste
finanslovsbesparelserne på de regionale CFU'er ikke hjælper på sagen.
”Når PLC så samtidig bliver nedprioriteret i kommunerne,
hvem sørger så for, at vi har de samtaler”, spørger Lonnie Sørensen.
DLF: God undervisning kræver gode materialer
Forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov mener også, at gratis undervisningsmateriale kan blive brugt på en
god måde – både fordi noget af det er af høj kvalitet, og fordi det kan bruges
til at lære eleverne om kildekritik.
Men først og fremmest handler det for hende om, at der skal være rigeligt med undervisningsmaterialer af god kvalitet på de kanaler, lærerne normalt bruger - CFU og kommunernes egne indløb af materialer.
”Vi taler alle sammen om, at vi skal lave god, motiverende
og varieret undervisning, men det kræver også, at lærerne har adgang til godt,
motiverende og varieret undervisningsmateriale”, siger hun.
Regitze Flannov tilslutter sig Lonnie Sørensens
bekymring om besparelserne på CFU, da det er her, lærerne skal
kunne søge vejledning og sparring om undervisningsmaterialer.
”Det er den helt forkerte vej at gå. For enden af den vej
kan man komme i en situation, hvor der simpelthen ikke er nok
kvalitetsmateriale, og læreren ikke længere har et valg og kan blive tvunget
til at ty til undervisningsmateriale udenfor”, siger hun.
Regitze Flannov understreger dog, at hun ikke nervøs for, at lærerne
hopper i ’kvikfix-fælden’ og vælger ukvalificeret gratis materiale.
EUC Nord: ’Vores Fisk’ skal vække elevernes nysgerrighed
Folkeskolen har været i kontakt med Fiskeriforeningen, som henviser til, at det er erhversskolen EUC Nordvest, der har udviklet materialet. Her oplyser direktør Hans Chr. Jeppesen i et skriftligt svar:
”’Vores Fisk’ er et dynamisk site, der løbende udbygges
og udvikles. Vi anerkender, at der er flere aspekter inden for fiskeri og
havmiljø, der kan inddrages, og vi tager derfor også gerne imod ris, ros og
konstruktive input til fremtidigt indhold”.
Direktøren for skolen, hvor man kan uddanne sig til fisker, skriver også, at fiskeriet er en del af dansk kultur og historie, og at materialet er skabt med formålet om at inspirere lærere og elever til at udforske fiskeriet og dets betydning:
"Sitet er
ikke tænkt som en omfattende encyklopædi eller en udtømmende vidensbank, men
som en resurse, der kan supplere undervisningen og bidrage til at vække
nysgerrighed, skabe dialog og styrke elevernes interesse for og viden om dansk
fiskeri. Vi har tydeligt angivet afsenderen og skabt materialet med udgangspunkt
i læringsmålene for mellemtrinet i samarbejde med erfarne undervisere".
"Vi har
naturligvis en klar forventning om, at lærere – som med alt andet
kildemateriale – forholder sig kritisk og reflekterende til indholdet og bruger
det som en del af en varieret og nuanceret undervisning’", skriver Hans Chr. Jeppesen.