Læremidler

Udvalget af gratis læremidler fra interesseorganisationer og virksomheder er stort.

Læremiddel kaldes "ren greenwashing": Bør lærere holde sig fra materialer fra afsendere med en agenda?

Et læremiddel fra Fiskeriforeningen kritiseres i dag for at være greenwashing af fiskerierhvervet. Men bør man som lærer afskrive alt gratis undervisningsmateriale fra afsendere med tydelige interesser, eller kan noget af det bruges?

Offentliggjort Sidst opdateret

Tager du uimodsagte påstande om uretfærdige fiskekvoter og unødvendige regler og krydrer det med fraværet af væsentlige informationer om bifangst og iltsvind, får du en omgang undervisningsmateriale, der aldrig burde være lavet.

Det konkluderer Ole Haubo Christensen, pædagogisk konsulent ved CFU i Aarhus, i Folkeskolens anmeldelse af det gratis undervisningsmateriale til 4.-6. klasse 'Vores fisk' fra Danmarks Fiskeriforening og EUC Nordvest. Læs deres svar nederst i artiklen,

Folkeskolens anmelder kalder fiskeriforeningens undervisningsmateriale "ren greenwashing”. 

Kritikken gør det relevant at spørge, om lærerne bør afholde sig fra de gratis undervisningsmaterialer fra afsendere med tydelige interesser, eller om de gratis kan bidrage med noget godt? 

”Der findes masser af godt gratis undervisningsmateriale”

Lonnie Sørensen, pædagogisk konsulent hos Center for Undervisningsmidler (CFU), mener, at der er masser af godt gratis undervisningsmateriale lavet af nogle, der også har andre interesser end blot at lave læremidler. Helt ligesom der også findes mangelfuldt materiale, som man skal betale for.

”Der kan være fordele ved at bringe noget af det undervisningsmateriale, som bliver lavet af dem ude i virkeligheden, ind i skolen. Men det skal ligesom de materialer, man køber, vurderes ud fra læremiddelfaglige kriterier”, siger hun.

Udfordringen ligger nærmere i, at lærere og skoler skal blive bedre til at vurdere læremidlerne kritisk og bruge dem strategisk i forhold til, hvad de har af pædagogiske og didaktiske mål på den enkelte skole.

”Problemet er, at lærerne ofte mangler tid og overskud til at tage de nødvendige samtaler om læremidler. De pædagogiske læringscentre (PLC), som skal hjælpe lærerne, har mange steder så få resurser, at deres indsats bliver spredt for tyndt”, siger hun og påpeger, at de seneste finanslovsbesparelserne på de regionale CFU'er ikke hjælper på sagen.

”Når PLC så samtidig bliver nedprioriteret i kommunerne, hvem sørger så for, at vi har de samtaler”, spørger Lonnie Sørensen.

DLF: God undervisning kræver gode materialer

Forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov mener også, at gratis undervisningsmateriale kan blive brugt på en god måde – både fordi noget af det er af høj kvalitet, og fordi det kan bruges til at lære eleverne om kildekritik.

Men først og fremmest handler det for hende om, at der skal være rigeligt med  undervisningsmaterialer af god kvalitet på de kanaler, lærerne normalt bruger - CFU og kommunernes egne indløb af materialer.

”Vi taler alle sammen om, at vi skal lave god, motiverende og varieret undervisning, men det kræver også, at lærerne har adgang til godt, motiverende og varieret undervisningsmateriale”, siger hun.

Regitze Flannov tilslutter sig Lonnie Sørensens bekymring om besparelserne på CFU, da det er her, lærerne skal kunne søge vejledning og sparring om undervisningsmaterialer.

”Det er den helt forkerte vej at gå. For enden af den vej kan man komme i en situation, hvor der simpelthen ikke er nok kvalitetsmateriale, og læreren ikke længere har et valg og kan blive tvunget til at ty til undervisningsmateriale udenfor”, siger hun.

Regitze Flannov understreger dog, at hun ikke nervøs for, at lærerne hopper i ’kvikfix-fælden’ og vælger ukvalificeret gratis materiale.

EUC Nord: ’Vores Fisk’ skal vække elevernes nysgerrighed

Folkeskolen har været i kontakt med Fiskeriforeningen, som henviser til, at det er erhversskolen EUC Nordvest, der har udviklet materialet. Her oplyser direktør Hans Chr. Jeppesen i et skriftligt svar:

”’Vores Fisk’ er et dynamisk site, der løbende udbygges og udvikles. Vi anerkender, at der er flere aspekter inden for fiskeri og havmiljø, der kan inddrages, og vi tager derfor også gerne imod ris, ros og konstruktive input til fremtidigt indhold”.

Direktøren for skolen, hvor man kan uddanne sig til fisker, skriver også, at fiskeriet er en del af dansk kultur og historie, og at materialet er skabt med formålet om at inspirere lærere og elever til at udforske fiskeriet og dets betydning:

"Sitet er ikke tænkt som en omfattende encyklopædi eller en udtømmende vidensbank, men som en resurse, der kan supplere undervisningen og bidrage til at vække nysgerrighed, skabe dialog og styrke elevernes interesse for og viden om dansk fiskeri. Vi har tydeligt angivet afsenderen og skabt materialet med udgangspunkt i læringsmålene for mellemtrinet i samarbejde med erfarne undervisere". 

"Vi har naturligvis en klar forventning om, at lærere – som med alt andet kildemateriale – forholder sig kritisk og reflekterende til indholdet og bruger det som en del af en varieret og nuanceret undervisning’", skriver Hans Chr. Jeppesen.