Læsning
De nye læsekonsulenter skal hjælpe skolerne i København med at opspore elever med læse- og skrivevanskeligheder så tidligt som muligt.
Foto: Imgorthand/istock.com
København styrker skolerne med fem læsekonsulenter i ny enhed
Københavns Kommune er ved at ansætte fem konsulenter til en ny enhed, som skal bistå skolerne med praksisnær vejledning og kompetenceudvikling i læsning og skrivning. Det skal understøtte tidlig opsporing af elever med læse- og skrivevanskeligheder.
Fem konsulenter i en ny enhed på læse- og skriveområdet i
København bliver ansat i fagligt center i børne- og ungdomsforvaltningen, men
de kommer til at tilbringe størstedelen af deres arbejdstid på byens skoler.
Her skal de blandt andet rådgive og vejlede lærerteam, enkeltlærere og
resursepersoner som læsevejledere og vejledere i dansk som andetsprog.
Den nye enhed skyldes, at politikerne i København vil øge
støtten til elever med læse- og skrivevanskeligheder, som har behov for kortere
eller længerevarende hjælp.
”I takt med, at skolerne bliver bedre til at opspore elever
i læse- og skrivevanskeligheder, stiger behovet for, at den sproglige dimension
i al undervisning styrkes, og at hver skole har indsatser målrettet eleverne i
læse- og skrivevanskeligheder. Den nye enhed skal være med til at skabe
ensartede tilbud og indsatser på tværs af byen”, fortæller konstitueret
teamleder Anne Klebak fra fagligt center.
Læseklasser er ikke længere optimale
Økonomisk er der ikke tale om en opjustering af indsatsen,
men om en omlægning.
Et flertal i Borgerrepræsentationen besluttede i juni sidste
år at udfase læseklasserækkerne på Blågårdsskolen og Harrestrup Å Skole. Det
skyldes, at visitationen til læseklasserne er stærkt faldende, og at klasserne
ikke fungerer optimalt, da mange af eleverne har andre specialpædagogiske
udfordringer end læsevanskeligheder.
Det hænger sammen med, at elever, som kun har
læsevanskeligheder, herunder ordblindhed, i højere grad end tidligere
fastholdes i almenskolen med digitale læse- og skriveteknologier. Her man løbet
ind i det problem, at medarbejdere på almenområdet mangler mere specifikke
kompetencer om læse- og skrivevanskeligheder. Samtidig peger ledere, lærere og
forældre på, at skolerne mangler en rød tråd for kommunens ønsker og
retningslinjer for området.
Visitationen til læseklasserne på Blågårdsskolen og Harrestrup
Å Skole stoppes fra det kommende skoleår, og senest med udgangen af skoleåret 28/29
er klasserne helt væk. Herefter vil der være frigjort 5,7 millioner kroner
årligt, som så anvendes til at styrke
støtten i almenmiljøet med den nye enhed.
Konsulenter skal tage udgangspunkt i skolerne
Skolerne i København har i forvejen hver mindst en
læsevejleder, så den nye enhed skal understøtte det arbejde, der allerede
foregår, fortæller Anne Klebak fra fagligt center.
”Opgaven bliver i høj grad at styrke skolernes egne
forudsætninger for at løfte området og tilbyde eleverne rettidig og
tilstrækkelig hjælp. Konsulenterne kommer derfor til at være i tæt dialog med
skolerne og hjælpe dem med at udvikle tidlige og systematiske indsatser”.
Det er en stor opgave for hver enkelt skole, tilføjer teamlederen.
”Med en bydækkende enhed kan vi være med til at sikre
ensartede indsatser på tværs af skolerne, formidle den nyeste viden og
derigennem løbende opkvalificere lærerne”.
Vægtning af målgruppen er ikke entydig
Der findes ikke et entydigt svar på, hvordan vægten kommer
til at ligge mellem hjælp til elever i læsevanskeligheder og ordblinde elever.
Den afvejning skal ske i tæt samarbejde med skolerne.
”Enheden skal styrke de tidlige indsatser, så elever med
læse- og skrivevanskeligheder opspores og hjælpes så tidligt som muligt. Nogle
vil have brug for et kort, intensivt forløb, men andre vil have brug for at
lære at bruge for eksempel læse-skrivetekniske hjælpemidler i undervisningen og
i hverdagen. Det kræver en tættere og længerevarende indsats”, siger Anne
Klebak.
De nye læsekonsulenter begynder i jobbet den 1. marts eller
hurtigst muligt derefter. Alle fem stillinger er på 37 timer om ugen.
Elever med omfattende og vedholdende læse- og
skrivevanskeligheder og ordblindhed kan fortsat visiteres til et specialtilbud.