Inspiration - Dansk

180 lærerstuderende var mødt op på Teater Nordkraft i Aalborg for at få et indblik i en anden verden.

Lektor: Kroppen skal med ind i danskundervisningen, og det kan teateret hjælpe med

Det er vigtigt at få et samarbejde op at stå med de lokale kulturinstitutioner, skriver Bodil Christensen. Det gælder både for læreruddannelserne og folkeskolen.

Offentliggjort

Vi ved det jo godt. Kunst udvikler os som mennesker. Kunst bombarderer vores sanser og følelser og smutter ind ad sprækker, vi ikke vidste, vi havde. Kunst giver os mulighed for selvrefleksion; mulighed for at se os selv klart og skabe en forandring. Det er vigtigt for alle, men især for mennesker under opbygning. 

Derfor skal lærere i folkeskolen (og på alle andre skoler) vide noget om og have erfaring med kunst.

Læreruddannelsen i Aalborg har i mange år haft et virkelig godt samarbejde med Teater Nordkraft. Et samarbejde, der ofte har givet adgang til mange forpremierer, til spændende teaterforestillinger og inspirerende undervisningsforløb. Og til mange urovækkende, overraskende og til tider uappetitlige forestillinger.

Denne gang bød den eventansvarlige fra Teater Nordkraft, Sofie Bové, velkommen til 180 lærerstuderende, der en mandag morgen var mødt ind til en såkaldt ”danskdag” på teateret.

Der var planlagt fire forskellige workshops og dernæst en åben prøve på Betty Blue, der er den kommende forestilling på teateret.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

Programmet bød både på rundvisning og praktiske øvelser to og to, i små grupper på gulvet. Desuden fik de studerende indblik i undervisningsmateriale, hvor man arbejder med teateret som tekst og kroppen som en fortolkningstilgang til andre tekster.

Et indblik i teaterets verden

Som underviser og folkeskolelærer er der på Teater Nordkraft unikke muligheder for at kombinere en teaterforestilling med materiale til undervisningsforløb og klassediskussioner. 

Der er materiale, som er nemt at gå til, men man kan også selv vælge, hvordan man vil reflektere og bearbejde et hvilket som helst teaterstykke.

Alle de lærerstuderende fik et indblik i teateret som arbejdsplads, teateret som udtryksmiddel og teaterets undervisningspotentiale. 

Det var både studerende på første og anden årgang og studerende fra alle danskhold, som var med, så de kendte ikke nødvendigvis hinanden på forhånd. Derfor blev det også en slags mesterlære i, hvordan arbejdet med kroppen kan være fremmende i mødet med mennesker, man ikke kender så godt.

Det er altid vigtigt at få et samarbejde i gang mellem læreruddannelsen og de omgivende kulturinstitutioner. Helt som det er vigtigt for folkeskolen at samarbejde med lokalområdets kulturinstitutioner.

Teater Nordkraft er et teater, hvor man insisterer på mødet med publikum. Derfor er det et teater, der gerne inviterer lærerstuderende, folkeskoler og lærere til samarbejde.

I andre byer (af en vis størrelse) findes der lignende teatre. Det gælder om at få etableret et samarbejde, så danskundervisningen også får kroppen med i rummet.

 P.S. forestillingen Betty Blue har premiere 6. april.