Over 9.000 elever har taget den nationale ordblindetest

Herning Kommune har taget den digitale ordblindetest til sig og satser på at kunne indkredse alle ordblinde elever.

Offentliggjort

FAGLIGT NETVÆRK:
SPECIALPÆDAGOGIK

Det faglige netværk Specialpædagogik er for alle, derinteresserer sig for og arbejder med undervisning af børn, unge ogvoksne med særlige behov. Netværket samarbejder med tidsskriftet»Specialpædagogik«.

7.577 følgere.

»Der kan sagtens sidde langsomme læsere i de ældste klasser, som får læst alt det, de skal, fordi de er flittige og har lært at afkode teksten«, siger læsekonsulent Jette Nyland.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

9.177 elever har været igennem den nationale ordblindetest, siden den blev lanceret for et år siden. Det viser et udtræk, som Styrelsen for It og Læring foretog midt i november. Det fortæller ikke, hvor mange elever der har vist sig at være ordblinde, men styrelsen forventer at kunne melde resultater ud for kommuner og uddannelsesinstitutioner i begyndelsen af marts.

Stort set alle kommuner bruger den digitale test, som kan tages fra sidst i 3. klasse. I Herning er læsevejlederne ved at teste alle elever, som på et tidspunkt har fået læsehjælp.

»Der kan sagtens sidde langsomme læsere i de ældste klasser, som får læst alt det, de skal, fordi de er flittige og har lært at afkode teksten. Nu afdækker vi, om deres langsomhed skyldes ordblindhed, så de kan få den nødvendige hjælp«, siger læsekonsulent Jette Nyland.

Ordblinde får kursus i Cd-ord

Målet er at fange de ordblinde elever, inden de begynder på en ungdomsuddannelse. Men fremover skal de allerede fanges i 3. klasse. Derfor har Jette Nyland formuleret en strategi- og handleplan, som omfatter børn fra nul år og op.

»Vi kan se tegn på ordblindhed i førskolealderen, ved sprogvurderingen i 0. klasse og ved læseproblemer i 1. klasse. Så sætter vi ind med fonologiske kurser og bogstavkurser i 0. klasse, og måske skal eleven også have et læseløft i 1. og 2. klasse«.

Hvis der stadig er problemer, tyr læsevejlederne til ordblindetesten i 3. klasse. Hvis en elev er ordblind, får både han og forældrene tilbudt et kursus i stave- og læseprogrammet Cd-ord. Desuden får han en computer med hjem og bliver oprettet som bruger på nationalbiblioteket for mennesker med læsevanskeligheder, Nota. Eleven kan også få tilbudt yderligere læse- og skrivekurser.

Resultatet skal følges op

Læsevejleder Lone Kaastrup-Hansen har testet cirka 20 elever på Sunds-Ilskov Skole.

»Testen er nem at arbejde med. Bonner en elev ud i rød zone, er han ordblind. Men resultatet kan ikke stå alene. Vi skal følge op med dialog og hjælp til eleven, så det er vigtigt, at vi har fælles retningslinjer for indsatsen, så det ikke er den enkelte lærer, som afgør, hvilken hjælp eleven får. Det skal italesættes på skolerne, at vi vil arbejde med de ordblinde elever, ikke bare i ord, men også i handling«.

Når en elev lander i gul zone med få point op til rød zone, er eleven lige præcis ikke ordblind. Men derfor skal eleven ikke lades i stikken, understreger læsevejlederen.

»Vi er nødt til at finde ud af, hvad der så kan være årsag til, at eleven har svært ved at læse, for disse elever har ofte lige så meget brug for hjælp som de ordblinde«, siger Lone Kaastrup-Hansen.