Podcast om grammatik

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som regel er grammatik ikke til diskussion. Kasus er kasus, og sådan er det. Men nu har Nationalt Videncenter for Læsning i forskningsprojektet Gramma3 undersøgt, hvordan grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk kan blive mere vedkommende for eleverne. Projektets tre forskere, Lene Storgaard Brok, Mette Vedsgaard Christensen og Kristine Kabel, fortæller i en podcast blandt andet om, hvordan de - når de har set undervisning - har oplevet grammatikundervisning som træningsopgaver, der ikke hæfter sig til resten af undervisningen.

Målet med Gramma3 er at klæde elever på til at træffe korrekte sproglige valg, når de skriver tekster. Indtil videre har projektet fundet frem til, at elever hurtigst når i mål, hvis de indgår i en fælles dialog med lærere om, hvordan sprog og grammatik virker i en tekst.

Lyt her: videnomlaesning.dk/aktuelt/nyheder/2020/naar-laerere-og-elever-er-sammen-om-grammatik/