Vicecenterleder Laila Kjærbæk glæder sig over, at sprogvanskeligheder fremover bliver obligatorisk stof for kommende dansklærere.
Foto: Pressefoto
Sprogvanskeligheder bliver en del af danskfaget i læreruddannelsen
Der er blevet lyttet til sprogforskernes bekymring over, at sprogvanskeligheder og sprogudvikling ikke var en del af danskfaget i udkastet til den nye læreruddannelse. Dermed bliver fremtidige dansklærere klædt bedre på til at støtte elevernes sprog.
I
den nye læreruddannelse bliver det et krav for de studerende på begge danskfag,
at de skal kunne analysere, vurdere og understøtte elevernes begyndende og
fortsatte sprogudvikling. Sprogvanskeligheder
bliver også en integreret del af undervisningen og praktikken.
”For
lærerne betyder det, at de bliver bedre klædt på til dels at støtte alle
elevers fortsatte sprogudvikling og dels til at opspore elever med risiko for
at have eller udvikle sprogvanskeligheder og sikre, at de tilbydes den rette
hjælp og støtte så tidligt som muligt”, siger vicecenterleder på Center for Sprog
og Læring på SDU, Laila Kjærbæk.
Hun
skrev sammen med professor Teresa Cadierno et høringssvar til udkastet til bekendtgørelse for den nye uddannelse,
hvor de udtrykte deres bekymring over, at sprogudvikling og -vanskeligheder
ikke var en del af fagene.
”Sprog
er afgørende for børns sociale, kognitive og læringsmæssige udvikling. Elevernes
sproglige kompetencer udgør en væsentlig del af fundamentet for deres skolegang
og har afgørende betydning for deres tilegnelse af læse- og skrivekompetencer,
tilegnelse af ny viden, for at de kan følge undervisningen i skolen, og for at
de kan indgå i sociale relationer med deres klassekammerater. Og svage
sprogkompetencer kan have alvorlige konsekvenser for elevernes udvikling”,
understreger hun.
På
længere sigt kan ubehandlede sprogvanskeligheder få kritiske konsekvenser som
bl.a. angst, depression, afbrudt skolegang, manglende uddannelse og
arbejdsløshed. Derfor er det afgørende, at sprogvanskeligheder opdages så
eleven så tidligt som muligt, så eleven kan tilbydes den rette hjælp og støtte.
”Det,
at sprogudvikling og sprogvanskeligheder fremover bliver en obligatorisk del af
dansklærernes uddannelse, kan betyde, at elever med sprogvanskeligheder
opspores og kan tilbydes den rette hjælp og støtte på et langt tidligere
tidspunkt end tilfældet er i dag, og det kan få afgørende positiv betydning for
disse elevers trivsel, skolegang, uddannelse og fremtidsmuligheder”, siger hun
til folkeskolen.dk.