Vicecenterleder Laila Kjærbæk glæder sig over, at sprogvanskeligheder fremover bliver obligatorisk stof for kommende dansklærere.

Sprogvanskeligheder bliver en del af danskfaget i læreruddannelsen

Der er blevet lyttet til sprogforskernes bekymring over, at sprogvanskeligheder og sprogudvikling ikke var en del af danskfaget i udkastet til den nye læreruddannelse. Dermed bliver fremtidige dansklærere klædt bedre på til at støtte elevernes sprog.

Offentliggjort Sidst opdateret

I den nye læreruddannelse bliver det et krav for de studerende på begge danskfag, at de skal kunne analysere, vurdere og understøtte elevernes begyndende og fortsatte sprogudvikling. Sprogvanskeligheder bliver også en integreret del af undervisningen og praktikken.

”For lærerne betyder det, at de bliver bedre klædt på til dels at støtte alle elevers fortsatte sprogudvikling og dels til at opspore elever med risiko for at have eller udvikle sprogvanskeligheder og sikre, at de tilbydes den rette hjælp og støtte så tidligt som muligt”, siger vicecenterleder på Center for Sprog og Læring på SDU, Laila Kjærbæk.

Hun skrev sammen med professor Teresa Cadierno et høringssvar til udkastet til bekendtgørelse for den nye uddannelse, hvor de udtrykte deres bekymring over, at sprogudvikling og -vanskeligheder ikke var en del af fagene.

Sprogvanskeligheder er kommet med

I udkastet til bekendtgørelsen for begge danskfag lød det under mål:

Ved fagets afslutning skal den studerende kunne

- analysere, vurdere og understøtte elevers begyndende læse- og skriveudvikling.

Det hedder nu:

- analysere, vurdere og understøtte elevers begyndende og fortsatte, sprog-, læse- og skriveudvikling.

Og under indholdsområder lød det i udkastet:

Fagets undervisning og den integrerede praktik beskæftiger sig med følgende områder:

- Læsning, skrivning og skriftsprogsvanskeligheder, herunder dysleksi.

Det hedder nu:

- Læsning, skrivning og skriftsprogsvanskligheder, herunder dysleksi og sprogvanskeligheder.

”Sprog er afgørende for børns sociale, kognitive og læringsmæssige udvikling. Elevernes sproglige kompetencer udgør en væsentlig del af fundamentet for deres skolegang og har afgørende betydning for deres tilegnelse af læse- og skrivekompetencer, tilegnelse af ny viden, for at de kan følge undervisningen i skolen, og for at de kan indgå i sociale relationer med deres klassekammerater. Og svage sprogkompetencer kan have alvorlige konsekvenser for elevernes udvikling”, understreger hun.

På længere sigt kan ubehandlede sprogvanskeligheder få kritiske konsekvenser som bl.a. angst, depression, afbrudt skolegang, manglende uddannelse og arbejdsløshed. Derfor er det afgørende, at sprogvanskeligheder opdages så eleven så tidligt som muligt, så eleven kan tilbydes den rette hjælp og støtte.

”Det, at sprogudvikling og sprogvanskeligheder fremover bliver en obligatorisk del af dansklærernes uddannelse, kan betyde, at elever med sprogvanskeligheder opspores og kan tilbydes den rette hjælp og støtte på et langt tidligere tidspunkt end tilfældet er i dag, og det kan få afgørende positiv betydning for disse elevers trivsel, skolegang, uddannelse og fremtidsmuligheder”, siger hun til folkeskolen.dk.