Danske børn læser for lidt, og derfor er de også dårligere til
at læse og mindre læsebegejstrede end nogensinde før.
Sådan lød hovedkonklusionen ovenpå sidste uges publicering
af den fem-årige internationale Pirls-undersøgelse, der kortlægger 4. klasses-elevers
læsning på tværs af 65
lande.
Det er især i fritiden, at det er gået ned ad bakke med læsetiden,
vurderer
flere eksperter. Men selvom skolens indflydelse på den side af sagen er
begrænset, er der heldigvis stadig flere steder, hvor lærerne kan tage fat i
forsøget på at skabe flere læseglade elever i folkeskolen, mener de.
Børn der skriver meget, bliver gode læsere.
“Man lærer at læse ved at
læse og skrive meget. Vi ved, at der bliver læst for meget i skolen og skrevet
for lidt meningsfuldt. Så der skal klart mere skrivning i skolen”.
Sådan lød et af de
konkrete råd forleden
fra læseforsker Simon Skov Fougt, der er forskningsleder på den danske del
af Pirls, og det råd møder opbakning fra de fagfolk indenfor læsning, som Folkeskolen
har talt med.
”Skrivning er helt enormt vigtigt og støtter elevernes
læsning virkelig meget”, siger Jesper Bremholm, der er seniorforsker på
Nationalt Videnscenter for Læsning.
Med skrivning mener seniorforskeren dog
ikke bare udfyldning af opgaveark, understreger han.
Forskningen viser, at det skal være
skrivning af meningsfulde tekster om emner, der interesser det enkelte barn. For
både undervisning i skrivning og læsning gælder det nemlig, at effekten er
størst, hvis den tager udgangspunkt i bøger og emner, som elevernes selv er
interesserede i, fortæller han.
Formanden for folkeskolesektionen i Dansklærerforeningens,
Ida Geertz, kan også tilslutte sig rådet om at inddrage skrivning i undervisningen.
“Jeg kan kun tilslutte mig ambitionen om, at
eleverne skal skrive mere. Eleverne skal gerne skrive hver dag på mange måder
og med mange formål. Men det tror jeg nu nok, at dansklærerne allerede gør
meget for at få dem til”, siger hun.
Eleverne skal stoppe op, når de føler sig dumme
Rådet om mere fokus på skrivning i undervisningen
møder også opbakning fra lektor Holger Juul, der forsker i læse- og
stavefærdigheder på Center for Læseforskning på Københavns Universitet.
Men han peger også på, at det især er
læseforståelsen, der ifølge Pirls-undersøgelsen udfordrer de danske
fjerdeklasser.
Det skyldes formentlig ikke kun problemer med
afkodning (læsning af enkeltord, red.), vurderer han, og derfor skal der
undervises i flere delfærdigheder.
En af udfordringerne i forhold til læseforståelse
opstår for eksempel, hvis eleverne ikke kender ordene i teksten, eller hvis
teksten på andre måder er indforstået, forklarer Holger Juul.
”Vi har i vores forskning derfor kigget på
elevernes strategier, når de støder på ord, de ikke kender, og de opmuntrende
resultater er, at man kan lære eleverne nogle strategier, så de ikke føler sig
fremmedgjorte overfor teksten”, siger han.
Blandt andet handler det om at vænne eleverne til
at læse aktivt fremfor mekanisk og om at få dem til at standse op, hvis der er
noget i teksten, de ikke forstår, og som får dem til at føle sig dumme,
forklarer han og henviser til litteraturen på
området.
Fokusér på de svage læsere
Andelen af elever, der falder i kategorien svage læsere er rekordstor,
viser Pirls-undersøgelsen, og det får Simon Skov Fougt til at sige,
”Det provokerende svar er, at
læseundervisningen i Danmark ikke er god nok til gruppen af svage læsere. Og
udfordringen for lærerne bliver kun større i takt med, at vi ser en stigende
afstand mellem de svage og dygtige elever”.
Som dansklærer ville jeg være ked af, hvis man skulle nedprioritere arbejdet med skønlitteratur for at få flere fagtekster ind i undervisningen.
Ida Geertz, formand for folkeskolesektionen i Dansklærerforeningens
Også her møder han opbakning fra
læsningens fagfolk.
Jesper Bremholm fra Nationalt Videnscenter for Læsning mener,
at lærere og politikere ikke bør bekymre sig så meget om forskellene i drenge
og pigers læsefærdigheder.
Til gengæld skal der sættes ind overfor den voksende
gruppe af usikre læsere blandt begge køn, og både Holger Juul og Ida Geertz
tilslutter sig også budskabet.
’Nogen’ skal undervise mere i læsning af fagtekster
Det er dog ikke alle Simon Skov Fougts anbefalinger, der møder
fuld opbakning.
Pirls-undersøgelsen finder frem til, at elevernes kompetence til at forstå og afkode,
hvad Pirls kalder ’informerende tekster’ er hovedproblemet.
Forklaringen
er blandt andet, at skolen fokuserer mere på skønlitteratur end på faglitteratur,
mener sprogforskeren, der opfordrer dansklærerne til at undervise mere i
informerende tekster, end de gør i dag.
Her lyder svaret fra Ida
Geertz
“Som dansklærer ville jeg være ked af, hvis man
skulle nedprioritere arbejdet med skønlitteratur for at få flere fagtekster ind i
undervisningen”, siger hun.
“Skønlitteraturen er vigtigt, fordi det er der, vi
arbejder med elevernes fantasi, erkendelse og empati. Det er en af grundstenene
i forhold til dannelse, som ligger i danskfaget. Det er dér, hvor børnene kan
kigge ind i andres liv og få en forståelse for andre og af sig selv som menneske”, tilføjer hun
og konkluderer, at opgaven ligger bedre hos andre faglærere:
”Der er
masser af muligheder for at læse fagtekster i alle mulige andre fag, gerne tværfagligt med dansk”.
Simon Skov Fougt har ikke stor tiltro til, at de
andre faglærere vil vægte læseundervisning særlig højt, sagde han forleden,
“Det vil selvfølgelig være
skønt, hvis du kan få en naturfagslærer til at undervise i læsningen af
naturfagstekster, men det gør de ikke. Det er sindssygt svært at læse
fagtekster, fordi det kræver multimodal læsning, hvor eleverne skal kunne
genkende de enkelte modaliteter og forstå samspillet mellem dem for at forstå
tekstens samlede budskab”, lyder det fra Simon Skov Fougt.
Den kommentar fik søndag naturfagslærer og -vejleder på Sølystskolen
i Silkeborg Mette Mellerup til tasterne i protest, fordi hun mente, at forskeren
underkendte den indsats, som naturfaglærerne lægger for dagen, når det kommer
til læsning.
”De sidste 15 år, hvor jeg
har været lærer, har naturfagenes sproglige registre været omdrejningspunktet
for undervisningen på Sølystskolen. Jeg har holdt oplæg rundt om i Danmark og
undervist kollegaer i, hvordan elever 'lære' at læse i naturfag”, skrev
Mette Mellerup, der er Folkeskolens naturfagsrådgiver, i en
blog på folkeskolen.dk.
I en kommentar til Mette Mellerups
indlæg svarer Simon Skov Fougt,
”Du har helt ret, mit udsagn er både generaliserende og
bombastisk. Og jo, der er naturfagslærere, der underviser i multimodale
tekster. Men jeg har stadig ikke set kilder, der viser, at de er reglen frem
for undtagelsen. Jeg har kun set det omvendte. Jeg synes det ville være
fantastisk, hvis jeg tager fejl, så henvis mig endelig til forskning, der viser
det”, skriver han.
Men hvem end, der skal undervise eleverne i at læse faglitteratur,
er der også her bred enighed blandt parterne om, at det ville være en god idé,
hvis man vil løfte danske elevers læsefærdigheder.