Debat
Folkeskolens leder: De ulige læsere
Danske elever scorer det hidtil ringeste resultat i den internationale undersøgelse Pirls, som måler elevernes læsefærdigheder. Flere elever er blevet dårlige læsere, og de stærke læsere er ikke blevet flere.
Det er foruroligende
resultater i den seneste Pirls-læseundersøgelse. Hvis Danmark vil være et
konkurrencedygtigt vidensamfund, så duer det ikke, at hver fjerde elev i 4.
klasse har svært ved at læse. Samtidig står vi i en post-faktuel verden, hvor
fantaster kan blive præsidenter, og hvor de falske nyheder ligner de rigtige så
meget, at man skal være mere kildekritisk end nogensinde. At søge viden og at
udfordre viden starter med gode læsefærdigheder.
Men det er ikke kun elevernes
læsefærdigheder, der halter. Det er endnu værre med elevernes læselyst. Jeg kan
stadig huske duften af de friske sider, når biblioteket på min barndoms skole
havde fået en ny fantasybog hjem, og jeg var heldig at være den allerførste til
at læse den. At forsvinde ned i ordene er en altomsluttende oplevelse, som jeg
ønsker for alle børn. Især i en tid, hvor distraktionerne aldrig har været
flere. Men Danmark er nu på næstsidstepladsen blandt alle lande i
undersøgelsen, når det kommer til læseglæde.
Det værste ved undersøgelsen er dog, at
ulighed vokser. De svageste 25 procent er faldet meget i undersøgelsen, og de
svageste fem procent er faldet rigtig meget.
Hvad gør vi så ved det? Her peger Simon Skov
Fougt, som er forskningsleder på den danske del af Pirls-undersøgelsen, på
flere forklaringer. Noget hænger sammen med undervisningen, som ifølge
forskningslederen har brug for mere skrivning og mindre læsning. Men han peger
også på, at lærernes vilkår har sat sit præg på læseniveauet, ikke mindst på
grund af folkeskolereformen, som han kalder “den største skolepolitiske
skandale i nyere tid”. Reformen ramte både lærernes arbejdsglæde og
forberedelsestid. Når vi taler læseglæde, så mener Simon Skov Fougt, at det
store fald kan hænge sammen med, at eleverne bruger mere tid på sociale medier.
Men det største problem ved den skuffende
Pirls-undersøgelse er, at vi ikke ved nok om, hvad der skal gøres anderledes i
undervisningen. Der er brug for mere viden. Simon Skov Fougt efterlyser selv
klasserumsstudier af læseundervisningen. Vi har brug for praksisnær forskning,
som inddrager lærernes erfaringer og ser på mulighederne med deres øjne.
Det må være kerneopgaven frem mod næste
Pirls-undersøgelse. Vi har ikke råd til at lade være.