Danske elever scorer det hidtil dårligste læseresultat i en stor international læseundersøgelse. Flere elever er blevet dårligere læsere, og deres læselyst skraber bunden. Folkeskolen har spurgt forskeren bag den danske del af Pirls-undersøgelsen om, hvad der er gået galt – og hvad der skal til.
For ti år siden lød det i politiske skåltaler, at
elevernes faglige niveau skulle løftes med et helt klassetrin, men i denne uge
slog den store, internationale læseundersøgelse Pirls fast, at det er gået den
modsatte vej med noget så vigtigt som elevernes læsekompetencer.
Annonce:
Der er
blevet flere dårlige læsere, så gruppen af svage læsere nu udgør op mod hver fjerde
elev i grundskolen, viser undersøgelsen, der bygger på næsten 5.000 danske
4.-klasseelever. Eleverne er kun i stand til at finde og gengive detaljer, som
er direkte udtrykt i lette tekster, og de har svært ved at gennemskue
handlingsforløb og genkende sammenhænge.
Undersøgelsen viser også, at det står helt
skidt til med de danske elevers læseglæde. Faktisk er det kun de norske elever,
der er mindre glade for at læse, i undersøgelsen med elever fra 65 lande og
regioner.
I den 254 sider lange danske rapport
understreges det flere gange, at Pirls ikke kan svare på, hvorfor eleverne
læser, som de gør. Alligevel har den nationale forskningsleder på
Pirls-undersøgelsen i Danmark, lektor Simon Skov Fougt fra Danmarks Institut
for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet, en række bud på årsagerne
til, at gruppen af svage læsere er blevet større.
“Det
provokerende svar er, at læseundervisningen i Danmark ikke er god nok til
gruppen af svage læsere. Og udfordringen for lærerne bliver kun større, i takt
med at vi ser en stigende afstand mellem de svage og dygtige elever”, lægger
han ud.
Annonce:
SÅDAN LIGGER DE DANSKE ELEVER
Den nye Pirls-undersøgelse er
gennemført i foråret 2021 og viser, at flere elever er svage læsere end ved
seneste måling i 2016. Dermed har de danske elevers læsekompetence været
dalende over en tiårig periode, da danske elever scorede den hidtil højeste
læsescore tilbage i 2011.
Omkring hver fjerde
4.-klasseelev betegnes ifølge Pirls som ”usikker læser”, og de danske elevers
læseglæde er næstlavest blandt de 65 deltagende lande og regioner.
Trods nedgangen klarer
Danmark sig faktisk bedre denne gang i international sammenligning.
I 2016 læste eleverne i tolv
lande signifikant bedre end de danske. I den nye undersøgelse læser ’kun’
elever i fem lande, Singapore, Hongkong, England, Finland og Polen, signifikant
bedre end de danske. Det skyldes, at mange lande har haft en endnu større
nedgang i læsescore end Danmark.
Sammenligner man med vores
nordiske naboer, går alle lande tilbage, men den danske tilbagegang er faktisk
mindst. Danmark scorer otte point mindre end i 2016. Sverige 11 point mindre,
Finland 17 point mindre og Norge 20 point mindre.
Lektor
ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet Simon
Skov Fougt, som står for den danske del af Pirls, peger på coronapandemien som
årsag til den globale nedgang, men understreger, at corona ikke kan forklare
hele den danske nedgang.
Behov for et balanceret læsesyn
På den store klinge
kalder han folkeskolereformen for “den
største skolepolitiske skandale i nyere tid”. Den påvirkede lærernes arbejdsglæde,
indskrænkede den vigtige forberedelsestid og indsnævrede det faglige fokus. For
god læseundervisning kræver tid til forberedelse til at tage højde for det
meget store faglige skel mellem eleverne. Og glade lærere leverer bedre
undervisning, som Simon Skov Fougt udtrykker det.
Det er vekselvirkningen mellem læsning og skrivning i kontekst, der skal til. Det kræver en ændring i praksis
Flere læser mindre efter skole
I Pirls 2021 svarer 60 procent af eleverne, at de bruger mindre end 30 minutter om dagen på at læse uden for skolen. I Pirls 2011 var det 49
procent af eleverne.
Dykker han ned i danskundervisningen ude på
skolerne, mener dansk- og læseforskeren også, at der et behov for, hvad han
kalder for et mere “balanceret
læsesyn”.
“Man
lærer at læse ved at læse og skrive meget. Vi ved, at der bliver læst for meget
i skolen og skrevet for lidt meningsfuldt. Så der skal klart mere skrivning i
skolen”, siger han og forklarer, at der er for meget fokus på afkodning i dansk
læseundervisning i de små klasser.
Annonce:
Hvad er Pirls?
Pirls er en international
læseundersøgelse af 4.-klasseelevers læsekompetence, som har fundet sted hvert
femte år siden 2001. Danmark deltog første gang i 2006. 65 lande og regioner
deltager i dette års undersøgelse og samlet næsten 400.000 elever.
Ifølge Pirls er det en
undersøgelse af, ”hvad eleverne kan, når deres viden og færdigheder i forhold
til læsning og læseforståelse kommer i spil”.
Det er IEA (International
Association for the Evaluation of Educational Achievement, en international
sammenslutning af forskningsinstitutioner, der står for undersøgelsen. I
Danmark er det DPU (Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse) ved Aarhus
Universitet, der gennemfører Pirls i samarbejde med Børne- og
Undervisningsministeriet.
Den danske Pirls-leder understreger, at netop
det, at skrivningen skal opleves som meningsfuld for eleverne, er det helt
afgørende. Ifølge ham er det for eksempel ikke meningsfuldt, hvis eleverne bare
bliver bedt om at skrive om hovedpersonen fra en tekst.
“For
hvorfor skal de det? Det skal give mening for dem”, siger han.
Færre læser for oplevelsen
I Pirls 2011 læste 79 procent af eleverne for deres fornøjelses skyld
mindst et par gange om ugen. I Pirls 2021 gør 54 procent af eleverne det samme.
En bedre skriveøvelse vil ifølge ham være at
bede eleverne lave et inspirationskatalog med udklædning til fastelavn, hvor de
andre elever skal være målgruppen for kataloget.
“Hvis
det tilmed bliver kombineret med noget læsning om fastelavn, så rykker det. Det
er vekselvirkningen mellem læsning og skrivning i kontekst, der skal til. Det
kræver en ændring i praksis”, siger han.
Annonce:
Dårligere til fagtekster
Og bliver vi i det
univers, må teksterne om fastelavn meget gerne være faglitteratur. For dykker
man ned i de danske elevers læseresultater, er det elevernes kompetence til at
forstå og afkode, hvad Pirls kalder ’informerende tekster’, der er
hovedproblemet.
“Det
er måske ikke så underligt, at eleverne er bedre til at læse skønlitterære
tekster. For vi kan se, at de læser mere skønlitterært i deres fritid. Det
samme gør i øvrigt deres forældre og lærerne selv. Og i skolen bliver de
undervist mere i de skønlitterære tekster”, siger den danske Pirls-leder.
Men I har
vel også kun spurgt dansklærerne?
Annonce:
Færre læser for at blive klogere
I Pirls 2011 læste 91 procent af eleverne for at finde ud af ting, de
gerne ville lære, mindst et par gange om ugen. I Pirls 2021 læser 53 procent af
eleverne for at blive klogere.
“Ja,
men det er også en dansklærers opgave at undervise i informerende tekster. Det
vil selvfølgelig være skønt, hvis du kan få en naturfagslærer til at undervise
i læsningen af naturfagstekster, men det gør de ikke. Det er sindssygt svært at
læse fagtekster, fordi det kræver multimodal læsning, hvor eleverne skal kunne
genkende de enkelte modaliteter og forstå samspillet mellem dem for at forstå
tekstens samlede budskab”, siger han.
Multimodale tekster er tekster, hvis mening
udtrykkes på forskellige måder, altså ikke kun gennem brødtekst, men også for
eksempel billeder, grafer med videre. Tilsammen udgør tekst og billede en
betydning, som er større end hver enkelt modalitet for sig. Det stiller særlige
krav til fortolkningen af multimodale tekster, forklarer han.
Som eksempel peger Simon Skov Fougt på en
konkret fagtekst, han har brugt i sin forskning, og som kan fremstå som
objektiv oplysning om, hvad man gør, hvis man har lus.
“I
virkeligheden er det reklame for et bestemt produkt. Den har jeg haft elever
til at læse, og de fanger ikke, at det handler om mere end om oplysning om lus.
Men eleverne i 4. klasse skal begynde at kunne læse ting mellem linjerne”.
Ifølge læseforskeren er den dalende evne til
at læse fagtekster særligt udfordrende i en tid, hvor fake news fylder mere og mere, og hvor eleverne især
digitalt konstant udsættes for manipulation.
“Det
er et kæmpe problem, at så mange elever i den almindelige grundskole ikke kan
læse kildekritisk og fortolke. Vi skal i den grad klæde vores elever på til at
kunne gennemskue manipulationer. Og en manipulation behøver ikke at være Donald
Trumpsk og ond, den kan også være sød og venlig. Men hvis du ikke forstår sådan
nogle ting, kan du tro på alt”, siger Simon Skov Fougt.
I den sammenhæng glæder han sig dog over, at
prøven i skriftlig fremstilling i 9. klasse i dansk er på vej i den rigtige
retning.
“Den
er blevet mere modtagerorienteret og har et stigende multimodalt fokus. Jeg
siger ikke, at vi er i mål med den, men der er sket noget godt med den. Og
afgangsprøven smitter af ned gennem skolen”, siger han.
Læseglæden er helt i bund
Selv om læseforskeren mener, at det er
foruroligende, at gruppen af svage læsere er blevet større, er det
bundplaceringen, når det gælder elevernes læseglæde, der bekymrer ham
allermest.
I den seneste undersøgelse svarer kun hver
syvende danske elev, at de “rigtig
godt kan lide at læse”. Ved målingen i 2016 kunne hver femte elev rigtig godt
lide at læse. Nedgangen placerer nu Danmark på den næstsidste plads over
læseglæde. Til sammenligning svarer flere end fire ud af ti af alle verdens
elever, at de rigtig godt kan lide at læse.
Hver tredje kan ikke lide at læse
36 procent af de danske elever svarer i Pirls 2021, at de ikke kan lide at læse. I Pirls 2016 var det 27 procent af
eleverne. Kun 14 procent kan rigtig godt lide at læse. Globalt er 41 procent af
eleverne ellers rigtig glade for at læse.
“Den
danske læselyst har været dalende over mange år, og det er virkelig svært at
svare på, hvad vi skal gøre. Mange skoler har for eksempel indført et læsebånd.
Er det så en god ting? Det ved vi ikke. Nogle siger ja, nogle siger nej. Men vi
ved det faktisk ikke”.
Der er især sket et stort fald i pigernes
læseglæde. I 2016 var 25 procent af pigerne rigtig glade for at læse, men det
er nu faldet til 16 procent. For drengene er udviklingen gået fra 15 til 12
procent.
De nordiske lande er faktisk fælles om at
være bundskrabere, når det kommer til læseglæde. Sverige, Norge og Finland har
alle ligesom Danmark en lavere læseglæde i Pirls 2021 end i 2016. Og alle fire
lande er at finde i bunden af den internationale rangliste over læseglæde med
Finland som det ’mindst dårlige’ nordiske land med en placering som
niendesidst, Sverige som femtesidst, Danmark næstsidst og Norge som nummer
sjok.
Pirls kan ikke sige noget klart om årsagerne.
Men meget tyder på, at det skyldes, at børn og unge bruger mere og mere tid på
sociale medier, fortæller Simon Skov Fougt. Det viser en tidligere undersøgelse
af 5.-klasseelevers læsevaner, peger han på.
“Det
får mig virkelig til at frygte for, hvad vi kan komme til at se i næste Pirls
om fem år, hvis vi ikke gør noget”, siger han.
Glem alt om kønsforskellen
Hver femte elev mener ikke selv, at de kan læse
I Pirls 2021 svarer 19 procent af eleverne, at de ingen tiltro har til
deres egen læseforståelse. I Pirls 2016 svarede 14 procent af eleverne det
samme.
Hvis den danske
Pirls-leder og læseforsker skal komme med en anbefaling til politikerne, er en
af hans allerklareste pointer, at politikerne skal stoppe med at gå så meget op
i, at drengene halter efter pigerne. For nok er der en gennemsnitlig forskel på
de to køns læsescorer, men forskellen på de svageste og dygtigste læsere er i
gennemsnit 20 gange større end kønsforskellen.
“Det
vil være helt forkert, hvis man vil gå målrettet efter at løfte drengene. Vi
skal være meget mere bekymrede over, at de 25 procent svageste læsere er faldet
meget, og at de svageste fem procent er faldet rigtig meget. Og at vi i den
anden ende ikke har fået flere dygtige læsere. Så det er den stigende
læseulighed i Danmark, vi skal bekymre os om”, siger han og tilføjer, at det
langtfra kun er i Danmark, at pigerne er bedre læsere. Faktisk gør det samme
sig gældende i alle 65 lande og regioner, der har deltaget i Pirls.
“Kun
i Spanien, Tjekkiet og USA er forskellen ikke signifikant”, tilføjer han.
Simon Skov Fougt kan dog ikke give hverken
dansklærerne eller politikerne et klart svar på, hvilke konkrete
undervisningsformer der giver den bedste læseundervisning. For det er stadig
resurserne i elevernes hjem, der overskygger alle andre statistiske
sammenhænge.
“Jeg kunne
ufattelig godt tænke mig at gennemføre et stort kvalitativt klasserumsstudie af
læseundervisning, hvor jeg kunne kombinere den statistiske viden, vi har fra
Pirls, med at vi systematisk observerer konkret undervisning i en række klasser
for at finde ud af, hvor meget der hænger sammen med socioøkonomi, klassens
sammensætning og bestemte undervisningsformer. Men det vil kræve
forskningsmidler, vi i hvert fald ikke har nu”.
Først gik de nationale læseindsatser godt, men så vendte succesen
Der er brug for en ny national læseindsats i Danmark. Pirls
peger i sin nye rapport på, at tidligere indsatser har ført til læsefremgang,
men at den positive udvikling er vendt til det modsatte de seneste ti år.
Pirls har udarbejdet en oversigt over de nationale
læseindsatser siden 1991, hvor den første internationale Pirls-læseundersøgelse
udløste chokbølger. Undersøgelsen blev dengang udført af IEA, der også står bag
Pirls. Det fik dengang Undervisningsministeriet til at nedsætte et udvalg, som
blandt andet anbefalede, at faget læsning skulle styrkes på læreruddannelsen,
og underviserne på uddannelsen og dansklærerne ude i folkeskolen skulle
efteruddannes.
I 2006 blev der
vedtaget en national handlingsplan for læsning, som indebar anbefalinger om
læsevejledere på skolerne, kommunale læsekonsulenter og udarbejdelse af
kommunale handlingsplaner for læsning. Samme år blev Nationalt Videncenter for
Læsning oprettet.
Da undersøgelsen fra
1991 blev gentaget sidst i 1990’erne, var der fremgang i de danske elevers
læseevne, og den positive udvikling fortsatte siden ved Pirls-målingen i 2006
og toppede i 2011. Ifølge Pirls peger resultaterne på “en sammenhæng med
initiativerne”.
Men det har ændret
sig siden, skriver Pirls i den nye rapport og oplister de læseinitiativer, der
har været indført siden, sammen med nogle politiske tiltag, “som de danske
elevers læsekompetence også må ses i lyset af”, lyder det fra Pirls. Ændringer
i skolernes og lærernes hverdag som inklusionsloven fra 2012, lov 409 i 2013 og
folkeskolereformen i 2014 har ifølge Pirls nemlig også haft betydning for
undervisningen de seneste ti år.
Læseindsatser siden
2010:
I 2010 indføres nationale test i blandt andet læsning.
I 2014 blev der indført nye Fælles Mål med fokus på
elevernes læringsudbytte i stedet for undervisningens indhold. Samme år oprettede
Undervisningsministeriet et resursecenter, som “hjælper kommuner og skoler med arbejde
på måder, der er dokumentation for virker”.
I 2015 lancerer Undervisningsministeriet en ordblindetest,
som kommunerne skal anvende, hvis der er mistanke om, at en elev har dysleksi.I 2016 lancerer Undervisningsministeriet en risikotest for
ordblindhed til at udpege elever, som er i
risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder. Testen kan bruges
fra slutningen af børnehaveklassen.