Foto: Stine Grynberg
Valgmøde om skolen: Enighed om vigtigheden af dannelse
Folkeskolen har været næsten fraværende i den verserende valgkamp. Et par håndfulde politikere forsøgte torsdag aften at råde bod på det i en paneldebat, der i høj grad foregik i reformens slagskygge.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den konservative Lasse Vogel Andersen ville have mere faglighed i folkeskolen, Liberal Alliances Danny Malkowski ville have mere frihed til lærerne, Rosa Lund fra Enhedslisten ville gøre folkeskolen til fællesskabets skole og socialdemokraten Lars Aslan Rasmussen ville tage penge fra friskolerne og give dem til folkeskolerne.
Der var med andre ord langt mellem overraskelserne på det vælgermøde, Københavns Lærerforening, Skole & Forældre og elevrådene i København havde arrangeret torsdag aften i hovedstadens indre by. Det blev et vælgermøde, der viste, at selv om folkeskolereformen og lov 409 ligger seks år tilbage, er det stadig et stort tema i debatten om folkeskolen.
Partierne er uenige om testenes fremtid
"Jeg vil gerne indrømme, at vi i mit parti er kede af, at der ikke fulgte flere penge med, dengang vi lavede reformen" sagde Radikales Ida Auken, lige efter at Paw Karlslund fra Dansk Folkeparti havde udråbt reformen til at være "historiens værste reform".
Herfra kom debatten til at handle om, hvorvidt folkeskolen var ramt af styringstyranni, og det mente partier fra begge blokke, at ja, der var nok noget om det. Carolina Magdalene Maier fra Alternativet mente, at lærerne skulle have større frihed til at bestemme undervisningens indhold.
Røde partier går alle til valg på flere penge til folkeskolen
"Det skal være professionen, der styrer skolen. Skolepolitik er alt for vigtigt til at være et kludetæppe af de forskellige partiers mærkesager" sagde hun. Ida Auken var i princippet enig, men mente alligevel, at mindst et punkt med fordel kunne dikteres fra centralt hold.
"Det nye fag 'teknologiforståelse' skal ikke være frivilligt" mente hun. "Det er alt for vigtigt, og eleverne skal lære det, så de kan give deres viden videre til deres forældre og bedsteforældre. Jeg mener, vi skal indføre det med det samme i stedet for at vente på, at de igangværende forsøg bliver afsluttet".
'Det er bedre at dumpe i 0. end i 9.'
Spørgsmålet om sprogprøver i børnehaveklassen - særligt om en elev skal kunne tvinges til at tage børnehaveklassen om - var til gengæld et, der delte politikerne. De blå var alle sammen for at fortsætte med sprogprøverne, også selv om de kan presse og stresse elever, der er i tvivl, om de kan bestå.
Lærere på valgmøde: Vi frygter for folkeskolens fremtid
"Man skal være varsom med test. Men problemet med børn, der er født og opvokset i Danmark uden at kunne sproget, kræver en målrettet indsats" sagde Paw Karlslund (DF). "Jeg er af den holdning at det er bedre, at de dumper i 0. end i 9."
I rød blok var holdningen derimod, at sprogprøverne skal afskaffes, så vurderingen om eleven kan starte i 1. klasse overlades til lærerne og børnehaveklasselederne. Eneste undtagelse var socialdemokraternes Lars Aslan Rasmussen:
"Vi siger som det eneste parti, at de her børn skal i børnehave, så de kan lære dansk. Hvis de ikke kan det, når de startet i skole, er der tale om et svigt fra forældrenes side. Og så mener vi, at det kan skabe problemer i skole-hjem samarbejdet, hvis det er læreren, som alene skal vurdere om eleven er sprogligt klar til at gå i 1. klasse".
Dannelse er vigtigt, men hvad er det?
Debatten nåede også en tur forbi det allestedsnærværende begreb 'dannelse', som alle paneldeltagere var enige om er vigtigt, selv om de ikke nødvendigvis er enige om, hvad det er. Ida Auken (R) mente, at dannelse er at 'have mange typer viden med i bagagen' mens Carolina Magdalene Maier (Al) mente, at dannelse skal tilgodeses ved at gøre plads til kreativitet og åndelighed i skolen. Venstres Jens-Kristian Lütken kunne ikke se, at dannelse skulle stå i modsætning til faglighed og SF's Kasper Nordborg Kiær - den eneste aktive lærer i panelet - mente, at lærerne på grund af tidsnød og pres for at deres elever skal klare sig godt i diverse tests slet ikke har tid nok til at tænke dannelse ind i deres undervisning.
20 aktive folkeskolelærere stiller op til Folketinget
"Og så må vi heller ikke gleme elevernes demokratiske dannelse" sagde Enhedslistens Rosa Lund. "Demokrati er jo ikke noget, man lærer om, det er noget, man gør. Vi skal se på, om vi kan danne eleverne demokratisk ved at give dem mere medindflydelse på skolen".