Karakterdannelse

I den bedste af alle verdener kan arbejdet med karakterdannelse på skoler gøre, at vi undgår at få en ny Borup-sag, siger Kristian Toft.

Karakterdannelse som middel til forebyggelse af vold og forråelse

En gruppe forskere, skolefolk og kommuner har dannet Center for Karakterdannelse og vil undersøge effekten af at arbejde med karakterdannelse i folkeskolen. I den bedste af alle verdener kan det forebygge flere sager a la Borup, mener formand for centrets styregruppe Kristian Toft.

Offentliggjort Sidst opdateret

Trusler med kniv og voldelig adfærd på Agedrup Skole i Odense Kommune. Anklager om krænkende adfærd mellem elever på Borup Skole i Køge Kommune. Medierne har haft stort fokus på enkeltsager og forråelse i folkeskolen i den seneste tid.

Direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø og formand for styregruppen bag Center for Karakterdannelse Kristian Toft har fulgt mediernes dækning.

”Det er ikke noget nyt, at det sker på skoler. Men nu har medierne fået øje på det og er i gang med at undersøge det”, siger han.

Kristian Toft, der tidligere har været skoleleder på Mølleskolen, der nu er pilotskole i projektet, mener, at det er afgørende, at der bliver skabt bedre forudsætninger for, at eleverne får gode fællesskaber for at forebygge episoder og forråelse på skoler.

”Vi er nødt til at tage hånd om individer, men i den bedste af alle verdener kan arbejdet med karakterdannelse på skoler gøre, at vi undgår at få en ny Borup-sag. Det er utopisk, men det er i virkeligheden det, vi gerne vil”, siger han og forklarer:

”Karakterdannelse er en måde at se på, om vi kan komme mistrivsel til livs ved at få fat om roden og gå tilbage til de gamle dyder som en forebyggende indsats”.

Han håber, at etablering af Center for Karakterdannelse vil kunne hjælpe lærere over hele landet.

”Målet er, at det bliver et sted, hvor samtlige lærere, pædagoger og skoleledere kan hente inspiration til at arbejde med karakterdannelse”. ˟