”Man
skal ikke lade en god krise gå til spilde”, har Winston Churchill engang
udtalt.
Tillad
mig at konstatere, at vi oplever krisetider, som har mange ansigter. På såvel
den internationale som på den nationale arena kan vi iagttage en stor grad af
polarisering, hvor de i forvejen ressourcestærke oplever at blive rigere, mens
det modsatte gælder for de mindre ressourcestærke.
I det
danske samfund kan man også øjne konturerne af et A-hold og et B-hold, alt
imens vi som samfund bliver materielt rigere og rigere. Desværre har det store
omkostninger. Det er ikke i alle samfundslag, at situationen føles lige
behageligt og bekvemt - og det er ved at udvikle sig til, at ikke alle børn og
unge har de samme muligheder.
Fra
politisk side er der heldigvis fokus på det, senest da statsministeren i
sin nytårstale udtrykte
sine tanker og bekymringer om de mange unge mennesker (ca. 45.000), der står
uden arbejde og uddannelse.
De
seneste årtier har været præget af fremdrift, stort fokus på egoet og dets
individuelle muligheder. Især har det haft høj status at have et arbejde inden for håndværksfagene,
mens det har stået og stadig står temmelig meget dårligere til med de såkaldte
velfærdsfag samt med søgningen til de mere humanistiske fag.
Vores
samfunds vigtigste ressource er vores børn og unge, der i løbet af deres første
mange leveår skal dannes og uddannes til at tage vare på det samfund, som deres
forældre har valgt, at de skal være en del af. Derfor skal vi som samfund blive
væsentlig bedre til at kunne skabe gunstigere vilkår for alle vores børn og
unge at vokse op under.
Er der
så en vej ud af denne samfunds-, uddannelses- og dannelseskrise?
Ja, det
mener jeg helt klart, at der er, men det vil kræve langt mere end bare
politiske lovforslag fra centralt hold. Det vil sikkert også kræve, at vi gør
op med tænkningen om kun økonomisk fremdrift og profit, med målet om at få de
unge hurtigst muligt gennem uddannelserne, at kun karakteren 12 dur osv. I den
sammenhæng må vi give vores samfund, skoler og uddannelsesinstitutioner et
nærmere serviceeftersyn. For at kunne sætte ind med diverse forandringer og
forbedringer, vil det kræve at man gør sig nogle tanker om årsag/virkning og
prøver at sætte disse ind i en kontekst af fortid, nutid og fremtid.
Med den tidligere statsminister Helle Thorning i spidsen for et
reformudvalg, der valgte at kigge kritisk på Folkeskolen samt lærernes
arbejdstid, blev man efter min overbevisning vidne til et klart politisk
overgreb mod netop lærerne og deres arbejdstid. Daværende finansminister Bjarne
Corydon samt formand for Kommunernes Landsforening Michael Ziegler, stod for
det reelle arbejde med udformningen af lov nr. 409 af 26.4.2013 og dette
foregik uden overhovedet at lytte til eller inddrage Danmarks lærerforening.
Hensigten med denne lov var efter min helt klare overbevisning ene og alene at
tvinge lærerne til at arbejde noget mere for den samme løn.
Med lov
nr. 409 blev der fra centralt politisk hold taget et meget uheldigt og negativt
skridt, som efter min mening har ført skolen og dens undervisnings- og
dannelsesmiljø i den forkerte retning. Man opererede også med et
uddannelsesloft og en hurtigstartsbonus med det formål, at de unge bare skulle
se at få sig en uddannelse og så komme ud i samfundet og tjene nogle penge og
derigennem betale noget skat. Heldigvis har man fået et mere nuanceret syn på disse med justeringer for
øje.
Førhen
var lærerjobbet et anseeligt og attraktivt job med et godt renomme. Sådan er
det ikke længere. Der er alt
for få, som ønsker at være lærer.
Det
fag-faglige niveau blandt underviserne på læreruddannelsen er efter min
vurdering faldet drastisk. Det kan skyldes mange ting, heriblandt indholdet i
selve læreruddannelsen. Læreruddannelsen er netop nu genstand for et kritisk
serviceeftersyn. Jeg håber inderligt, at den nye læreruddannelse vil indebære,
at uddannelsen dels bliver et 5 års
forløb, kommer til at indeholde mere praktik dvs. praktisk lærergerning, og i
endnu højere grad kommer ud i marken og agerer lærere og med mindre fokus på
selvstudie. I relation til classroom ledelse ser jeg også gerne, at de
lærerstuderende får opgraderet deres viden om og erfaring i, hvordan man i
praksis kan benytte sig af forskellige ledelsesværktøjer, så der dels skabes
nogle gode undervisningsmiljøer, dels får tilrettelagt og gennemført deres
undervisning med et godt og konstruktivt flow. En hjørnesten i den nye
læreruddannelse bliver en såkaldt professionsprøve (Folkeskolen, den
30.9.2022), hvilket peger i den rigtige retning.
Ifølge Børns
Vilkår er højt skolefravær et udbredt fænomen i den danske
folkeskole. Mere end 61.000 elever havde et fravær på over 10% i skoleåret
2020/2021. Lærerne udtrykker i den sammenhæng, at de mangler såvel tid som
viden til at kunne sætte ind over for dette. Mens lærerne i undersøgelsen peger
på årsager til fraværet i hjemmene, peger forældrene på problemer og mistrivsel
i skolen, som væsentlige årsager til det store fravær.
Mistrivsel
blandt børn og unge er et stort fokuspunkt. Uddannelsesaktører (bl.a. formand
for skolelederforeningen, Claus Hjortdal) udtrykker i Altinget, at vi ikke kan behandle os ud af trivselskrisen, og at mistrivselen
allerede starter i daginstitutionerne, hvor pædagogerne oplever, at et stigende
antal børn ikke trives.
Mennesket
er et socialt væsen og er ikke skabt til at være alene. At vi i dag lever i en
sammenlignings- og evalueringskultur, gør de unge mere sårbare end tidligere.
Det er et velkendt fænomen, at alle landvindinger i moderne tid netop er
opstået i fællesskaber. Her er teamet
det bærende element omkring individernes præstationer.
Gode relationelle færdigheder handler fra kollektivets side (familien,
institutionerne, skolen, klubben osv.) om god ledelse, målretning og en
afklaret kultur med klare værdier, normer og forventninger samt interesse og
omsorg for det enkelte menneske. Fra individets side handler det om udvikling
af en tryg kerne (karakterdannelsen), evnen til selvkontrol, vedholdenhed og
færdigheder som kommunikation, prioritering samt planlægning.
Jeg har
i et tidligere debatindlæg omtalt dobbeltsocialiseringen. Med henvisning til relations- og
dannelsesmodellen er det for mig indiskutabelt at slå fast: Fremadrettet skal
der holdes fokus på den lange bane. Dette fokus kan man med fordel først og
fremmest rette mod at styrke individuelle, relationelle og kollektive
færdigheder, der sætter børn og unge i stand til at agere selvstændigt og med
færdigheder og mental styrke til at begå sig i et fællesskab i voksenlivet. Det
er forældrene, der har hovedansvaret for udviklingen af kernen – dvs. børnenes
opdragelse med prægning af grundholdninger og en klar rammesætning - især
selvfølelsen og de individuelle færdigheder samt planlægning, struktur og
kommunikation i hverdagen. Til gengæld ligger en stor del af udviklingen af de
relationelle og kollektive færdigheder hos lærere, pædagoger, SFO-personale,
foreninger osv.
Krise
betyder vendepunkt, så alle med tætte relationer til vores børn og unge:
Engager jer, involver jer og tag først og fremmest børnenes og de unges parti,
så I kan medvirke til, at vort samfund på såvel den korte som på den lange bane
arbejder sig ud af samfunds-, uddannelses- og dannelseskrisen. Vore børn og
unge er vores samfunds vigtigste råstof.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.