Kommunale koncepter
”Vi er nødt til at forholde os kritisk til, hvad det gør ved den faglige dømmekraft og pædagogikken, når man skubber alle de her koncepter ud i daginstitutionerne", siger pædagogernes formand.
Foto: Sif Meincke
BUPL: Voldsom vækst i brugen af koncepter i daginstitutioner
Daginstitutionerne oplever en markant stigning i kommunale koncepter og manualbaserede værktøjer fra kommercielle udbydere, viser en ny kortlægning. Det stjæler vores tid, siger pædagogernes formand.
68 kommuner har 10 eller flere forskellige koncepter i spil på daginstitutionsområdet. For ti år siden gjaldt det 26 kommuner.
Det viser en ny national kortlægning over metoder i daginstitutioner, skriver pædagogernes forening BUPL i en pressemeddelelse.
Kortlægningen er foretaget af lektor og ph.d. Christian Aabro ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
Mens en kommune i gennemsnit havde 7 koncepter i spil i 2014, er
det gennemsnitlige antal koncepter i en kommune i dag 11. Formand for BUPL Elisa Rimpler advarer
om, at de mange koncepter ikke styrker kvaliteten.
”Kommunerne skubber alverdens kommercielle koncepter ud i
daginstitutionerne i jagten på kvalitet. Men i bedste fald er det kun spild af
pædagogernes kostbare tid. I værste fald bliver de også en spændetrøje for
pædagogerne, fordi skemaer og manualbaserede værktøjer tvinger dem til at se på
børnene ud fra nogle snævre, ens kasser, og til at arbejde med deres udvikling
og trivsel ud fra tjeklister som ofte rummer et mangelsyn på børnene”, siger
hun i pressemeddelelsen.
Pædagogernes forening har spurgt deres tillidsrepræsentanter til, hvordan de oplever de mange koncepter.
Her svarer fire ud af fem, at arbejdet med
koncepter i høj eller nogen grad tager tid fra det pædagogiske arbejde med
børnene. 40 procent svarer desuden, at de og
deres pædagogkollegaer i mindre grad eller slet ikke har frihed til at vælge,
hvilke redskaber metoder og pædagogisk dokumentation som bruges i det
pædagogiske arbejde.
Rundspørgen bygger på svar fra 528 pædagoger, som er tillidsrepræsentanter.