Kommunale koncepter

”Vi er nødt til at forholde os kritisk til, hvad det gør ved den faglige dømmekraft og pædagogikken, når man skubber alle de her koncepter ud i daginstitutionerne", siger pædagogernes formand.

BUPL: Voldsom vækst i brugen af koncepter i daginstitutioner

Daginstitutionerne oplever en markant stigning i kommunale koncepter og manualbaserede værktøjer fra kommercielle udbydere, viser en ny kortlægning. Det stjæler vores tid, siger pædagogernes formand. 

68 kommuner har 10 eller flere forskellige koncepter i spil på daginstitutionsområdet. For ti år siden gjaldt det 26 kommuner. 

Det viser en ny national kortlægning over metoder i daginstitutioner, skriver pædagogernes forening BUPL i en pressemeddelelse

Kortlægningen er foretaget af lektor og ph.d. Christian Aabro ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Mens en kommune i gennemsnit havde 7 koncepter i spil i 2014, er det gennemsnitlige antal koncepter i en kommune i dag 11. Formand for BUPL Elisa Rimpler advarer om, at de mange koncepter ikke styrker kvaliteten.

”Kommunerne skubber alverdens kommercielle koncepter ud i daginstitutionerne i jagten på kvalitet. Men i bedste fald er det kun spild af pædagogernes kostbare tid. I værste fald bliver de også en spændetrøje for pædagogerne, fordi skemaer og manualbaserede værktøjer tvinger dem til at se på børnene ud fra nogle snævre, ens kasser, og til at arbejde med deres udvikling og trivsel ud fra tjeklister som ofte rummer et mangelsyn på børnene”, siger hun i pressemeddelelsen. 

Pædagogernes forening har spurgt deres tillidsrepræsentanter til, hvordan de oplever de mange koncepter. 

Her svarer fire ud af fem, at arbejdet med koncepter i høj eller nogen grad tager tid fra det pædagogiske arbejde med børnene. 40 procent svarer desuden, at de og deres pædagogkollegaer i mindre grad eller slet ikke har frihed til at vælge, hvilke redskaber metoder og pædagogisk dokumentation som bruges i det pædagogiske arbejde. 

Rundspørgen bygger på svar fra 528 pædagoger, som er tillidsrepræsentanter.