Debat
Man skal sætte fokus på de cirka 10 procent, som slås med skolevægring, lavt selvværd eller alvorlige mentale lidelser, skriver forfatterne.
Foto: Getty/Bodnarchuk
Forskere bag ny bog: Det er ikke sandt, at børn og unges trivsel er i frit fald
Vi har i årevis talt om mistrivselskrisen blandt børn og unge. Men det holder ikke, for 90 procent af dem har det faktisk fint. De elever, der mistrives, skal dog tages alvorligt, skriver to bogaktuelle forskere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I efteråret 2022 rullede en mistrivselsbølge ind over
landet. I hvert fald i medierne. Hurtigt blev det en offentlig sandhed, at
trivslen var i frit fald, og at næsten halvdelen af alle børn og unge oplevede mistrivsel.
Men vi undrede os. Kunne det virkelig være sandt?
Derfor arrangerede vi i foråret 2023 en konference med de
førende danske trivselsforskere. Et stærkt udsagn på konferencen var, at der er
gået inflation i begrebet mistrivsel.
Dernæst gik vi selv i gang med at undersøge sagen. Vi læste
alle lødige danske rapporter om og undersøgelser af mistrivsel blandt børn og
unge, og vi inddrog derudover en række undersøgelser fra udlandet. Alt det har
vi samlet i en bog, der besvarer tre spørgsmål: Hvad er trivsel og mistrivsel?
Hvad ved vi? Hvad kan vi gøre? Den har vi kaldt ”Trivsel og mistrivsel – mellem
offergørelse og kompetencegørelse” (Dafolo).
Vores vigtigste udsagn er, at det ikke er sandt, at trivslen
for vor tids børn og unge er i frit fald. Sagen er langt mere kompliceret. De
fleste – cirka 90 procent – trives ud fra almindelige kriterier for, hvad det
vil sige at have det godt, mens et mindretal af forskellige, specifikke grunde
lider under alvorlig mistrivsel, som kræver en indsats.
Mistrivsel kommer ikke kun udefra
Det er vigtigt at understrege, at mistrivsel ikke kun
skyldes udefrakommende faktorer som krav, tempo og skærme. Det udspringer også
af den måde, vi taler om livet og os selv på. Det gælder både for børn og unge
indbyrdes, men også lærere og pædagoger, forældre, journalister, influencere,
forskere osv. Hvis vi hele tiden har fokus på, hvordan man klarer sig og ser
ud, og hvis man igen og igen kan læse om mistrivsel som en altomfattende krise,
er risikoen for selv at mistrives stor.
For mistrivsel er ikke en sygdom, som er fremkaldt af ydre
smittekilder. Mistrivsel er også resultatet af det sprog, vi bruger, når vi
taler om os selv.
Det kommer til udtryk i den måde, man undersøger mistrivsel
på: Man måler ikke temperatur eller blodtryk. Nej, man spørger om, hvad
respondenten oplever eller føler: Føler du dig presset? Synes du, at du har det
godt i skolen? Svaret på den slags spørgsmål afhænger både af de krav, der
stilles, af de forventninger, den enkelte elev har til sig selv, og af den
måde, man udtrykker sine følelser og sin trivsel og mistrivsel på.
Samlet set er mistrivsel et resultat af både ydre faktorer,
af måden vi snakker om trivsel og mistrivsel på og af individets indstilling
til sig selv og sin omverden.
Nøglen til trivsel
Hvad kan vi gøre? Vi advarer mod at gøre børn og
unge til ofre, der skal behandles. De, der oplever, at de ikke kan klare sig,
trives sjældent godt. For livet består af medgang og modgang, af glæder og
skuffelser, af fiaskoer og fede succesoplevelser. Derfor er nøglen til trivsel,
at man hjælper børn og unge med at blive ”trivselskompetente”, dvs. i stand til
at håndtere eller modstå udfordringer.
Herudover er det vigtigt at skille almindelige problemer fra
alvorlig og behandlingskrævende mistrivsel. Man skal sætte fokus på de cirka 10
procent, som slås med skolevægring, lavt selvværd eller alvorlige mentale lidelser.
De skal identificeres og hjælpes.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk