Debat
Forældregrupper spiller en afgørende rolle i alt, hvad der sker i børnegrupper, skriver Anne Søgaard.
Illustration: Gettyimages/borisz.
I trivselsarbejdet glemmer vi noget vigtigt: At klæde forældrene på
Hvis vi skal skabe en klassekultur uden mobning og eksklusion, skal skolerne huske at guide forældrene, mener debattør Anne Søgaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg arbejdede engang som konsulent i en klasse, hvor nogle
børn aldrig blev inviteret hjem til de andre. Forældrene arrangerede
julearrangementer, fælles morgenmad og legegrupper, men problemet blev aldrig
løst.
På et møde sagde jeg det højt: Der er børn her, som ingen
vil lege med. Og alt det, I gør, hjælper ikke, fordi I ikke tager fat om det
egentlige problem: At I ikke inviterer dem.
Stilheden var larmende. Men så rejste en far sig op og
sagde: Det her gør vi noget ved i morgen.
Han inviterede de ekskluderede børn hjem til sport og leg.
Og på bare én måned ændrede hele klassekulturen sig. De andre fulgte hans
eksempel. Det krævede så lidt, men effekten var enorm.
Eksemplet viser tydeligt, at forældregrupper spiller en
afgørende rolle i alt, hvad der sker i børnegrupper. Deres følelser, holdninger
og valg smitter direkte af på børnene og påvirker fællesskabets dynamik.
Jeg besøger mange skoler, hvor medarbejdere arbejder hårdt
for at få børn ind i fællesskaber og skabe trivsel. Men i vores debat om
trivsel og inklusion glemmer vi en afgørende faktor: At klæde forældrene på.
Uden at guide forældre til at tænke, vise og skabe
næstekærlighed og hjælpsomhed, mislykkes vi med at forebygge ensomhed, mobning
og mistrivsel.
”De inviterer jo aldrig selv”
Jeg er frustreret over, at Danmark har nogle af de højeste
tal for mobning og ensomhed blandt børn. Det skal vi tage ansvar for, for vi
skaber ensomhed og eksklusion, når vi vælger bestemte børn - og deres forældre - fra.
Ensomhed starter tidligt, allerede i barselsgrupper, hvor vi
samler os med dem, der ligner os selv og gør os trygge. Det er her, vi vælger
bestemte børn og deres forældre fra.
Jeg ser det hele tiden. Forældre, der ignorerer hinanden i
dagtilbuddet, vender ryggen til andre ved skoleafhentning, eller vælger kun at
arrangere legeaftaler med bestemte familier. Og hvad med de børn, der aldrig
bliver inviteret til legegrupper eller fødselsdage? Vi ved, hvem vi lukker ude,
og vi retfærdiggør det ofte med forklaringer som: “Han er underlig” eller “de
inviterer jo aldrig selv”.
Men netop de børn har vi et ansvar for at tage med hjem.
Når vi tager det barn med hjem, som ingen vil lege med, kan
der opstå en dominoeffekt. Når vi vælger at sidde ved siden af den forælder, vi
normalt undgår, sender vi et signal til vores børn. Vi skaber plads til alle.
Ensomhed handler ikke kun om den, der føler sig alene. Det handler om os andre,
der skubber dem væk – ofte af frygt for selv at blive ekskluderet.
Fra “mig” til “os”
Hvis vi vil undgå, at børn danner utrygge grupper, fordi de
føler sig udelukkede allerede i børnehaven, skal vi handle nu.
Vi skal lære vores børn, at forskellighed er en styrke – og
det starter med de voksne. Derfor bør vi i skolerne turde at vejlede forældrene
i, hvor vigtig en rolle de selv spiller i, at klassens fællesskab bliver godt.
Det er en god vej til at gå fra ”mig og mit” til ”os og vores”.
Fremtidens vigtigste kompetencer er ikke teknologi eller
matematik. Det er evnen til at skabe relationer og være en god ven. Venlighed
og hjælpsomhed er fundamentet for trivsel – både som individ og samfund.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk