Inspiration - Trivsel
December og ferietid kan skabe usikkerhed og uro fremfor glæde, skriver psykologen.
Illustration: Getty Images.
Børnepsykolog: Sådan hjælper du de elever, der ikke trives i december
Julehyggen får frit løb i december, men for nogle elever kan det være svært. Og juleferien noget, de frygter. Dignity’s børnepsykolog giver tre råd til at hjælpe de elever.
Julemåneden er skudt i gang, og snart er det juleferie.
Mange børn har talt ned til nisseløjer, julekalender og småkagebagning, og på
flere skoler bliver klasselokalerne fyldt af jul hele december.
De mange traditioner og spændingen op til juleaften kan give
et helt særligt fællesskab. Men det er ikke alle elever, der har julen som et
højdepunkt på året. Der er elever, der ikke fejrer jul, fordi deres familier i
stedet fejrer andre højtider som Eid, Divali eller Hanukkah.
Som lærer kan man spille en afgørende rolle – også i
december – for at sikre, at alle børn oplever, at de er en del af fællesskabet.
Det gælder også for dem, som bliver udfordret af feriens frie rammer.
Jeg oplever som børnepsykolog i Dignity, at det kan være
ekstra sårbart at stå på kanten af fælleskabet i december måned, og at ferietid
kan skabe usikkerhed og uro fremfor glæde. Her er tre råd til at hjælpe eleverne i
juletiden.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Skab nysgerrighed på traditioner
Brug tid i klassen på at tale om, hvor alle de sjove, rare
og lidt skøre traditioner, vi har, kommer fra og hvorfor, man har dem.
Det kan være ud fra spørgsmål som: Hvilke traditioner har vi
her i Danmark, hvordan ser de forskellige ud fra familie til familie, hvilke
traditioner er der andre steder i verden, og hvad fejrer de der?
Det kan være en god opgave, at lade eleverne finde ligheder
og forskelle. Her kan klassen også få mulighed for at overveje, om der er andre
og nye traditioner, de gerne vil fejre.
Gode ferieaktiviteter
Udover juleaften ser mange børn frem til det afbræk og de
fridage, som juleferien giver. Men for nogle børn er den frihed ikke kun en
gave.
Når et barn har oplevet krig, uro og flugt – eller deres
forældre har – er klare rammer og rutiner, som skoledagen giver, ofte et fast
holdepunkt i hverdagen. Her er der en kendt struktur og en forudsigelighed, som
giver ro og stabilitet for de børn i klassen.
Det er rammerne, strukturen og rutinerne, som giver børnene
plads til udvikling, derfor kan feriedage blive uforudsigelige, lange og
ensomme, fordi de flyder sammen og kan blive rodede, hvis ens forældre ikke har
overskud til at skabe struktur i ferien.
En god ide inden juleferien er at tale med alle eleverne om,
hvad man kan lave i sin ferie, og lade dem inspirere hinanden og hjælpe dem
til, at sjove aktiviteter er mange ting, som ikke behøver at koste penge. Du
kan begynde samtalen med spørgsmål om: Hvad de laver, når de keder sig, vil
være kreative, vil være udenfor eller har en dårlig dag?
Nytårsaften kan genoplive traumer
Nytårsaften er for de fleste børn og voksne en festdag, der
fejres med venner og familie. Men for voksne og børn, som har oplevet krig og
flugt, kan dagene op til selve aftenen og nytårsnat trigge tidligere traumer,
som bringer frygt og angst med sig.
Derfor er det vigtigt, at man som lærer, der arbejder med
elever og forældre med flugterfaring, er opmærksomme på dette. Her hjælper det igen at tale om, hvad der
kommer og skaber genkendelighed.
Helt konkret kan du hjælpe børnene med at finde tryghed i
klassefællesskabet og skoledagens struktur og rutiner igen og hjælpe dem med,
hvad de kan fortælle, når snakken efter ferien handler om sjove og spændende
oplevelser, og de ikke ved, hvad de skal fortælle.