Skole får puljepenge til tysk idrætsforløb

På Sorø Borgerskole fandt tysk- og idrætslærer Paula Ingemann Rasmussen på at kombinere sine to linjefag, da hun så, at hun kunne søge del i ministeriets tyskpulje. Det blev til forløbet Sport und Sprache og et samarbejde med en skole i Kiel.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Paula Ingemann Rasmussen sidste år som så mange gange før sad og læste fagbladet Folkeskolen, stødte hun på en artikel om, at Undervisningsministeriet udlovede en pulje på 3,5 millioner kroner til styrkelse af tysk.

Det var en god nyhed for tysk- og idrætslæreren, der gerne ville lave et forløb med en tysk venskabsklasse, men manglede penge til at gennemføre det.

Hun beslutter sig derfor for at sætte sig sammen med sin mellemleder og en konsulent fra kommunen.

"Vi tre sætter os sammen og skriver en ansøgning. Jeg havde ideerne, og min mellemleder kunnne skrive alle de rigtige ord", fortæller Paula Ingemann Rasmussen.

Hun vil udnytte idræt til et forløb, som skal få eleverne til at give mere slip i forhold til at turde kaste sig ud i at tale tysk. Forløbet kalder hun Sport und Sprache.

"Og så får vi også skrevet ind i ansøgningen, at vi også vil styrke det historiske ved, at vi kan tage på udflugter, når vi alligevel er i Tyskland".

I december kommer svaret om, at skolen har fået penge, så forløbet kan blive en realitet.

Svært at finde en samarbejdsskole

Nu skal Paula Ingemann Rasmussen bare lige have fundet en tysk skole, der vil have besøg af hendes to 8.-klasser.

"Jeg henvendte mig til Grænseforeningen, som fortalte, at de godt kunne skabe kontakt til en skole for os. Men tiden gik, og det endte med, at de desværre ikke kunne finde en skole til os", fortæller hun.

Paula Ingemann Rasmussen vælger derpå at ringe til ministeriets læringskonsulent. Men heller ikke her er der hjælp at hente.

"Jeg satte mig derfor ned og søgte på skoler i Slesvig-Holsten på internettet".

Her finder hun først to skoler i Lübeck, som hun kontakter. Men på begge skoler fortæller sekretæren, at skolerne desværre er for pressede til at få besøg.

Herefter falder valget på en skole i Kiel, Gemeinschaftsschule mit Oberstufe Friedrichsort. Billedet på skolens hjemmeside viser nemlig en rød boldbane.

"Så visuelt signalerede det ligesom noget bevægelse og aktivitet, og her fik jeg hurtigt skolelederen i røret. Han syntes om ideen, og på omkring 30 minutter fik vi lavet en aftale om, at vi måtte komme på besøg. Og han arrangerede også et sted, hvor vi kunne overnatte".

Skoleårets sidste to dage bliver brugt i Kiel

I den efterfølgende periode skriver Paula Ingemann Rasmussen lidt frem og tilbage med skolelederen, som skaber kontakt til lærerne til de tyske klasser, som skal deltage.

Og de sidste to dage inden sommerferien, tager hun og en kollega til Kiel for at besøge skolen.

"Her får vi det sidste på plads, og vi får også set stedet, hvor vi skal sove. Og på den anden side af sommerferien, får vi også besøg af Grænseforeningen, som giver et oplæg og giver eleverne t-shirts til turen", fortæller hun.

I uge 38 tager Paula Ingemann Rasmussen af sted fra mandag til fredag med sine 8. klasser, tre lærerkollegaer og to pædagoger.

Første dag bliver alle elever delt ind i tre grupper, da alle skal igennem tre stationer med øvelser. En til 'musik og bevægelse', en til fodbold og en til 'bold og leg'. Og så skifter eleverne øvelser efter 1,5 time.

"Det er os lærere fra Danmark, som står for det. Og det foregår på alt det sprog, vi nu kan. Som tysklærer er det forholdsvis nemt for mig. Men mine kollegaer må både bruge elever og vores tyske kollegaer til at kommunikere", fortæller hun.

Næste dag står den på udflugt til Dannevirke, hvor eleverne holder oplæg på tysk. Og da de kommer hjem, tager eleverne hver især med hjem til de tyske elever.

"Her var planen, at det skulle være som en normal dag. Så nogle var med til sport, andre var bare derhjemme og hyggede. Det fungerede enormt godt. Alle fortalte, at de havde hygget sig rigtigt meget", siger Paula Ingemann Rasmussen.

Sidstedagen byder på et byorienteringsløb arrangeret af de tyske elever, og bagefter tager de ud til et nærliggende klatreområde, hvor de skal igennem en klatrebane.

Alle har fået noget ud af turen

Paula Ingemann Ramussen fortæller, at alle elever har fået meget med hjem fra turen i det tyske.

"Alle har fået noget ud af det. Dem, som taler flydende tysk, har fået talt rigtigt meget tysk. Og dem, som ellers normalt overhovedet ikke kan noget tysk, har fundet ud af, at de både kan handle ind og være på besøg hos en tysk familie", siger hun.

"Jeg håber, at vi kan bygge videre på den oplevelse, at man finder ud af, at man kan noget, og at man faktisk godt kan begå sig, når man er i Tyskland", lyder det fra Paula Ingemann Ramussen. 

Læs Grænseforeningens forklaring på, hvorfor foreningen ikke kunne skaffe kontakt til en skole for Sorø Borgerskole i nedenstående link.

Grænseforening: Danske skoler i Sydslesvig vil meget gerne have besøg fra Danmark Grænseforeningen korrigerer: Misforståelse førte til nej til danske skoler i Sydslesvig