Hidtil har projektet været rettet mod drenge, men nu åbnes der også for, at pigerne kan være med.
"Pludselig er der drenge, der får sved på panden for første gang"
Bevægelsesglæden er i højsædet, og tusindvis af drenge har fået sved på panden og motivation til at bevæge sig takket være et åbent skole-samarbejde mellem DGI og skoler, der groft sagt bare skal stille eleverne til rådighed. Og nu kan pigerne også være med.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Projektet hedder oprindeligt '10.000 på 10' - for på 10 dage skulle 10.000 drenge have lov til at give den gas, springe og hoppe og eksperimentere med kroppen og dens bevægelser og dermed blive præsenteret for både springgymnastik og glæden ved i det hele taget at drøne rundt sammen med klassekammeraterne.
Senest blev det afviklet i efteråret i Vestjylland, og trods corona og restriktioner lykkedes det at introducere 5.000 - fortrinsvis drenge - til gymnastikken på fem dage.
Idéen til projektet kom fra breddeidrætsorganisationen DGI, og siden startskuddet fra tre år siden har det ikke skortet på interessen for at deltage fra skoler over hele landet. Derfor ruller lastbilerne fyldt med redskaber og instruktører fra DGI igen landet rundt til interesserede skoler efter sommerferien for at gentage succesen.
"Gud, kan ham Jens bevæge sig"?
Med i åben skole-projektet er også lokale foreninger, som samtidig håber, at drengenes introduktion til springgymnastik og glæden ved at bevæge sig vil medføre et øget antal medlemmer i foreningerne. For netop drengene falder fra i gymnastikken i stort tal, efterhånden som de bliver ældre.
"Skolerne er interesserede, foreningerne er interesserede. Skolerne oplever det som en rigtig god dag og ser deres elever fra helt andre sider. Vi har skolelærere, der pludselig står og siger: 'Gud, kan ham Jens bevæge sig'?", fortæller Kasper Lykke Jørgensen, der er idræts- og udviklingskonsulent i DGI i Vestjylland.
"Pludselig er der drenge, der får sved på panden for første gang. Det er ikke klassisk idræt, men mere noget med at komme ned i hallen og eksperimentere med, hvad du kan. Og hvis du har cowboybukser på, går det også nok", tilføjer han.
Frafald skal bremses
Kasper Lykke Jørgensen fortæller, at formålet med projektet er at præsentere drengene for en ny tilgang og nye bevægelser i gymnastikken - som samtidig skal være inkluderende og måske være med til at fastholde eller lokke drengene til gymnastik, så foreningernes store frafald af drenge kan bremses.
DGI og Dansk Skoleidræt indgår samarbejde
Det er de lokale idrætsforeninger, der har tilknytningen og kontakten til de enkelte skoler og laver aftalerne.
"Skolerne skal så stille eleverne til rådighed og selvfølgelig prioritere, at det er givtigt at have en lidt anderledes og mere bevægelsespræget skoledag. Det er i høj grad skolerne, som tilrettelægger dagen, så den passer ind i det eksisterende skema. Og vi har rigtig mange gengangere blandt skolerne", siger Kasper Lykke Jørgensen.
Det er ofte idrætslærere, der deltager fra skolen sammen med eleverne - og de udefrakommende instruktører.
Nu kan pigerne også være med
"Vi opfordrer i hvert fald til, at idrætslærerne er en del af det, og de må gerne være aktive sammen med børnene, så de også selv prøver det. Skolerne er gode til fx at lave det som en temadag, som så kan være med til at frigøre de pågældende idrætslærere til at være med. Men vi ser også klasselæreren eller matematiklæreren deltage. Jeg oplever, at de er meget positive over for det - og så spørger de, om vi ikke også kan lave noget for pigerne. Vi havde også piger med nogle enkelte steder sidste gang", siger Kasper Lykke Jørgensen.
Det skete bl.a. på forespørgsel fra Lem Stationsskole i Vestjylland, hvor idrætslærer Pernille Venø Jakobsen var glad for, at pigerne også kunne være med. Hun deltog selv med sin 9. klasse.
"Jeg var glad som idrætslærer for at se, at mine elever gav den max gas, samtidig med at der var smil på læben. Responsen omkring denne dag fra både piger og drenge var, at det havde været sjovt, og de glemte helt, at de bare var 110 procent i gang hele tiden. Jeg som lærer observerede elever, som var langt mere aktive end i den normale undervisning, og det er SÅ dejligt at se. At ved at hive noget anderledes ind, så blomstrer nogle elever", skriver Pernille Venø Jakobsen i en mail.
Hun skriver også, at hun ser frem til næste projekt, "hvor pigerne vil være i fokus".
"Hvis det er lige så godt, så er vi i hvert fald på her fra Lem Skole igen", skriver hun.
Idrætslærer: "Man skal kunne mærke, at man skal i bad bagefter"