Resultaterne af fem års trivselsmålinger viser minimale udsving fra år til år i de fem målekategorier.
For femte år i træk: Ingen fremgang i elevernes trivsel
Danske folkeskoleelever i 4.-9. klasse er godt tilfredse med at gå i skole. Sådan var det i 2015, da den nationale trivselsmåling første gang blev gennemført, og sådan var det, da testen blev gennemført for femte gang i år. Det viser årets måling, der offentliggøres i dag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ingen fremgang. Det er på femte år efter folkeskolereformens vedtagelse virkeligheden, hvis man skal tro de årlige trivselsmålinger, ligesom der hidtil heller ikke har været fremgang i de nationale test, der sammen med trivselsmålingerne skal måle effekten af folkeskolereformen.
Ministeren: Reformen har endnu ikke givet højere faglighed og det gode børneliv
Resultaterne af årets trivselsmåling offentliggøres i dag. Baseret på elevernes svar på en hel stribe konkrete spørgsmål angives elevernes trivsel på en skala fra 1 til 5. Med minimale udsving har eleverne i folkeskolen siden 2015 hvert år givet udtryk for det samme i målingerne:
Gennemsnitligt set ligger elevernes generelle trivsel på 3,7. Bedst går det med den sociale trivsel, og værst ser det ud, når det kommer til kategorien 'støtte og inspiration'.
Danske børn oplever tredjemindst mobning i Europa
Eleverne deltager i målingerne fra 4.-9. klasse, og bortset fra på et enkelt parameter er der heller ikke på tværs af årgangene de store udsving.
Undtagelsen er, at oplevelsen af at modtage støtte og inspiration falder støt, jo ældre eleverne bliver, inden grafen slår et lille slag med halen, lige inden eleverne forlader folkeskolen. Fra 3,4 i gennemsnit i 4. klasse til 3,0 i 8.klasse og 3,1 i 9. klasse.
I kategorierne 'faglig trivsel' og 'ro og orden' angiver eleverne gennemsnitligt en score på 3,7 og har - med minimale udsving - gjort det siden 2015.
Vedvarende debat om nøjagtigheden
Allerede i 2015 såede en evalueringsgruppe med professor i statistik Simon Calmar Andersen i spidsen tvivl om nøjagtigheden af måleværktøjet. Men da eleverne tog testen inden sommerferien, var spørgeskemaet det samme, som trivselsmålingerne blev født med.
Forskerne bag evalueringen sår tvivl om resultaterne af også dette års måling. De ser bl.a. gerne spørgeskemaet udvidet med flere spørgsmål, samt at målingen udvides til også at teste elevernes resiliens.
Forskere sår tvivl om trivselsmålingen
Det er dog hidtil blevet afvist af både Undervisningsministeriet og forligspartierne bag folkeskolereformen.
Minister: Trivslen skal højnes
Læs mere
Resultaterne af trivselsmålingen(uddannelsesstatistik.dk)