Debat
Bedre toiletforhold står højt på elevernes ønskeliste.
Foto: Gettyimages/Birte Gernhardt
Skole i morgen: Vi spurgte 350 elever om deres drømmeskole. Her er svarene
Før vi overhovedet kan tale om drømmeskolen, er det som, der er nogle helt basale ting, vi skal have styr på, skriver to af forfatterne til den nye rapport.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribenternes holdning.
”Min drømmeskole er…”
Den sætning færdiggjorde omkring 350 elever, der var en del
af et skolelaboratorium 15. marts 2024. Nu har vi samlet og analyseret de mange
svar i en ny rapport.
Det er slående, hvor venlige og beskedne elevernes ønsker egentlig
er, når det kommer til stykket. De drømmer ikke om revolutionerende
forandringer, men om forbedringer, der bør være mulige at gennemføre. Det er
blandt andet bedre toiletter, flere hyggeområder og kortere skoledage.
Skole i morgen
Skole i morgen arbejder for udvikling af skolen sammen
med eleverne. De beskriver sig selv som en alliance på tværs af sektorer og
aktører, der udspringer af et brændende ønske om at vende den stigende
mistrivsel blandt elever og medarbejdere i grundskolen.
På baggrund af skolelaboratoriet 15. marts 2024 har de nu
udarbejdet rapporten “...Hvis man måtte have sin hund med ville det hjælpe”.
Læs rapporten her.
Kilde: skoleimorgen.dk
”Vi har brug for
steder, hvor vi kan sidde og bare være os selv”, skrev en af de mange elever
for eksempel.
Elevernes bud er altså ikke fantasmer, men meget konkrete og
nærmest ydmyge behovsønsker. Spørgsmålet er, hvad det siger om vores skolesystem,
at vi ikke kan komme disse gentagne forslag i møde?
Dernæst er spørgsmålet, om vi sidder fast i fikserede
forestillinger og forventninger om, hvad skolegang skal være. Måske vidner det også
om, at eleverne ikke i tilstrækkelig grad inviteres ind i den mere fundamentale
nytænkning af skolen.
Et markant clash
På skolelaboratoriet i marts mødte eleverne og de
skoleprofessionelle blandt andet en gruppe arkitekter, der bed mærke i noget
meget interessant. For arkitekternes klare indtryk var, at hvor fagpersonerne var optaget
af funktion, så var eleverne optaget af æstetik. Altså hvordan tingene
fremstår og ser ud, og ikke kun hvordan de fungerer.
Toiletter og vedligeholdelse af skolen fylder for eksempel meget.
Før vi overhovedet kan tale om drømmeskolen, er det som, der er nogle helt
basale ting, vi skal have styr på.
Måske er det ikke lige rene toiletter, som optager
skoleinnovatører til konferencer og workshops. Men det er det, eleverne er
optaget af:
Hvad de møder i skolen, hvordan omgivelserne er, og hvordan de
fysiske rammer føles.
Det kan være en blind vinkel i udviklingen af skolen. Vi
fokuserer på funktioner til at understøtte kerneopgaver i skolen, mens eleverne
er optaget af hjemlighed, at de kan identificere sig med de omgivelser, de er i,
og at de føler sig velkomne, inddraget og trygge.
Her er der altså et markant clash mellem de voksnes
rationalitet og børnenes følsomhed, som vi vurderer er symptomatiske for mange
af skolens forhold.
Den kedelige skole
Skolen er ofte kedelig. Det giver en
del elever udtryk for. Deres svar viser blandt andet, at drømmeskolen er et
sted, hvor det er sjovt at lære med flere sjove øvelser i timerne, så man kan
lave noget lidt sjovere og anderledes og ikke bare stille og keder sig. At
drømmeskolen er et sted, hvor undervisningen ikke opleves som meningsløs.
På den ene side drømmer vi i Skole i morgen om radikale
skift, at rive gamle skemaer, firkantede klasserum, fagfordeling, stivnet
didaktik og lærerplaner fra hinanden. På den anden side drives vi også af en
træthed over, at mange konferencer og faglige fora bliver hængende i en uendelig
mængde analyser af årsager til skolens krise som et mål i sig selv. Der var en
længsel efter handling – ikke bare snak.
”Mens vi venter” blev et mantra: Vi går i gang med at samle
folk og tiltag, mens vi venter på at beslutningstagerne følger trop.
Det er afgørende, at vi starter med at spørge eleverne. De skal
inddrages mere direkte i udviklingen af skolen og undervisningen. Hvis vi
bliver dygtige til at involvere eleverne i selve maskinrummet, så kan vi måske
skabe en bedre skole i morgen sammen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk