Debat
Trivselskommissionen burde have adresseret skolens fysiske rammer i sine anbefalinger, mener Lars Forsberg, stifter af virksomheden skoletoiletter.dk.
Foto: Getty Images
Kære Trivselskommission: Har I glemt skoletoiletter, klasseværelser og legepladser?
Det er påfaldende, at de fysiske rammer ikke fylder meget i Trivselskommissionens anbefalinger, mener dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
"Som samfund har vi et ansvar for at skabe rammer, der
understøtter et godt børne- og ungeliv." Denne erkendelse danner
grundlaget for de 35 anbefalinger, som Trivselskommissionen har præsenteret for
at fremme børns og unges trivsel.
Kommissionens forslag rummer en række positive tiltag som en
sund alkoholkultur, karakterdannelse og opfordringer til flere
fritidsaktiviteter. Men én væsentlig faktor har de overset: De fysiske rammer i
skolerne, hvor børn og unge tilbringer størstedelen af deres dag.
Børn og unges adfærd og trivsel er tæt knyttet til de
bygninger, de opholder sig i seks-otte timer dagligt.
Der er talrige eksempler på, hvordan et dårligt indeklima
kan kvæle en undervisning, eller hvordan en ændret indretning af klasseværelset
kan forbedre trivsel og læring. For ikke at nævne skoletoiletter, som får
elever til at sige: ”Jeg holder mig. Jeg venter.”
Dette er virkeligheden for en
ud af fire elever, der vælger at undgå toilettet i skoletiden, og det går
ud over deres evne til at lytte, deltage og lære.
Toiletbesøget er et af de mest grundlæggende behov for os på
niveau med luft, lys, mad og drikke. Netop behovet for at spise og drikke
bliver ofte ignoreret af de ældre elever, der har regnet ud, at det, der kommer
ind, skal ud. For at undgå toiletbesøg opbevarer mange deres madpakker i tasken
og spiser dem ikke. Nye
studier viser, at 26 millioner madpakker ender i skraldespanden hvert år.
Vi skal ikke vente
Det er påfaldende, at Trivselskommissionen nævner, at der
skal skabes "indbydende fysiske rammer, når børn skal klæde om og gå i bad
efter idrætsundervisningen", men så stopper de der. Skolernes toiletter,
klasseværelser, legepladser og kreative miljøer får ingen opmærksomhed.
Et konkret eksempel på dette er netop skoletoiletterne, hvor
der er kæmpe problemer. Alt for mange børn i Danmark oplever dagligt beskidte
og utilstrækkelige toiletter. Ifølge undersøgelser
fra Astra er fire ud af fem danske skolebørn utilfredse med deres
toiletter, og mange vælger at holde sig tilbage fra at bruge dem.
Denne mangel på ordentlige faciliteter påvirker ikke kun
børn og unges fysiske velvære, men også deres koncentrationsevne og generelle
trivsel i skolen. Derfor burde Trivselskommissionen have adresseret de fysiske
rammer i deres anbefalinger.
Vi skal sikre, at vi skaber rammer, der virkelig
understøtter børns trivsel - både de fysiske og de pædagogiske. Det kræver, at
vi tager både børn og voksnes stemmer alvorligt, også når det handler om
skoletoiletter og dårligt indeklima, så vi kan skabe et samfund, hvor børn og
unge trives og har de bedste muligheder for at udvikle sig.
Det betyder, at vi ikke skal vente på langsigtede løsninger,
når vi kan handle nu. Tværtimod er det på høje tid at gøre noget, for hvis vi
skal tage vores børns trivsel alvorligt, fortjener de langt bedre fysiske
rammer.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk