Debat
Leder på Tingbjerg Skole, Marco Damgaard, tror ikke på at regeringens pulje virker. At trække fagligheden op er nemlig en længere proces, som kræver at man arbejder bredt, ihærdigt og over længere tid end tre år.
Foto: Torben Kloster, KLFnet
Debat: DCUM modarbejder formålet med folkeskolen. Luk det nu
Den rå virkelighed på skolerne er, at Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) ikke sikrer eleverne et bedre undervisningsmiljø, skriver de tre debattører. De opfordrer til at lukke centeret og har rosende ord til regeringen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Den 22. marts 1999 var Børneparlamentsdag i Folketinget. Den
dag behandlede og vedtog Børneparlamentet et forslag til lov om
undervisningsmiljø på skoler, der var fremsat af 8. klasse på Randers Lille
Skole. To år efter vedtog Folketinget den nye lov. Det var en vigtig og rigtig
beslutning.
Som en del af lovgivningen blev det besluttet, at Dansk
Center for Undervisningsmiljø (DCUM) skulle oprettes. Udover at vejlede om det
gode undervisningsmiljø skulle det også være en klageinstans for de elever, der
blev udsat for mobning.
Tankegangen bag var og er i og for sig forståelig. Nu er problemet
dog, at de forældre, der gør brug af deres mulighed for at klage til DCUM,
sjældent klager over sager, hvor elever er blevet mobbet af andre elever.
Sagerne handler oftest – imod lovgivningens hensigt – om forældre, der ikke
oplever, at deres synspunkter bliver mødt af skolen.
Ros til regeringen
Lad os give et eksempel: Når en forælder ikke kan få sin
vilje i samarbejdet med de andre forældre på skolen, lærere og/eller ledelse,
kan forælderen vælge at klage til DCUM. Når DCUM ud fra en ganske givet korrekt
juridisk vinkel afgør en sag, så forringer afgørelsen muligheden for at
genskabe det gode samarbejde på skolen. Afgørelsen svækker ikke mindst den
kvalitative, gode pædagogiske og didaktiske undervisning.
Der klages ofte over navngivne lærere og ledere, som
nedgøres. Og de ansatte høres ikke, inden DCUM træffer en afgørelse, så der er
heller ingen retssikkerhed. Hverken for de ansatte eller andre forældre og elever.
Den rå virkelighed på skolen er altså, at DCUM ikke sikrer
eleverne et bedre undervisningsmiljø, tværtimod. I stedet ender DCUM praktisk
talt med at modarbejde formålet med folkeskolen og forværre samarbejdsklimaet
på skolerne.
Vi vil derfor gerne rose regeringen for, at de nu foreslår
at nedlægge DCUM og overføre klageinstansen til Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK). Her er problemet bare, at klageinstansen først nedlægges ved
lovens solnedgangsklausul 31. juli 2027. Vi vil opfordre til, at klageinstansen
søges nedlagt ved udgangen af kalenderåret 2024 eller juni 2025.
Forhindrer mobning
Vi foreslår, at DCUM nedlægges, og at det i stedet i loven
skal fremgå, at arbejdet med elevernes undervisningsmiljø skal ske i et styrket
samarbejde med elevernes undervisningsmiljørepræsentanter – svarende til
arbejdet i elevrådet. Samtidig skal der sættes fokus på at styrke det
pædagogiske arbejde med proaktivt og reaktivt at forhindre mobning.
Lad de professionelle sikre en skole præget af åndsfrihed,
ligeværd og demokrati i et tæt og stærkt samarbejde med alle skolens parter – også
i relation til elevernes undervisningsmiljø.
Samfundets vigtigste fællesskab
Vi er opmærksomme på, at der for øjeblikket er fokus på både
trivsel, ro og orden i undervisningen. I den sammenhæng foreslår vi, at der i
alle kommuner skal oprettes en medieringsfunktion, der kan løse tvister mellem
forældre og skolen. Der skal udpeges eksterne mediatorer, der har en pædagogisk
uddannelse samt en uddannelse som mediator. De kan anvendes, når der ikke kan
ses en løsning i det daglige, tætte og stærke samarbejde mellem forældre og
skole.
Folkeskolen er samfundets vigtigste fællesskab. Her er
forældre og elever en del af fællesskabet – og ikke i opposition til det.
Konflikter i et givent fællesskab er nødt til at blive løst i fællesskab – ikke
i en afsondret klageinstans – hvis altså fællesskabet skal bestå.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk