Debat
DCUM har i mere end tyve år ikke lavet andet end at omsætte viden til praksisnær hjælp på både dagtilbuds-, skole- og uddannelsesområdet, skriver Kristian Toft.
Foto: Tor Birk Trads
Direktør for lukningstruet center: Der er svar fra de lærere og elever, loven vil ramme
Kære politiker, selvom der er alt for travlt for tiden, så håber vi, at du vil læse høringssvarene, for de viser noget andet og mere end ministeriets sammenfatning, skriver direktør Kristian Toft.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
På trods af en kort
høringsfrist på kun en enkelt uge er der kommet rigtig mange høringssvar til lovforslaget
om besparelser på Børne- og Undervisningsministeriets område Og hele 37 af dem handler
direkte om den lille del af lovforslaget, der vil føre til en nedlæggelse af
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). For alle, der har arbejdet med DCUM, er det
stærk læsning, for samtlige 37 vender tommelfingeren nedad til lige netop denne
del af forslaget.
Som noget helt særligt er det
ikke kun alle de store og vigtige organisationer (DLF, Børns Vilkår, Red Barnet,
Institut for Menneskerettigheder, Børnerådet osv.), som udtrykker stor
bekymring for en nedlæggelse af DCUM. Det er også en lang række stemmer helt
ude fra skolerne og klasselokalerne. For der er høringssvar fra lærere, elever
og sågar forældre.
DCUM har i mere end tyve år ikke lavet andet end at omsætte viden til
praksisnær hjælp på både dagtilbuds-, skole- og uddannelsesområdet. Vi har det
sorte bælte i praksisperspektiv og udvikling af inspirerende materialer og
værktøjer til praksis og sammen med praksis.
Unuanceret billede af
opgaverne
På trods af dette giver Børne-
og Undervisningsministeriets bemærkninger til høringen desværre indtryk af, at
det udelukkende handler om at flytte klagehåndtering og sektortilsyn til STUK.
Men det er ganske enkelt ikke retvisende for, hvad Dansk Center for
Undervisningsmiljø (DCUM), rent faktisk laver.
DCUM bruger under 20 pct. af
sine midler til klagehåndtering og tilsyn, mens resten af ressourcerne går til
konkret hjælp i form af udvikling og formidling af konkrete værktøjer og
undervisningsforløb, der kan skabe gode psykiske og fysiske rammer ude på
skolerne og i børnehaverne. Disse vigtige opgaver kan STUK ikke løfte. For det
forudsætter, at man er ’derude’, kan se de konkrete behov og kan lave løsninger
sammen med lærerne og pædagogerne. Det kan DCUM, og det gør DCUM hver
eneste dag.
Det fremgår med stor
tydelighed af høringssvarene, men desværre ikke af Børne- og
Undervisningsministeriets bemærkninger, som helt ignorerer, at langt
størstedelen af DCUMs opgaveportefølje handler om forebyggende arbejde helt ude
i klasselokalerne.
Om overdragelsen af DCUM-opgaver til STUK skriver ministeriet blandt andet:
STUK vejleder således
allerede i dag institutioner og kommuner om god kvalitet i undervisning og
dagtilbud og tilrettelægger f.eks. rammerne for skolernes trivselsmålinger.
STUK kommer også til at vejlede om forpligtelserne i undervisningsmiljøloven i
forbindelse med styrelsens øvrige sektorrettede rådgivning.
Hvis man kender
skolehverdagen, så ved man, at de rigtige trivselsopgaver ikke er
hverken at ’tilrettelægge rammer for trivselsmålinger’ eller ’vejlede
om forpligtelser’. Nej, skolerne efterspørger hjælp til at omsætte trivselsmålingens
resultater til konkrete indsatser. Hvad angår vejledning om forpligtelser,
så er det væsentlige heller ikke, at skolen skal lave en antimobbestrategi, men derimod hvordan en
sådan strategi kan udmøntes i konkrete forebyggende og håndterende indsatser,
der kan sikre, at vores børn er en del af gode fællesskaber hver
dag.
Dem loven vil ramme
Så kære politiker, selvom der
er alt for travlt for tiden, så håber vi, at du vil læse høringssvarene, for de
viser noget andet og mere end ministeriets sammenfatning og bemærkninger. Det
er ytringer fra skoler, elever og lærere, der lever i den virkelighed, som
lovændringen vil gå ud over. DCUM leverer først og fremmest noget, som ikke kan
leveres af STUK, nemlig hjælp til at skabe gode børne- og undervisningsmiljøer
helt ude i 7.b og på grøn stue. Og det kvitteres der meget tydeligt for i høringssvarene.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk