Når eleverne har trænet det tilstrækkeligt, tager Lonni Tyrrell dem med ud på cykelstier, hvor de lærer at holde god afstand til hinanden.Foto: Lærkeskolen
Prisvindende lærer styrker sine elevers selvværd med cykling
Eleverne får øget selvværd, opnår større frihed og oplever et stærkt fællesskab med kammeraterne, når Lonni Tyrrell lærer dem at cykle og færdes i trafikken. Samtidig får hun flere muligheder for at flytte specialklassens undervisning ud af skolen.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Som andre børn skal elever med særlige behov lære at cykle.
Det er Lonni Tyrrells klare holdning. Hun er lærer i en specialklasse for
elever med generelle indlæringsvanskeligheder og tillægsdiagnoser som autisme
og ADHD på Lærkeskolen i Stenløse, og i både idrætstimer og frikvarterer byder
hun på cykling, indtil eleverne har lært at holde balancen og give tegn.
Annonce:
”Mange forældre har tendens til at hjælpe deres børn med
særlige behov, så de ikke støder ind i andre udfordringer. Derfor lærer børnene
ikke at cykle. Det er synd, for de får så meget mere selvværd, når de kan
fragte sig selv og ikke er afhængige af at blive kørt i taxi eller af
forældrene. Så kan de blive hængende efter skoledagen og snakke med
kammeraterne, inden de cykler hjem”, siger Lonni Tyrrell.
Sæbebobler fører til tegngivning
Selv om forældre kan have tendens til at pakke deres børn
ind i vat, har Lonni Tyrrell ikke mødt modstand mod sin cykelundervisning. Men
hun kan sætte forældre i et dilemma.
Annonce:
”Ikke alle elever har en cykel. Jeg har selv haft min søns
aflagte cykel med til en elev. Så løb jeg og klassekammeraterne rundt med ham i
frikvartererne, og da han kunne cykle, fik han cyklen med hjem”, fortæller hun.
Ellers bruger Lonni Tyrrell idrætstimerne til cyklelege. For
eksempel kan eleverne cykle med en sammenrullet avis i hånden og slå efter
sæbebobler og bagefter efter deres lærer. På den måde lærer de at cykle med en
hånd, så de kan række armen ud, når de kommer ud i trafikken.
Nominering til cykelprisen
Rasmus Lindhede, som er far til Emil i Lonni Tyrrels
specialklasse på Lærkeskolen i Stenløse, skrev denne indstilling til Alle Børn
Cykler Prisen:
”Lonni fortjener prisen, fordi hun giver selvtillid, frihed
og højere selvværd til en gruppe børn, som ikke altid har det let. Vores søn
går i specialklassen på Lærkeskolen i Stenløse. Ligesom de andre børn i klassen
har han udfordringer med læring og på nogle punkter også med det sociale. Men
ikke med cyklingen. Der stråler han. Det gør han, fordi Lonni – med hjælp fra
de andre undervisere – har fokuseret målrettet på at gøre børnene sikre og
komfortable på cyklen.
De har øvet trafikregler, tegngivning og så videre til et
punkt, hvor han er det menneske, jeg kender, som er mest konsekvent og korrekt
med at signalere til de andre trafikanter. Derudover bruger de cyklerne på
ekskursioner og ture i klassen og kører jævnligt over 15 kilometer på en tur.
Når de når frem, bliver succesen behørigt fejret, hvilket giver positive
associationer til det at cykle og mod på selv at kaste sig ud i længere ture.
Resultatet er, at cyklen nu er vores søns fristed og et sted, hvor han kan
føle, at han er med helt fremme. Endelig har han nu også fået en cykelven fra
klassen, som han cykler fast med til og fra skole hver dag. Det er noget at
være fælles om, når det sociale ellers kan være svært.
I min bog har Lonni – og hendes kolleger - en kæmpe aktie i
hans og de andres cykelsucceser.”
”Det begynder med, at eleverne cykler i skolegården, og når
jeg råber ’brems’, skal de bremse. Jeg tegner også hajtænder og lærer dem, at
her skal de standse. Når vi har trænet det tilstrækkeligt, kører vi ud på
cykelstier, hvor de lærer at holde god afstand til hinanden. Det er nødvendigt,
når man cykler mange sammen”.
Til august cykler alle i skole
Annonce:
Når eleverne har vist, at de kan cykle sikkert på
cykelstier, tager Lonni Tyrrell dem med ud på større veje.
”Som afslutning på forløbet skulle vi prøve at cykle langt,
så jeg planlagde en tur til Frederikssund. Der er 15 kilometer, og alle
gennemførte, selv om det stormede og regnede. Eleverne var virkelig seje, og
det var en stor sejr for dem. Vi tog toget hjem, men først drak vi varm kakao
og spiste kage på en cafe, for det er vigtigt, at eleverne får en belønning”,
siger Lonni Tyrrell.
Eleverne går i 5. til 7. klasse, og på nær én cykler alle
selv i skole. Den sidste kommer med i det nye skoleår.
”Hun har været klar længe, men forældrene tør ikke give slip
endnu. Nu har vi aftalt, at hun skal cykle i skole efter sommerferien. Nogle
elever bor så langt væk, at de skal have deres cykel med i S-toget, så det har
vi også øvet. De skal sørge for at komme ind i toget, inden dørene lukker, og
sætte deres cykel i holderen længst væk, så andre kan komme til. Jeg bliver
begejstret, når jeg ser, hvordan de hjælper hinanden og giver plads”, siger
Lonni Tyrrell.
Annonce:
Cyklen styrker klassens fællesskab
At elever med generelle indlæringsvanskeligheder cykler i
skole og får frisk luft giver dem energi til undervisningen, oplever Lonni
Tyrrell. Det giver hende også mulighed for at tage klassen med andre steder
hen, end hvor S-toget kører til.
”Vi pakker måske fiskestænger og et akvarium og cykler ud
til en sø. Vi har også cyklet til fjorden. To af eleverne tog også cyklen hjem,
så de kørte 24 kilometer den dag”, fortæller hun.
Cykling for mennesker med handicap
I januar 2023 tog Cyklistforbundet og Videnscenter om
Handicap hul på projektet 'Cykling for alle', der skal medvirke til at skabe
bedre cykelmuligheder for mennesker med handicap.
De to organisationer har
lavet små videoer og interview, hvor mennesker med forskellige handicap
fortæller om, hvad det betyder for dem at kunne cykle.
Et af indslagene handler
om Emil fra Lærkeskolen i Stenløse og hans far, Rasmuse Lindhede, som
nominerede Lonni Tyrrell til Alle Børn Cykler Prisen. Du kan læse artiklen og
se filmen her. Du kan også finde indslag om andre børn, som cykler med et
handicap.
At cykle på veje er en stor del af det, Lonni Tyrrell lærer
sine elever. Men undervisningen handler om meget mere end cykelfærdigheder og
trafikviden.
Annonce:
”Trafiksikkerhed fylder en stor del, men eleverne lærer også
at vise omsorg for hinanden og støtte hinanden, når det går op ad bakke. Så
oplever de at være i et fællesskab. Det påvirker dem positivt, at de får gode
oplevelser sammen, som de kan referere til. Samtidig har nogle af dem, der er
gode til at cykle, ikke altid den største styrke i undervisningen, så det er
fedt at se, at de oplever succes på et andet område”.
Fødselaren cykler forrest og viser vej
Det er ikke specielt krævende for Lonni Tyrrell at sætte
cyklen på skemaet.
”Jeg skal være begejstret for at sætte eleverne i gang med
at cykle, men det er jeg også, hvis jeg laver et værksted med boldspil. Når vi
skal på tur, skal jeg have en fornemmelse af, hvor vi kan cykle hen, og når vi
vil drikke kakao på en cafe, ringer jeg og spørger, om vi må komme forbi. Jeg
har også kontaktet plejehjemmet for at låne en specialcykel til en elev med
rygmarvsbrok. Men når vi cykler til hinandens fødselsdage, behøver jeg ikke
tage teten, for så cykler fødselaren forrest og viser vej”.
Det burde ikke være en skoleopgave at lære eleverne at
cykle, medgiver Lonni Tyrrell. Omvendt indgår færdselslære som et timeløst fag,
så der er en forventning om, at skolen tager i hvert fald noget af opgaven på
sig.
”Det ville være ønskværdigt, at forældrene får den fede
oplevelse at se deres børn lære at cykle, men det kræver tålmodighed, for man
skal vente på, at børnene tror på, at de kan lykkes. Når vi gør det i skolen,
er det svært at sige ’Jeg vil ikke’ til klassekammeraterne, hvor det er nemmere
at afvise far og mor derhjemme”.
Pris giver lyst til at fortsætte
Lonni Tyrrells cykelindsats fik sidste år en af elevernes
far til til at nominere hende til Alle Børn Cykler Prisen, som
Cyklistforbundet, Novo Nordisk Danmark og Alle Børn Cykler Alliancen tildeler
en lærer, der bakker stærkt op om, at eleverne skal cykle.
Indstillingen fik en jury til at udpege Lonni
Tyrrell som vinder.
”Jeg synes bare, at jeg laver mit arbejde, men det
er fantastisk, når forældre anerkender, at vi laver noget fedt i skolen. Det
giver lyst til at fortsætte med at lære elever med særlige behov at cykle”,
siger Lonni Tyrrell.