Fra sommeren 2024 sænkes
klasseloftet fra 28 til 26 elever for de yngste klasser i hele landet. Sænkelsen er blevet fremhævet som den første sænkelse af klasseloftet
i omkring 30 år.
Men det er ikke
ambitiøst nok, mener SF i København. Partiet vil sænke klasseloftet
yderligere på hovedstadens folkeskoler, og at det skal gælde for alle
klassetrin.
Konkret vil SF sænke klasseloftet til 24 for 0.-2. klasse og på de
øvrige klassetrin skal maksimalt kunne gå 26 elever i en klasse.
Sådan lyder forslaget
- at Borgerrepræsentationen pålægger Børne- og Ungdomsforvaltningen, med udgangspunkt i den nationale aftale om klasseloft på 26 elever for 0.-2. klasse, at vende tilbage med en sag til politisk behandling om efterfølgende indfasning af et loft på 26 elever fra 3. klasse og opefter,
- at Borgerrepræsentationen pålægger Børne- og Ungdomsforvaltningen at vende tilbage med modeller for indfasning af et klasseloft på 24 elever i 0.-2. klasse.
Forslaget skal behandles i Borgerrepræsentationen
i aften, og det går i første omgang på at pålægge forvaltningen at regne på,
hvad forslaget vil koste, og hvordan en sænkelse konkret kan indfases på de
københavnske skoler.
“Vi har brug for en
folkeskole, hvor der er tid til den enkelte elev. Hvor der er ro og tryghed i
klassen, og hvor alle elever
både ses og høres. Desværre er det ofte rigtigt svært for lærerne, når klasserne bliver for
store”, siger medlem af børne- og ungdomsudvalget for
SF i København Rasmus Steenberger.
Flertal for videre drøftelse
Allerede inden aftenens møde tilkendegiver et flertal af partierne
overfor Folkeskolen, at de enten støtter forslaget eller ønsker at sende
det videre til yderligere politisk drøftelse i børne- og ungdomsudvalget.
Det
største parti i København, Enhedslisten, er tilmed klar til at gå endnu længere
end SF. Partiet medbringer et ændringsforslag om at pålægge forvaltningen at regne
på, hvad det vil koste at sænke loftet helt ned til 22 elever i 0. til 3.
klasse.
”Det stigende antal
indberetninger fra skolerne om alvorlig mistrivsel og udadreagerende elever
indskolingen, får os til at tænke, at der er for mange elever i klasserne til,
at de kan socialiseres godt til at gå i skole, og det ved vi er så vigtigt for
deres videre skolegang”, siger Gorm Anker Gunnarsen (EL), der sidder i børne- og ungdomsudvalget.
Burde have været læringen fra Ontario
Gorm Anker Gunnarsen fortæller, at han sammen med de daværende
politikere i børne- og ungdomsudvalget i 2014 besøgte
Ontario i Canada, der landspolitisk blev brugt som forbillede for at indføre folkeskolereformen.
”Forvaltningen pegede den gang på, hvor fantastisk
det var, at man her målte hver enkelt elevs præstationer og fremskridt på alle
parametre, som var idealet for læringsmålstyret undervisning. Men under besøget
gik det op for os, at man havde et klasseloft på 22 elever i indskolingen, og
så havde de en ny klassedannelse efter 3. klasse. Men det var ikke dét,
forvaltningen havde fokus på”, siger Gorm Anker Gunnarsen.
Fra det næststørste parti og indehaver
af overborgmesterposten Socialdemokratiet oplyser, at partiets ”udgangspunkt”
er at sende forslaget videre til diskussion i udvalget, ”men ellers stemmer vi
for”, oplyser Laura Rosenvinge (S) i en sms med henvisning til, at partiet også
kan gå med til at stemme for SF’s forslag i sin nuværende form.
K-borgmester
vil hellere have flere voksne
De
tre røde partier udgør tilsammen et flertal i København. Den konservative børne-
og ungdomsborgmester Jakob Næsager er også klar til at sende forslaget videre
til politisk drøftelse.
Men
borgmesteren understreger, at han ikke støtter ideen om at sænke klasseloftet yderligere
på hovedstadens skoler. Jakob Næsager kalder allerede den nationale
sænkelse af klasseloftet i 0.-2. klasse for problematisk. Det
skyldes blandt andet, at lovændringen ikke omhandler hele indskolingen, der går
til og med 3. klasse.
”Ideen
om ikke at have for store klasser er udmærket, men det gør ikke noget godt for
børnenes trivsel, hvis man allerede efter 2. klasse skal til at lave nye klasser.
Særligt ikke efter en tid, hvor corona har sat klassefælleskaber under pres”, siger
han og tilføjer, at kommunen i forvejen ”har relativt få klasser med flere end
26 elever”.
Kalder
forslag for ”abnormt dyre”
Ifølge
Jakob Næsager er både SF’s og Enhedslistens forslag ”abnormt dyre”.
”Hvis
vi skulle have sænket klasseloftet til august til 26 elever, som jo var den
oprindelige plan fra regeringen, ville det have betydet, at vi skulle have oprettet
otte ekstra klasser. Det svarer til knapt tre ekstra skoler à en halv milliard
stykket. Så alene i forhold til bygningsudgifter er det virkelig dyrt”, siger
han.
Borgmesteren
peger på, at udfordringen endda er dobbelt. Nogle skoler vil skulle dele klasser
op, når de går fra et klassetrin med et lavere klasseloft til et klassetrin med
et højere. Andre skoler vil risikere at skulle lave flere klassesammenlægninger,
hvis de starter ud med små klasser.
”I
København er vi udfordret af, at en del flytter ud af byen, når de får en
lillebror eller en lillesøster for at få mere plads. Så hvis vi laver meget små
klasser i indskolingen, risikerer vi at skulle lave klassesammenlægninger, når
de kommer længere hen, fordi der er nogle, der flytter væk. Så jeg synes
egentlig, at der er en god balance i de nuværende regler”.
Hvorfor
henviser I så overhovedet forslaget til videre drøftelse i udvalget?
”Det
gør vi for at få belyst, hvor mange klasser det vil dreje sig om, og hvilken
betydning det vil have for trivslen”.
Er
I klar til at tilføre resurser på en anden måde?
”Vi
taler meget hellere om tovoksenordninger, så der bliver flere voksne pr. barn,
uden vi skal til at bygge en helt masse nye skoler. For os er det væsentligste,
hvor mange voksne der er pr. barn, og at vi ikke bryder børnefællesskaberne op”.
R:
Ikke nødvendigvis det mest
effektive
Samme
toner lyder der fra de Radikale i København. Partiet vil også gerne sende SF’s
forslag til videre mere drøftelse, men ikke umiddelbart for at tale om en yderligere
sænkelse af klasseloftet.
”Vi
synes, at det vil være godt at få en diskussion af tematikken, der
handler om, at lærerne ikke kan favne alle eleverne i en stor klasse, hvor
mange tilmed kan have diagnoser. Dér mener vi, at det er rigtigt vigtigt at få
lærernes perspektiver med, så vi også får tænkt de mange andre væsentlige faktorer
med, så vi bruger resurserne allermest effektivt”, siger partiets medlem
af børn- og ungeudvalget Emil Sloth Andersen.
”Vi ved, at mange lærere gerne vil
kunne arbejde med co-teaching eller have mere forberedelsestid. Så lige præcis
denne her meget SF-markerede løsning med klassestørrelser er ikke nødvendigvis
den mest effektive”, siger han.