"Det er nødvendigt at kunne bogstaver og lyde, og det er centralt at forstå, at man gennem skriftsproget kan kommunikere. Når eleverne læser en tekst oplever de noget andre vil fortælle dem, og når de selv skriver en tekst udtrykker de sig til andre", fortæller Lene Storgaard Brok.
Begynderlæsning: Eleverne lærer bedst ved en balanceret læsedidaktik
Lige nu er tusindvis af seks-årige på vej ind i bogstavernes verden, og folkeskolen.dk/dansk sætter fokus på begynderlæsningen. Moderne læsedidaktik er ifølge læseforsker Lene Storgaard Brok balanceret med fokus både på bogstaver/lyde og på indholdsrige tekster.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læsedidaktikken har haft sine kampe og modsætninger. Blandt andet har mange lærere lært at sætte den sekventielle tilgang og den holistiske tilgang op imod hinanden: Altså en teknisk kontra en helhedsorienteret læsedidaktik.
Ingen læsekrig på læreruddannelsen
Selvom det tidligere var begreber, der blev brugt på læreruddannelserne, er det ikke længere en del af den moderne læsedidaktik: Når børn i dag skal lære at læse, er det med en balanceret læsedidaktik, der bruger greb fra begge verdener:
"Lærere i dag ved godt, at når de skal lære elever at læse i indskolingen, så skal eleverne lære bogstaver og lyde, men de skal også læse sjove og indholdsrige tekster. Eleverne skal forstå, hvad de læser, så de bliver motiverede for selv at arbejde med læsning og skrivning, fordi det giver mening for dem. Derfor arbejder man i dag med en balanceret læsepædagogik. Det betyder, at man både arbejder med lyde og bogstaver, samtidig med man lægger vægt på, at eleverne forstår, hvorfor de skal læse og skrive", fortæller Lene Storgaard Brok, der er leder af Nationalt Videncenter for Læsning.
En ny læsekrig er brudt ud
Hun peger på at "læsning er kilde til viden, og skrivning er vejen til selv at kunne udtrykke sig".
"Eleverne lærer at kommunikere gennem skrift, og de lærer, at de kan læse andres tanker, når de læser tekster. Man bliver god til at udtrykke sig, når man skriver - og både læsning og skrivning giver adgang til viden, oplevelser og personlig udvikling", siger Lene Storgaard Brok.
En balanceret tilgang gør, at eleverne forstår, hvorfor de gør, som de gør. De lærer samtidig at kommunikere gennem skrift, og de lærer, at de kan læse andres tanker, når de læser tekster.
Blog: Literacy is in the air
I læsedidaktikken er der både noget, der er nødvendigt og noget, der er centralt:
"Det er nødvendigt at kunne bogstaver og lyde, og det er centralt at forstå, at man gennem skriftsproget kan kommunikere. Når eleverne læser en tekst, oplever de noget andre vil fortælle dem, og når de selv skriver en tekst, udtrykker de sig til andre. Vi skal støtte eleverne i at blive motiverede for selv at give sig i kast med læsning og skrivning. Det er det, vi til sammen kalder en balanceret læsepædagogik", siger Lene Storgaard Brok.
Hvordan arbejder du med begynderlæsning i børenahveklasse og 1. klasse? Har du gode tekster eller tilgange, der har virket godt de nye læsere? Skriv herunder eller til esc@folkeskolen.dk
Læs mere
Den 8. september udkommer Nationalt Videncenter for Læsning med ettidskriftet: "L1T3R4CY - literacy og numeracy i børnehave ogindskoling" - der blandt andet sætter fokus på begynderlæsning. Læsmere her.