Mads, Marie og naturvejleder Hanne Sofie Schmidt undersøger indholdet af plasticbakken, hvor der blandt andet er regnorme og bænkebidere.
Naturen kan hjælpe
med at skabe gode
relationer
Kolding Kommune har en naturvejleder ansat til at arbejde med elever med særlige behov, tosprogede elever og ensomme unge.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Drengen husker med kroppen. Med et stort smil vrider han sin krop, vrikker og holder armene tæt ned langs siden. Jo, han husker, da han var regnorm i en lyserød lagenpose, nu da naturvejleder Hanne Sofie Schmidt spørger. Det var sjovt, kan man se.
Nu står han sammen med sin mor og naturvejlederen uden for Bramdrup Skole og har lige fundet en regnorm under en sten. Mads og hans mor, Marie, er sammen med resten af eleverne i specialcentret, forældre, lærere og pædagoger ude at lede efter smådyr på skolens grund. I plasticbakken har de allerede flere bænkebidere, regnorme og snegle.
»Se denne mærkelige snegl. Den har i hvert fald ingen ben, vel? Og den ligner en snegl«, siger Mads og triller det lille aflange sneglehus lidt rundt i bakken.
Kolding Kommune satser på viden om naturen. Fem naturvejledere er ansat, og den ene er Hanne Sofie Schmidt, der siden 2013 har været naturvejleder for elever med særlige behov. Målgruppen er netop blevet udvidet med tosprogede børn og ensomme unge. I håbet om at åbne for noget hos børnene og skabe relationer ved hjælp af naturen.
Naturtjek: Biodiversitet på skolens grund
God plads i naturen
Hanne Sofie Schmidt er uddannet lærer og naturvejleder, og så har hun været spejder hele livet.
»Her i dag, hvor vi tæller smådyr, undersøger biodiversiteten på skolens grund og ser på planter, har mange spurgt til fagligheden. Og det er vigtigt med målene og teorierne, men for mig handler det også meget om nysgerrigheden og at give børnene oplevelser i naturen med hinanden og med deres forældre«, forklarer hun.
»Naturvejledning er meget mere end natur. Vi bruger naturen som ramme for børnenes udvikling - og der er god plads til dem i naturen. Samtidig kan vi få alle fag med i udeundervisningen. Naturen kan simpelt hen så meget«.
Hun kender eleverne og har været sammen med dem flere gange, ligesom hun holder kurser for lærerne. Denne dag, hvor de arbejder med naturtjek på alle Koldings specialskoler, når hun rundt til flere af skolerne og hilser på elever, lærere og forældre. Desuden har alle skolerne besøg af lærerstuderende, der sammen med skolens naturfagslærere er i gang med at bestemme planter og smådyr, når eleverne kommer med deres bakker med fangsten. På flere af skolerne har hun været ude for at hjælpe med at sætte kartoffelfælder op, så eleverne var sikre på god fangst i dag.
»Her på Bramdrup Skole har jeg også været med mine lyserøde og hvide lagenposer. Eleverne har prøvet at være regnorme og nedbryde et gammelt æble. Det er sjovt - alle drengene valgte de lyserøde lagenposer, fordi det jo mest er den farve, som regnorme har. Det havde jeg ikke ventet, jeg tænkte, at jeg hellere måtte have lagenposer i en mere neutral farve også«, fortæller Hanne Sofie Schmidt.