Seksualundervisningen
skal ikke længere være et såkaldt obligatorisk emne, som betyder, at faget ikke har en plads på elevernes skemaer, selvom det har sin egen læreplan.
Tanken
har hidtil været, at alle skolens fag dermed har ansvaret for det, der rettelig hedder
sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF).
Men
sådan bliver det ikke fremover. På anbefaling fra ekspertgruppen, der har stået
bag skabelonen til de kommende fagplaner, er det politisk besluttet, at
seksualundervisningen skal flytte fast ind i fagene dansk, natur/teknologi, biologi og
historie.
Men
hvad er tanken bag det? Det har vi spurgt forkvinde for Dansklærerforeningens
folkeskolesektion Ida Geertz-Jensen, der som medlem af ekspertgruppen har været med til at anbefale den nye placering af seksualundervisningen.
Skal
give seksualundervisningen et boost
Ida
Geertz-Jensen fortæller, at der grundlæggende ligger to overvejelser bag. For det
første har det været opdraget, at der fremover skal være mindre stoftrængsel i
fagene, og derfor har det været brug for at pege på fag/emner, der ikke skal have deres helt
egen fagplan.
Og så tror hun på, at det bliver et løft af seksualundervisningen, at den
faktisk får nogle konkrete fag at bo i.
”Jeg
tror, at det vil give seksualundervisningen et boost. Når det bliver skrevet
ind i fagplanen for dansk, vil det fx få mere opmærksomhed end den ene gang om
året, det er Uge Sex. Det er i hvert fald målet”, forklarer hun.
Selvom
der er lagt op til, at alle fag i dag har et ansvar for seksualundervisningen,
har en undersøgelse vist, at undervisningen hovedsageligt sker i dansk, biologi
og idræt – i nævnte rækkefølge.
”Tidsmæssigt bliver det en kæmpe udfordring”
I Biologiforbundet glæder formand Brian
Ravnborg sig over, at seksualundervisningen igen bliver en del af faget.
Alligevel
er han bekymret. For selvom han mener, at visse dele
naturligt hører hjemme i biologi, påpeger han, at de få timer på skoleskemaet
gør det svært at nå det hele.
”Tidsmæssigt bliver det en kæmpe
udfordring. Biologi er et af de mindste fag, og vi er i forvejen presset på tid
af, at afgangsprøven i faget er meget tidskrævende at gøre eleverne klar til.
Så der bliver i hvert fald brug for, at man udpeger, hvad vi ikke længere skal”, siger han.
Brian Ravnborg understreger, at han
godt forstår beslutningen, og han kalder det også for et af fagets kerneområder
at give eleverne en forståelse for, hvad der sker med deres og andres kroppe i
puberteten.
”En undersøgelse har også vist, at en
stor andel af vores ikke elever ikke identificerer sig inden for et traditionelt
kønsmønster. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi skaber en rummelighed. Dér er
det vigtigt, at vi i biologi har nok tid til at vise, at køn og seksualitet
ikke er så simpelt”, siger han og tilføjer:
”Vi skal lære dem, at det er okay det,
der sker med mig, og at det ikke er unaturligt, fordi de føler noget andet eller ser
sig selv som noget andet. Det er en biologisk proces, der er udviklet
gennem evolution, og der er en god forklaring på det”, siger Brian Ravnborg.
Færre timer det år, det giver mening
I biologi er der endda endnu en
kommende udfordring, påpeger formanden. For den nye skoleaftale flytter fra
næste skoleår en ugentlig biologilektion fra 8. klasse til 9. klasse.
”Det vil normalt være i 8. klasse, at
vi tager emnet op, fordi dér er eleverne modne nok. I 9. klasse er det for
sent, og i 7. klasse vil mange lærere opleve, at det er ikke alle elever i en
klasse, der er modne nok til, at vi kan folde det helt ud”, forklarer Brian
Ravnborg.
Historiefaget
er også trængt
Seksualundervisningen
skal også flytte ind i faget historie. Her kan formand for Foreningen af lærere i
Historie og Samfundsfag (Falihos) Jakob Ragnvald Egstrand ”sagtens se intentionen
med at fordele de timeløse fag over flere af skolens fag, så det ikke altid er
dansklærerne, den ryger tilbage på”, siger han.
Men
formanden påpeger også, at han altid synes, at det er problematisk, når der
bliver fyldt nye ting ind i et ifølge ham ”trængt historiefag”. Han peger på,
at der for nylig er tilføjet to nye punkter til historiekanonen.
”Det
er særligt problematisk, når man samtidig ønsker en slankning af fagene i
forbindelse med de nye fagplaner”, siger Jakob Ragnvald Egstrand.
Kan
blive en gave til faget
Ligesom
formanden for Biologiforbundet mener han dog også, at emnet passer rigtigt godt
ind i faget.
”Faktisk
kunne det være en gave for historieundervisningen, at temaer som kønsroller,
rettigheder og familiemønstre kommer tydeligere ind i vores fag”, siger
han.
Jakob
Ragnvald Egstrand har fået plads i det fagudvalg, der skal bestemme fagets
kernestof i den kommende fagplan. Her ser han frem til at koble seksualundervisningen
med historiefaget.
”Eksempelvis
havde kvinderne i vikingetiden en fremtrædende rolle i lokalsamfundet, imens
kvinder i middelalderens teocentriske verdensbillede var decimeret til passive
fødemaskiner, underlagt mandens dominans. Der var Emma Gads ’Takt og tone’ i
starten af 1800-tallet, afløst af sædelighedsfejden i slutningen af 1800-tallet
og indførsel af kvindernes valgret i 1915. Der finder et massivt opbrud i
familiemønstre og traditionelle kønsidentiteter sted i 1970'erne”, siger han.
Ekspertmedlem:
Vi fylder ikke mere på
Folkeskolen har forholdt Ida Geertz-Jensen bekymringen fra de to faglige formænd. Hun fortæller, at hun godt forstår
bekymringen.
”Jeg
kan godt se, hvis det ikke lyder af en stofreduktion, men fagudvalgenes opgave er
at udvælge fagenes stof, og det her er et valg af stof, fordi det er så
vigtigt. Så det er ikke udtryk for, at der skal lægges mere ind i fagene ”, siger hun.
Hun
fortæller, at hun selv til en start følte en lignende bekymring, da politikerne
valgte, at job og uddannelse fremover skal lægge i dansk.
”Der
tænkte jeg også et øjeblik: Undskyld mig, hvem har fundet på det? Men jeg kan
godt se, at det giver mening, at dansk skal tage af sig at noget af det, og så
bliver det op til faggruppen at prioritere, hvad der ellers er fagets vigtigste
indhold”,
siger Ida Geertz-Jensen.