Seksualundervisning
"Man kan besøge en skole og opleve helt fantastisk seksualundervisning i én klasse, mens undervisningen i parallelklassen nærmest er overladt til Pornhub”, siger Hans Kristjan Vinther.
Foto: Privat Grafik: Villads Kirk Thomsen
Hans står for seksualundervisningen:
Det giver færre misforståelser, når eleverne hører det fra begge køn
I dag er det alt tilfældigt, hvor meget seksualundervisning eleverne får, mener en mandlig lærer. Han foreslår, at der bør afsættes en årlig hel eller halv dag til seksualundervisningen for alle elever.
Der har været et massivt undertal af mænd på kurserne i sundheds-
og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) på Københavns
Professionshøjskole de seneste 15 år.
Det fortæller tidligere underviser på kurset Annette
Hildebrand Jensen, som mener bred repræsentation af lærere er vigtigt, når det gælder seksualundervisningen.
Naturfagslærer i udskolingen på Lille Næstved Skole Hans
Kristjan Vinther er en af de mænd, der har taget rollen på sig. Han fortæller,
at der på hans skole er en nogenlunde ligelig kønsfordeling af lærere, der står
for seksualundervisningen.
Spørger man Hans Kristjan Vinther, om han mener, det er
vigtigt, at eleverne bliver undervist af begge køn, afhænger det af emnet, siger han.
”Ved emner som prævention er det ligegyldigt. Men ved andre
emner kan det være en fordel, at eleverne taler med en lærer af samme køn. Ofte
føler drengene sig tryggere ved at stille personlige spørgsmål til en mandlig
lærer, ligesom pigerne nemmere kan spejle sig i en kvindelig lærer”.
Det kan samtidig være en fordel at høre de samme budskaber
fra flere lærere, mener han.
”Det kan forhindre, at nogen afskriver budskabet som noget,
der kun kommer fra kvinder. Her kan det være en styrke, at jeg som mand siger
præcis det samme. For eksempel, at en mand respekterer et nej lige så meget som
en kvinde – modsat en misforståelse, der kunne være, at mænd er mere ligeglade”,
siger Hans Kristjan Vinther.
Undervisningen er for personafhængig
Han oplever, at ansvaret ofte lander hos
klasselæreren i de mindre klasser og hos naturfagslæreren i udskolingen, mens
det enten bliver helt overset eller kun sporadisk inddraget af andre lærere.
”Det er op til den enkelte lærer at inddrage emnet i sin
undervisning. Alle ved, at det er en vigtig opgave, der naturligvis skal løses.
Men fordi faget er timeløst, og lærere har travlt, bliver det ikke altid gjort”,
siger han.
Derfor foreslår han, at der afsættes en halv eller en hel
dag om året til undervisning i emnet på tværs af alle klassetrin, så alle ved:
”Her gør vi det”.
På den måde sikrer man, at der foregår et minimum af seksualundervisning
på hvert klassetrin.
”At sige, at det er alles ansvar, er det samme som at sige,
at det er ingens ansvar”, siger han og fortsætter:
”Konsekvensen ved at lade det være op til den enkelte lærer
er, at man kan besøge en skole og opleve helt fantastisk seksualundervisning i
én klasse, mens undervisningen i parallelklassen nærmest er overladt til
Pornhub”.
I faghæftet for SSF står der, at undervisningen som
udgangspunkt skal foregå tværfagligt i alle skolens fag, da fagets emner
indeholder elementer fra mange fag og kræver forskellige perspektiver for at
blive belyst.
Alligevel foregår undervisningen ofte i dansk, biologi og
idræt – og i den rækkefølge, viser en evaluering lavet for Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK).
Man kan nemt føle sig på udebane
Selvom Hans Kristjan Vinther mener, at seksualundervisning
er vigtig, kan han også godt forstå, hvorfor mange lærere synes, det er svært
eller akavet.
”Eleverne kan finde på at fnise, have svært ved at tage det
seriøst og stille ubekvemme spørgsmål. Så hvis man ikke er vant til at
undervise i emnet, kan jeg godt forstå, at man føler sig på udebane”, siger han
og tilføjer:
”Jeg har det personligt også bedst i biologiafdelingen, hvor
jeg føler mig tryg, og hvor jeg ikke rigtig kan lave fejl”.
Han fortæller, at det ofte er lettere at undervise pigerne.
”De er generelt mere modne, og det er næsten altid dem, der
efterspørger mere seksualundervisning. De er også klart sjovere at undervise,
fordi der ikke er lige så meget fnisen som med drengene, der nogle gange kan
have svært ved at tage det seriøst”.