Seksualundervisning
"Jo flere forskellige lærere og fagligheder, der kobler sig på SSF, jo bredere og dybere kan vi skabe forståelse for mangfoldigheder i forhold som liv, køn og seksualitet”, siger Annette Hildebrand Jensen
Foto: Privat Grafik: Villads Kirk Thomsen
De mandlige studerende holdt sig væk: Jeg tror, de frygtede at blive set som 'klam' eller 'lidt for sexfikseret'
I årevis har Annette Hildebrand Jensen undervist kommende lærere i at kunne stå for seksualundervisningen. Her oplevede hun år efter år et massivt mindretal af mænd. Men hvorfor bliver de væk, og er det et problem?
I 15 år har Annette Hildebrand Jensen undervist på kurset i
sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) på læreruddannelsen
på Københavns Professionshøjskole, indtil hun stoppede i slutningen af 2024.
Her har hun til sin store ærgrelse gang på gang kunne konstatere,
at det mandlige køn har været stærkt underrepræsenteret på hendes hold.
Faktisk i sådan en grad, at hun vil vurdere, at hun har
undervist omkring ti gange så mange kvindelige lærerstuderende ud af i alt
omkring 1000 studerende.
Hvorfor holder
mændene sig væk?
”Jeg tror, at noget af det, der i høj grad afholder mænd fra
at tilmelde sig kurserne, er frygten for at blive set som ‘klam’ eller 'lidt for
sexfikseret' af eleverne og forældrene – og måske endda også af kollegerne”,
siger Annette Hildebrand Jensen.
Undervejs har hun aktivt forsøgt at få svar på, hvorfor der var så få mandlige studerende, der valgte kurset på læreruddannelsen.
”Gennem årene har jeg spurgt deltagere på mine kurser og
lærere i mit netværk, som har bekræftet det. De nævner tidligere pædofilisager,
strikse normer og regler for mandlige pædagoger i institutioner såsom krav om
åbne døre i skifte- og toiletsituationer eller forbud mod at have børn
overskrævs på skødet som noget, der har sat sig i dem”, fortæller hun.
Hvad er SSF?
SSF står for sundheds- og seksualundervisning og
familiekundskab og er et obligatorisk emne i folkeskolen, der omhandler krop,
følelser, relationer, grænser og seksualitet. Emnet skal integreres tværfagligt
i skolens obligatoriske fag og undervises uden faste timer. Formålet er at
styrke elevernes trivsel, sundhed samt forståelse af egne og andres grænser.
Annette Hildebrand Jensen oplever også, at mange mandlige
undervisere har berøringsangst med emner som lyst, følelser og seksualitet, og
derfor vælger de at holde sig til det faktuelle og kroppens fysiologi og
anatomi, hvis de skal undervise i det obligatoriske emne.
”På et helt generelt plan tror jeg, at mange mænd er
opvokset med, at sex ofte omtales mere overfladisk – og når det endelig sker,
handler det om præstationer og eller kommer ud i jokes. De mangler erfaring med
at dvæle ved følelser, hvilket skaber usikkerhed og akavethed, når emnet tages
op. Kvinder har generelt mere træning i den snak og oplever derfor i mindre
grad den samme usikkerhed”, siger hun og understreger, at det selvfølgelig ikke
gælder alle.
På tværs af køn og
fag
Det er et problem, hvis der ikke er bred repræsentation
blandt de lærere, der underviser i SSF, mener Annette Hildebrand Jensen.
”Hvis drenge skal blive bedre til at tale om deres følelser,
få en bedre forståelse af deres krop, være mere rummelige og respektfulde over
for andres seksualitet og komme mere til lægen osv., så bliver de nødt til at
have nogle mandlige rollemodeller”, siger hun og peger på, at det ikke i sig
selv er nok, at eleverne undervises i faget af en mandlig lærer.
“For hvis de undviger de dybere samtaler, bliver det
eksempler på, at sådan noget taler mænd ikke højt om. Og det bærer de jo videre
i deres øvrige relationer og parforhold”, tilføjer Annette Hildebrand Jensen.
Ender ofte i ét perspektiv, ét køn og én vinkel
I faghæftet for faget står der, at undervisningen som
udgangspunkt skal foregå tværfagligt i alle skolens fag, da emnerne i SSF
indeholder elementer fra mange fag og kræver forskellige perspektiver for at
blive belyst.
Alligevel varetages undervisningen hovedsageligt af de tre fag dansk, biologi og idræt – i den nævnte rækkefølge. Det viser en evaluering af faget
lavet af Als Research for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk).
”SSF-undervisningen ligger for ofte hos klasselæreren, men
det er vigtigt at inddrage andre fag også. For eksempel kan kristendom belyse,
hvordan homoseksualitet historisk er blevet kriminaliseret, og samfundsfag kan
diskutere LGBT-politik i andre lande som fx Polen, Uganda eller aktuelt i USA
med Donald Trump ved magten”, siger Annette Hildebrand Jensen og fortsætter:
”Hvis undervisningen kun kommer fra én lærer, får eleverne
kun ét perspektiv, ét køn og én vinkel på, hvad der er at sige om krop og
seksualitet. Jo flere forskellige lærere og fagligheder, der kobler sig på SSF,
jo bredere og dybere kan vi skabe forståelse for mangfoldigheder i forhold som
liv, køn og seksualitet”.
Betydningsfuld
ændring
Med den nye læreruddannelse fra 2022 er faget gået fra at
være et frivilligt 15-timers kursus, der skulle gennemføres i fritiden med et
begrænset antal pladser, til at være ét af fire valgfag på læreruddannelsen, hvoraf
de studerende skal vælge to (medmindre de vælger svømmelærervalgfaget, der tæller for to).
Faget har samtidig skiftet navn, så det nu hedder "Sundheds-
og seksualundervisning".
Ændringen betyder, at markant flere lærerstuderende vælger
faget end før – også flere mænd, håber og formoder Annette Hildebrand Jensen.
Hun påpeger dog, at kønsfordelingen formentlig stadig vil
være skæv på grund af det store efterslæb ude på skolerne. Hun håber derfor, at allerede
uddannede lærere vil hoppe med på vognen og tage efteruddannelse i faget.
Her
henviser hun til sffkompas.dk, en
hjemmeside hun selv har været med til at udvikle, hvor man kan booke gratis
kurser og finde inspiration og undervisningsmateriale.
”Der er faktisk efterhånden rigtig mange tilbud om
materialer, forløb, besøg og didaktisk sparring derude – det er bare at gå i
gang”.
Hvad er SSFkompas.dk?
SSFkompas.dk er en digital portal, hvor der tilbydes gratis kurser,
ressourcer og undervisningsmateriale om køn, krop og seksualitet for
undervisere. Siden er udviklet i projektet Indsats for styrkelse af
sundheds- og seksualundervisning af Børne- og Undervisningsministeriet og
drives af CFU i samarbejde med en række projektpartnere.