Thomas Bølkov bygger instrumenter med sin sjette klasse i denne uge.

Billund-elever sluppet løs: Byg dit eget orkester

I denne uge deltager alle skoler i Billund i et stort lærings- og forskningsprojekt, hvor eleverne skal bygge instrumenter og komponere musik med minimal lærerstyring. Projektet bliver fulgt tæt af forskere fra amerikanske universitet Tufts University.

Offentliggjort

Billund og Lego samarbejder

Det store projekt i Billund kører under Billund Builds Music,som er er et samarbejde mellem Lego Fonden, COC Office, BillundKommune og Tufts University.

Herudover støttes projektet af LMS - Levende Musik i Skolen, derarrangerer Musik i Tide Festival (som Billund Kommune er vært for25.-27. oktober 2015)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere på Billunds skoler indtager nye roller i denne uge, hvor det er elevdrevet undervisning, der er i fokus. Alle skoler og også daginstitutioner og dagplejere i Billund har et projektforløb, som er udtænkt i samarbejde med forskere fra Tufts University og munder ud i den store musikfestival Musik i Tide, som kører i næste uge.  

Alle skoler deltager, men det er ikke alle årgange, som er med i projektet, fortæller kultur- og fritidschef i Billund Kommune Rasmus Kaufmann.

Det er første gang, kommunen laver et så stort projekt, hvor rammerne er udstukket ovenfra.

"Der er stort engagement og højt energiniveau. Det der dog har været lidt specielt i denne forbindelse er, at det ikke er lærerne selv der har 'fundet på' projektugen - og det har gjort forberedelsesprocessen anderledes end en normal projektuge", siger Rasmus Kaufmann.

"Derfor vi også meget glade for formen med en kvalificeringsgruppe, bestående af lærere, ledere, pædagoger som har kunnet hjælpe med at forberede og skabe ejerskab lokalt på institutionerne".

Elever er journalister og værter på musikfestival

Lærere sendt på kursus i Boston

Fra hver skole er der sendt en lærer til en uges forløb på universitetet i Boston for at blive klædt på til forløbet. En af lærerne, som har været af sted, er Thomas Bølkov fra BillundSkolen. Han har selv i Boston afprøvet de metoder, som han i disse dage udsætter sine elever for.

"Der er ingen tvivl om, at børn er bedre til det her end voksne er", siger Thomas Bølkov, som underviser i sjette klasse.

Undervisningen i denne uge på BillundSkolen foregår i klassen. Her er samlet en masse genbrugsmaterialer. Den første dag fik eleverne til opgave at bygge et enmandsorkester, der mindst kunne sige tre lyde. Men hvordan de greb opgaven an, måtte de selv om. Og lærerne kom ikke med løsningsforslag - heller ikke, hvis enkelte elever gik helt i stå.

"Det er udfordrende for en lærer. Normalt hjælper vi dem med at styre dem på plads. Men her skal vi ikke give dem ideer. Også hvis der kommer en elev uden en idé, så skal vi få dem til selv at få en idé - i stedet for at give idé", siger Thomas Bølkov.

"Jeg har gjort meget ud af at fortælle eleverne, at de er mere fantasifulde, end de voksne er. Det er en fornøjelse at se. Det er vildt skægt at se, at de unger tager den til sig og giver den gas. De prøver ting af. og hvis det ikke virker, så prøver de bare igen".

Begrænsninger gør undervisningen spændende

Han mener, at projektet er meget anderledes, end det han tidligere har været med til ved projektuger.

"Normalt planlægger vi selv en projektuge. Her har vi fået et færdigtstrikket koncept, som vi skal lave og gennemføre.  Det er en undersøgelse, så forskerne tager observationerne med tilbage til universitetet og analyserer resultatet".

Han mener, at projektet på nogle punkter er begrænsende, og at rollen som ambassadør for projektet er udfordrende.

"Men det har også været spændende på grund af begrænsningen. Vi gennemfører selv projektet, og retter til, så det passer til lokale forhold. Men det har været hårdt at sætte sig ind i andres tankegang. Jeg kunne godt have ønsket, at der havde været tre fra hver skole, der havde været sendt af sted i stedet for bare én".

Elev-kompositioner

I forgårs undersøgte elever rigtige instrumenter. Og i Thomas Bølkovs klasse skilte eleverne en melodika ad. Eleverne har også fået feedback fra klassekammeraterne og bygget videre på enmandsbandet. I dag er det meningen, at de skal specialisere en lyd, og herefter skal de til at komponere til instrumentet, så de kan holde en koncert for hinanden på fredag.

"Når de komponerer er det jo ikke sådan, at de skal skrive noder, så alle kan spille det. De må selv om, hvordan de gør det. Nogle vil spille efter gehør. Andre vil lære udenad. Og nogle vil lave nedskrevne systemer", siger Thomas Bølkow.

Nye undervisningsmetoder

Thomas Bølkov er musiklærer, men han synes, at projektet mere handler om entreprenørskab og innovation end om musikfaget.

"Da jeg kom til Boston troede jeg, at jeg skulle lære andre måder at se musikundervisning på, men det var først i slutningen af forløbet, jeg kunne bruge min faglighed".

Allerede på projektets anden dag begyndte han at tænke på, hvordan metoden kan bruges i hans daglige undervisning.

"Det her er i virkeligheden meget science. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg kan bruge det i danskundervisningen og i musik. Men det ligner meget det, jeg allerede gør i design", siger han.

Projektet kulminerer i næste uge, hvor Billund er vært for Musik i tide- festivalen, som er Europas største festival for skolekoncerter.